„Ha így haladunk, elveszett emberek leszünk, akiket könnyű irányítani” – Kiálltak a diákok a kártékony oktatáspolitika ellen

  • Gera Márton
  • 2018. április 27.

Belpol

Fórumot rendezett a Független Diákparlament, hogy a diákok megbeszéljék az oktatás égető problémáit. Kérdés, hogy fontos javaslataikra jön-e egyáltalán válasz a minisztériumtól.

Lassan már hagyománynak számít, hogy a Független Diákparlament (FDP) tavasszal diákfórumot rendez: ezeknek a rendezvényeknek az a különlegessége, hogy a csak ritkán ülésező Országos Diákparlament üléseivel szemben itt a résztvevők szinte kötöttségek nélkül szólalhatnak fel, beszélhetnek az oktatás problémáiról és a megoldási javaslataikról. Mivel az év eleji diáktüntetéseket is szervező, Független Diákparlament kéréseit évek óta nem veszi figyelembe a kormány, ezek a fórumok leginkább arról szólnak, hogy egy ideális világban milyen oktatási rendszerben tanulhatnának a fiatalok.

Minden maradt ugyanúgy

Jól mutatja a magyar oktatáspolitika változatlanságát, hogy az idei, ma megrendezett fórumon előkerülő problémákat a korábbi diákfórumokon is hallani lehetett. Érdekes volt ugyanakkor, hogy a jelenleg is a közoktatásban tanuló diákok mit tartanak az oktatás feladatának: voltak, akik kiemelték, hogy a lexikális tudás egyáltalán nem fontos, mert szerintük ez ma azt jelenti, hogy „megutáltatjuk a diákokkal a tanulást”. Erről kisebb vita is kialakult, többen úgy látták, hogy van egy olyan műveltségmennyiség, ami mindenkinek hasznos tud lenni.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

„A módszerekkel is komoly problémák vannak, mert azok 19. századi alapokra épülnek” – mondta egy diák, aki szerint a baj ott kezdődik, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) nem támogatja, hanem inkább hátráltatja a változtatásokat. Ezzel a legtöbben egyetértettek, ahogy azok a gondolatok sem voltak népszerűtlenek, melyek szerint csupa olyasmit kell tanulni a diákoknak, amire semmi szükségük. Egyikük például arról számolt be, hogy bár ő matematikus szeretne lenni, pontosan látja, mennyi olyasmit kell bemagolnia az osztálytársainak a tantárgyból, amelyre semmi szüksége egy embernek. Egy fiatal pedig úgy foglalta össze a jelenlegi helyzetet, hogy ha így haladunk, „elveszett emberek leszünk, akiket könnyű irányítani”.

Szóba kerültek a diákfórumon a tanárok is, mert többen arra panaszkodtak, hogy a gyakori kiégésnek, a pedagógusoknál tapasztalható érdektelenségnek a jelenlegi oktatási rendszer az oka, amely semmilyen szabadságot nem ad a tanároknak. Valószínűleg a legjobban az foglalja össze a helyzetet, amit egy lány mondott, akinek a földrajztanára közölte: ő ugyan már utálja a földrajzot, de a diákok azért szeressék a tantárgyat.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Ami lényeges lenne, azt nem tanítják meg

Már a tavalyi fórumon is hangsúlyos volt, hogy jelenleg rengeteg hasznos, a mindennapokhoz szükséges dolgot nem tanít meg az iskola. „Szöveggel vagy verssel nem lehet fizetni sehol, olyanokról nincs szó az iskolában, hogy például hogyan nyissak egy bankszámlát” – mondta egy lány, mire többen szorgalmazták, hogy a pénzügyi ismeretek oktatását el kellene kezdeni az intézményekben. Ettől egyébként a kormány sem zárkózik el, és noha részleteket nem tudni, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy korábbi anyagában szó volt arról, hogy az iskolák 7–10. évfolyamán kötelező tantárgy lenne a pénzügyi ismeretek.

A diákok szerint az is gond, hogy már nyolcadikban azt várják tőlük, döntsék el, mik szeretnének lenni. Ez azért is rossz, mert aki manapság például szakiskolába kerül, nagyon kevés esélyt kap arra, hogy később esetleg érettségit szerezzen, ha változnak az elképzelései. Felmerültek helyi szintű, de általános problémákra is visszavezethető gondok a fórumon: volt, aki feleltetéssel és fekvőtámaszokkal büntető tanárokról mesélt, de ez többek szerint abból is fakad, hogy a pedagógusok iszonyatosan túlterheltek, kevés fizetésért dolgoznak, ezért nem meglepő, ha egyesek ilyenekre vetemednek.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Igazából osztályzásra se volna szükség

A fórum második része elsősorban a megoldási javaslatokról szólt, bár volt, aki rezignáltan megjegyezte, hogy lehet itt nagyokat álmodni, ezek álmok maradnak, mert a megvalósulásukhoz a kormány konstruktivitására is szükség volna. Éppen ezért mondta azt az egyik résztvevő, ahhoz, hogy változásokat tudjanak elérni, egy olyan kormányra volna szükség, amelyik figyelembe veszi a javaslataikat, mert „a jelenlegi államhatalom nem fog változtatni az oktatáspolitikáján”. Azzal is többen egyetértettek, hogy az oktatásnak külön minisztériumot kellene adni, sőt, volt egy fiú, aki azt is felvetette: az oktatás annyira fontos terület, hogy a tárca vezetőjét önálló választáson kellene megválasztani. A kissé furcsa javaslatát azzal magyarázta, hogy szerinte nem volna szabad, hogy a „migránspolitika alapján dőljön el, ki felel az oktatásért, egy lelkész vagy egy onkológus”.

Legfontosabbnak mégis azt tartották a diákfórum résztvevői, hogy csökkentsenek valamelyest a diákok és a tanárok túlterheltségén. Volt, aki 30 órás heti limitről beszélt (jelenleg akár 38–40 tanórája is lehet egy középiskolás diáknak), más viszont már azzal is elégedett lenne, ha elkezdenék tömöríteni a tananyagot, hiszen az is enyhítene a terheken. Érkeztek javaslatok azzal kapcsolatban is, hogy az osztályzást érdemes volna eltörölni, mert akár egy szóbeli, részletes értékelés sokkal fontosabb visszajelzés a tanulónak, mint az érdemjegy.

Bíznak benne, hogy meghallgatják őket

Gyetvai Viktor, a Független Diákparlament alapítója a magyarnarancs.hu-nak azt mondta, az a cél, hogy összegyűjtsék a fórum javaslatait, és az FDP eddigi pontjaival együtt továbbítsák a minisztérium felé. Az elmúlt években ugyan semmiféle választ nem kaptak e javaslatokra, de bíznak benne, hogy ez most máshogy lesz. Gyetvai arról, hogy vár-e változást az Emmi új vezetőjétől, Kásler Miklóstól, azt mondta, ő úgy látja, „majdnem mindegy, ki áll a minisztérium élén, mert ebben a központosított rendszerben legfelül születik meg a döntés, de annak nyilván örülnénk, ha egy olyan ember vezetné a minisztériumot, aki kompetens és meghallgatja a véleményeket. Nem ezt a tendenciát látjuk, de reménykedünk. Ha az Emmi új miniszterével le tudnánk ülni ezekről a pontokról beszélni, azt nyilván előrelépésnek tartanánk, főleg, ha látnánk szándékot arra, hogy változások történjenek.”

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.