Gyorsuló felsőoktatási reform: Közhelyek

  • Eörsi Sarolta
  • 2006. november 23.

Belpol

A felsőoktatás intézményrendszerét az elkövetkező években igencsak megnyirbálják. Aki ez ellen ágál, joggal teszi. De van-e másik (harmadik) út?
A felsőoktatás intézményrendszerét az elkövetkező években igencsak megnyirbálják. Aki ez ellen ágál, joggal teszi. De van-e másik (harmadik) út?

Tudjuk, hogy az állam mit csinál most éppen a felsőoktatással: megpróbál kivonulni belőle. Azzal is tisztában vagyunk egy ideje, hogy emiatt ismét lesz tandíj; 2008-ban már az államilag finanszírozott képzési helyeken (áfh) tanuló diákok többségének is fizetni kell, a legtöbb költségtérítéses helyen pedig még több megtérítendő költséggel kell majd szembenézniük. (Bővebben lásd: Berlinger Edina: Kérdezz, felelek!, Magyar Narancs, 2006. július 6.) Így még hevesebb lesz a verseny az olcsóbb és nagyobb presztízsű képzésekért.

Ám november közepe óta a szakminisztérium újabb meg újabb nyilatkozatokat és MTI-közleményeket ad ki a monstre államreform további felsőoktatási vonzatairól. Ezek szerint jövőre teljesen átalakul az egyetemek finanszírozási rendszere. Az idén, mint minden évben, a felsőoktatási intézmények meghirdették a képzéseket a megfelelő tájékoztatókban, de e táblázatban csak egy keretszám-rubrika szerepel. Vagyis az eddigiekkel szöges ellentétben a jövőre felvételizők ma még nem tudhatják, hogy a választott szakon hány áfh van. Hogy az egyes intézmények között hogyan oszlanak el az áfh-k, ez tavasz elején dől el, ha már sikerült feldolgozni a beérkezett jelentkezési lapokat. A diákok akárhány képzésre pályázhatnak, de egy meghatározott sorrendet kell felállítaniuk. Az áfh-k arányát a minisztérium annak alapján határozza meg, hogy melyik képzést hány felvételiző írja be az első helyre a maga prioritási listájában. További súlyosbító körülmény, hogy az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) több mint hatezerrel csökkenti az áfh-k számát a nappali tagozatokon, míg a részidős (esti és levelező) szakokon további kétezerrel kevesebben élvezhetik a mérsékelt tandíj örömeit. Amiről jelenleg beszélünk, azt

lábbal szavazás

címszó alatt tárgyalta a napokban a sajtó. A fizetősség ilyen mértékű megnövekedése nyilvánvalóan azt eredményezi, hogy a diákok a jobb helyeket fogják választani (arra, hogy mi a "jobb", még visszatérünk), a többi pedig valószínűleg eltűnik a süllyesztőben. A kormányzat értékelendő kommunikációs aktusa, hogy nem rejti véka alá a szándékát, miszerint ő ezzel a lépéskombinációval voltaképpen egyetemeket szeretne bezárni. Ez konkrét célja neki; ilyen rövid átfutási idő alatt sokkal könnyebb egy intézményt bezárni, mint hogy az saját maga számára biztosítsa a kellő tőkebeáramlást. Ez van, intézmény intézménynek farkasa; ahogyan a mostani reformokhoz képest ugyancsak fontolva haladó Magyar Bálint mondogatta anno, az olimpián sem csak bronzérmeket osztanak ki.

A minisztérium szószólói szerint ez a reform valójában a minőségi felsőoktatás záloga. Az az egyetem marad fent, amely képes "versenyképes értékeket, programokat és elérhető oktatógárdát" felmutató intézménnyé mutálódni. A többi a "természetes szelekció" áldozata lesz, mondta a minap Manherz Károly szakállamtitkár, az ELTE bölcsészkarának korábbi dékánja.

A fentiek fényében új megvilágítást kapnak a mostanában osztódással szaporodó felsőoktatási rangsorok, amelyek az elmúlt hetekben különböző folyóiratokban, illetve oktatási szakszájtokon láttak napvilágot. A HVG rangsorában például egyértelműen az ELTE BTK vezet a korábbi felvételi pontszámok, a hallgatói és oktatói összetétel alapján, és mögötte alig marad le a Műegyetem, az ELTE Természettudományi és a Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Kara. A túlélés esélyesei ugyanakkor jobban is járhatnak, mint eddig: a Magyar Hírlap elemzése szerint a fenti egyetemeken, valamint a debreceni, pécsi és szegedi egyetem néhány képzésén akár nőhet is az áfh-keretszám. Ezzel szemben általában a főiskolai karok, például a tanárképzők évei meg vannak számlálva - ha hihetünk az összehasonlításoknak. Igaz, a főiskolákon jellemzően ma már sok a költségtérítéses szak.

A népnyúzásnak

az az általános sajátossága, hogy makrogazdasági szempontból kiemelkedő eredményeket is hozhat - ám ettől az embereknek még nem lesz jobb. Ennek megfelelően némiképp ellentmondanak a reformokkal kapcsolatos nyilatkozatok. A közgazdászszemlélet szerint ez az egyetlen járható út, amely gatyába rázza az államháztartást, és nemzetközi viszonylatban is versenyképes szolgáltató rendszert épít ki. Az oktatáspolitika és a szociológia szakmai berkeiben viszont úgy látják, hogy az egész rendszer bizonytalan előrejelzésekre épít, és jobb lett volna többéves előkészítő munkára építeni a reformokat. A munkaerő-piaci kereslet gyorsabb ütemben változik, mint azt a felsőoktatási reformok követni tudják, s valójában nehéz megjósolni, mik a piacorientáltság kritériumai. A munkáltatók még a mérnök szakokon végzett alkalmazottaknál is a tananyag töredékét veszik igénybe, sokkal többet számít a rugalmas gondolkodás, a szakirányú érdeklődés, a beszélt idegen nyelvek és a komputerhasználat. Másfelől a társadalmi mobilitás még az eddigieknél is jobban megbénulhat a ma népszerűbb intézmények, karok presztízsének további növekedése következtében. Az eddigi áfh-rendszer a társadalmi és tudományos elit tagjainak kedvezett, s kérdéses, hogy mostantól ez másképp lesz-e. A legelismertebb szakok a budapesti és a nagyvárosi egyetemeken vannak, és ezeknek van a legtöbb lehetőségük a képzések népszerűsítésére, a marketingre. Ugyanakkor, mint Gábor Kálmán szociológus az edupress.hu-nak nyilatkozott, elképzelhető, hogy az új finanszírozási rendszer legalább ráirányítja a figyelmet az esélyegyenlőtlenségre.

Adatok

A 2007-es költségvetés várhatóan nem egészen 200 milliárd forintot szán a felsőoktatásra. Ez valamivel több, mint az idei; Manherz Károly szerint az egyetemek talán tartani tudják a 2006-os színvonalat.

Az áfh-k száma a jövő évtől az adott évben érettségizők számának 68 százaléka lesz. 2007-ben tehát 56 ezren vehetik igénybe e támogatást - nyilván nem csak olyanok, akik abban az évben fejezték be a középiskolát. (Idén 62 500 hallgató kap állami támogatást a durván 120 ezerből.)

Az áfh-képzések keretszámai növekednek a természettudományos (2,63 százalék) és a műszaki (1,8) képzésfajtákban; az orvosi szakokon ugyanannyi marad, míg csökkenni fognak az agrár- (-29,58), a pedagógus- (-23,8), a bölcsész- (-20) és a jogi (-13,26 százalék) képzések keretszámai. Az áfh-arány az egyes képzésfajtákon belül oszlik meg: ha idén volt 100 államilag finanszírozott bölcsész szakos hely, jövőre már csak 80 lesz, és ez a 80 oszlik el az első helyre beírt jelentkezések, illetve a felvételi eredmények szerint.

A jelentkezési lapok leadási határideje 2007. február 15.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.