Ha az állam nem fizet, csütörtöktől leállhat a budapesti tömegközlekedés

  • narancs.hu
  • 2021. november 23.

Belpol

A korlátozás mértéke attól függ, hogy a kormány mutat-e hajlandóságot a fizetésre.

Akár már a hét második felében egész Budapesten megbénulhat egy időre a közösségi közlekedés, ha a kormány nem fizeti ki a 12 milliárdos normatívát, írja a Népszava.

Ahogy arról múlt hét pénteken mi is beszámoltunk, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt nyilatkozta az RTL Híradójának, hogy akár korlátozásokat is bevezethetnek a fővárosi tömegközlekedésben, ha a kormány nem fizeti ki az állami normatívát, majd hozzátette: ez egyelőre egy lehetőség, ilyen döntés még nem született.

A budapesti tömegközlekedés idén nagyjából 170 milliárd forintból működik, ehhez kellene a költségvetési törvény szerint az államnak 12 milliárddal hozzájárulnia, ezt a pénzt azonban még nem fizették ki Budapestnek. Karácsony Gergely főpolgármester már a hetekkel ezelőtt levelet írt ez ügyben a kormánynak és kiemelte: a főváros minden hónapban kifizeti azt az összeget, amelynek fejében az utasok használhatják a budapesti jegyrendszerbe integrálódott állami szolgáltatásokat. Nevezetesen a HÉV-eket, amiket 2016 óta az állami MÁV üzemeltet.

A Népszava megjegyzi, az állami támogatás a költségek alig 7 százalékát fedezi, a fővárosi önkormányzat állja a 60 százalékát, míg a szolgáltatást használók 33 százalékot. Tőlünk nyugatra ez egyharmados arányban oszlik meg az állam, a helyi önkormányzat és az utasok között.

Az állami támogatással már régóta vannak gondok, tavaly a támogatási szerződést is csak októberben sikerült aláírni, a pénz pedig csak decemberre érkezett meg. Idén viszont még a szerződéstervezetet sem küldte el az ügyben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium a fővárosnak, írja a lap. A tárca vezetője, Palkovics László egyelőre tárgyalópartnert sem jelölt ki az egyeztetésekhez.

A BKV november 25-ig, azaz csütörtökig húzhatja a fővárostól kapott támogatásból és az eddig befolyt jegyárbevételből, de azután kiürül a közlekedési kassza

ezt Kiss Ambrus mondta a lapnak.

Múlt pénteken az RTL-t arról tájékoztatta a főváros, hogy nagyjából egy héten belül elfogy a 2021-re rendelkezésre álló pénz, ha nem érkezik meg az állami normatíva, csak hitelből tudnak tovább működni.

Most a főváros elkezdte felmérni, milyen lehetőségei maradtak a figyelemfelhívásra. Kiss Ambrus a Népszavának arról beszélt, hogy elsőként az utasokat fogják tájékoztatni arról, hogy a kormány nem fizet a szolgáltatásért; majd ezzel párhuzamosan megköszönik a jegy- és bérletet vásárló utasoknak a hozzájárulást.

A főváros még mindig bízik abban, hogy szerda éjfélig megérkezik a támogatási szerződés tervezete, de ha nem így lesz, akkor felmerül a közösségi közlekedés korlátozása. "A járatritkítás nem éri meg, hiszen ez egy bonyolult szövet, amelyben egymásra épülnek a közlekedési folyamatok, amelyet felesleges átmeneti jelleggel megbolygatni" - mondta a főpolgármester-helyettes. A városvezetés azt is fontolóra vette, hogy teljesen leállítják a járatokat, egész Budapest területén.

Ennek idejéről és hosszáról azonban nem kívánt részletekbe bocsátkozni Kiss, mivel a végső döntés még nem született meg a kabinetben. Mint mondta, a korlátozás mértéke jelentősen függ attól, hogy a kormány mutat-e addig bármiféle hajlandóságot a normatíva megfizetésére.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?