Ha az állam nem fizet, csütörtöktől leállhat a budapesti tömegközlekedés

  • narancs.hu
  • 2021. november 23.

Belpol

A korlátozás mértéke attól függ, hogy a kormány mutat-e hajlandóságot a fizetésre.

Akár már a hét második felében egész Budapesten megbénulhat egy időre a közösségi közlekedés, ha a kormány nem fizeti ki a 12 milliárdos normatívát, írja a Népszava.

Ahogy arról múlt hét pénteken mi is beszámoltunk, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt nyilatkozta az RTL Híradójának, hogy akár korlátozásokat is bevezethetnek a fővárosi tömegközlekedésben, ha a kormány nem fizeti ki az állami normatívát, majd hozzátette: ez egyelőre egy lehetőség, ilyen döntés még nem született.

A budapesti tömegközlekedés idén nagyjából 170 milliárd forintból működik, ehhez kellene a költségvetési törvény szerint az államnak 12 milliárddal hozzájárulnia, ezt a pénzt azonban még nem fizették ki Budapestnek. Karácsony Gergely főpolgármester már a hetekkel ezelőtt levelet írt ez ügyben a kormánynak és kiemelte: a főváros minden hónapban kifizeti azt az összeget, amelynek fejében az utasok használhatják a budapesti jegyrendszerbe integrálódott állami szolgáltatásokat. Nevezetesen a HÉV-eket, amiket 2016 óta az állami MÁV üzemeltet.

A Népszava megjegyzi, az állami támogatás a költségek alig 7 százalékát fedezi, a fővárosi önkormányzat állja a 60 százalékát, míg a szolgáltatást használók 33 százalékot. Tőlünk nyugatra ez egyharmados arányban oszlik meg az állam, a helyi önkormányzat és az utasok között.

Az állami támogatással már régóta vannak gondok, tavaly a támogatási szerződést is csak októberben sikerült aláírni, a pénz pedig csak decemberre érkezett meg. Idén viszont még a szerződéstervezetet sem küldte el az ügyben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium a fővárosnak, írja a lap. A tárca vezetője, Palkovics László egyelőre tárgyalópartnert sem jelölt ki az egyeztetésekhez.

A BKV november 25-ig, azaz csütörtökig húzhatja a fővárostól kapott támogatásból és az eddig befolyt jegyárbevételből, de azután kiürül a közlekedési kassza

ezt Kiss Ambrus mondta a lapnak.

Múlt pénteken az RTL-t arról tájékoztatta a főváros, hogy nagyjából egy héten belül elfogy a 2021-re rendelkezésre álló pénz, ha nem érkezik meg az állami normatíva, csak hitelből tudnak tovább működni.

Most a főváros elkezdte felmérni, milyen lehetőségei maradtak a figyelemfelhívásra. Kiss Ambrus a Népszavának arról beszélt, hogy elsőként az utasokat fogják tájékoztatni arról, hogy a kormány nem fizet a szolgáltatásért; majd ezzel párhuzamosan megköszönik a jegy- és bérletet vásárló utasoknak a hozzájárulást.

A főváros még mindig bízik abban, hogy szerda éjfélig megérkezik a támogatási szerződés tervezete, de ha nem így lesz, akkor felmerül a közösségi közlekedés korlátozása. "A járatritkítás nem éri meg, hiszen ez egy bonyolult szövet, amelyben egymásra épülnek a közlekedési folyamatok, amelyet felesleges átmeneti jelleggel megbolygatni" - mondta a főpolgármester-helyettes. A városvezetés azt is fontolóra vette, hogy teljesen leállítják a járatokat, egész Budapest területén.

Ennek idejéről és hosszáról azonban nem kívánt részletekbe bocsátkozni Kiss, mivel a végső döntés még nem született meg a kabinetben. Mint mondta, a korlátozás mértéke jelentősen függ attól, hogy a kormány mutat-e addig bármiféle hajlandóságot a normatíva megfizetésére.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.