Ha az állam nem fizet, csütörtöktől leállhat a budapesti tömegközlekedés

  • narancs.hu
  • 2021. november 23.

Belpol

A korlátozás mértéke attól függ, hogy a kormány mutat-e hajlandóságot a fizetésre.

Akár már a hét második felében egész Budapesten megbénulhat egy időre a közösségi közlekedés, ha a kormány nem fizeti ki a 12 milliárdos normatívát, írja a Népszava.

Ahogy arról múlt hét pénteken mi is beszámoltunk, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt nyilatkozta az RTL Híradójának, hogy akár korlátozásokat is bevezethetnek a fővárosi tömegközlekedésben, ha a kormány nem fizeti ki az állami normatívát, majd hozzátette: ez egyelőre egy lehetőség, ilyen döntés még nem született.

A budapesti tömegközlekedés idén nagyjából 170 milliárd forintból működik, ehhez kellene a költségvetési törvény szerint az államnak 12 milliárddal hozzájárulnia, ezt a pénzt azonban még nem fizették ki Budapestnek. Karácsony Gergely főpolgármester már a hetekkel ezelőtt levelet írt ez ügyben a kormánynak és kiemelte: a főváros minden hónapban kifizeti azt az összeget, amelynek fejében az utasok használhatják a budapesti jegyrendszerbe integrálódott állami szolgáltatásokat. Nevezetesen a HÉV-eket, amiket 2016 óta az állami MÁV üzemeltet.

A Népszava megjegyzi, az állami támogatás a költségek alig 7 százalékát fedezi, a fővárosi önkormányzat állja a 60 százalékát, míg a szolgáltatást használók 33 százalékot. Tőlünk nyugatra ez egyharmados arányban oszlik meg az állam, a helyi önkormányzat és az utasok között.

Az állami támogatással már régóta vannak gondok, tavaly a támogatási szerződést is csak októberben sikerült aláírni, a pénz pedig csak decemberre érkezett meg. Idén viszont még a szerződéstervezetet sem küldte el az ügyben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium a fővárosnak, írja a lap. A tárca vezetője, Palkovics László egyelőre tárgyalópartnert sem jelölt ki az egyeztetésekhez.

A BKV november 25-ig, azaz csütörtökig húzhatja a fővárostól kapott támogatásból és az eddig befolyt jegyárbevételből, de azután kiürül a közlekedési kassza

ezt Kiss Ambrus mondta a lapnak.

Múlt pénteken az RTL-t arról tájékoztatta a főváros, hogy nagyjából egy héten belül elfogy a 2021-re rendelkezésre álló pénz, ha nem érkezik meg az állami normatíva, csak hitelből tudnak tovább működni.

Most a főváros elkezdte felmérni, milyen lehetőségei maradtak a figyelemfelhívásra. Kiss Ambrus a Népszavának arról beszélt, hogy elsőként az utasokat fogják tájékoztatni arról, hogy a kormány nem fizet a szolgáltatásért; majd ezzel párhuzamosan megköszönik a jegy- és bérletet vásárló utasoknak a hozzájárulást.

A főváros még mindig bízik abban, hogy szerda éjfélig megérkezik a támogatási szerződés tervezete, de ha nem így lesz, akkor felmerül a közösségi közlekedés korlátozása. "A járatritkítás nem éri meg, hiszen ez egy bonyolult szövet, amelyben egymásra épülnek a közlekedési folyamatok, amelyet felesleges átmeneti jelleggel megbolygatni" - mondta a főpolgármester-helyettes. A városvezetés azt is fontolóra vette, hogy teljesen leállítják a járatokat, egész Budapest területén.

Ennek idejéről és hosszáról azonban nem kívánt részletekbe bocsátkozni Kiss, mivel a végső döntés még nem született meg a kabinetben. Mint mondta, a korlátozás mértéke jelentősen függ attól, hogy a kormány mutat-e addig bármiféle hajlandóságot a normatíva megfizetésére.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.