„Ha így haladunk, elveszett emberek leszünk, akiket könnyű irányítani” – Kiálltak a diákok a kártékony oktatáspolitika ellen

  • Gera Márton
  • 2018. április 27.

Belpol

Fórumot rendezett a Független Diákparlament, hogy a diákok megbeszéljék az oktatás égető problémáit. Kérdés, hogy fontos javaslataikra jön-e egyáltalán válasz a minisztériumtól.

Lassan már hagyománynak számít, hogy a Független Diákparlament (FDP) tavasszal diákfórumot rendez: ezeknek a rendezvényeknek az a különlegessége, hogy a csak ritkán ülésező Országos Diákparlament üléseivel szemben itt a résztvevők szinte kötöttségek nélkül szólalhatnak fel, beszélhetnek az oktatás problémáiról és a megoldási javaslataikról. Mivel az év eleji diáktüntetéseket is szervező, Független Diákparlament kéréseit évek óta nem veszi figyelembe a kormány, ezek a fórumok leginkább arról szólnak, hogy egy ideális világban milyen oktatási rendszerben tanulhatnának a fiatalok.

Minden maradt ugyanúgy

Jól mutatja a magyar oktatáspolitika változatlanságát, hogy az idei, ma megrendezett fórumon előkerülő problémákat a korábbi diákfórumokon is hallani lehetett. Érdekes volt ugyanakkor, hogy a jelenleg is a közoktatásban tanuló diákok mit tartanak az oktatás feladatának: voltak, akik kiemelték, hogy a lexikális tudás egyáltalán nem fontos, mert szerintük ez ma azt jelenti, hogy „megutáltatjuk a diákokkal a tanulást”. Erről kisebb vita is kialakult, többen úgy látták, hogy van egy olyan műveltségmennyiség, ami mindenkinek hasznos tud lenni.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

„A módszerekkel is komoly problémák vannak, mert azok 19. századi alapokra épülnek” – mondta egy diák, aki szerint a baj ott kezdődik, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) nem támogatja, hanem inkább hátráltatja a változtatásokat. Ezzel a legtöbben egyetértettek, ahogy azok a gondolatok sem voltak népszerűtlenek, melyek szerint csupa olyasmit kell tanulni a diákoknak, amire semmi szükségük. Egyikük például arról számolt be, hogy bár ő matematikus szeretne lenni, pontosan látja, mennyi olyasmit kell bemagolnia az osztálytársainak a tantárgyból, amelyre semmi szüksége egy embernek. Egy fiatal pedig úgy foglalta össze a jelenlegi helyzetet, hogy ha így haladunk, „elveszett emberek leszünk, akiket könnyű irányítani”.

Szóba kerültek a diákfórumon a tanárok is, mert többen arra panaszkodtak, hogy a gyakori kiégésnek, a pedagógusoknál tapasztalható érdektelenségnek a jelenlegi oktatási rendszer az oka, amely semmilyen szabadságot nem ad a tanároknak. Valószínűleg a legjobban az foglalja össze a helyzetet, amit egy lány mondott, akinek a földrajztanára közölte: ő ugyan már utálja a földrajzot, de a diákok azért szeressék a tantárgyat.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Ami lényeges lenne, azt nem tanítják meg

Már a tavalyi fórumon is hangsúlyos volt, hogy jelenleg rengeteg hasznos, a mindennapokhoz szükséges dolgot nem tanít meg az iskola. „Szöveggel vagy verssel nem lehet fizetni sehol, olyanokról nincs szó az iskolában, hogy például hogyan nyissak egy bankszámlát” – mondta egy lány, mire többen szorgalmazták, hogy a pénzügyi ismeretek oktatását el kellene kezdeni az intézményekben. Ettől egyébként a kormány sem zárkózik el, és noha részleteket nem tudni, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy korábbi anyagában szó volt arról, hogy az iskolák 7–10. évfolyamán kötelező tantárgy lenne a pénzügyi ismeretek.

A diákok szerint az is gond, hogy már nyolcadikban azt várják tőlük, döntsék el, mik szeretnének lenni. Ez azért is rossz, mert aki manapság például szakiskolába kerül, nagyon kevés esélyt kap arra, hogy később esetleg érettségit szerezzen, ha változnak az elképzelései. Felmerültek helyi szintű, de általános problémákra is visszavezethető gondok a fórumon: volt, aki feleltetéssel és fekvőtámaszokkal büntető tanárokról mesélt, de ez többek szerint abból is fakad, hogy a pedagógusok iszonyatosan túlterheltek, kevés fizetésért dolgoznak, ezért nem meglepő, ha egyesek ilyenekre vetemednek.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Igazából osztályzásra se volna szükség

A fórum második része elsősorban a megoldási javaslatokról szólt, bár volt, aki rezignáltan megjegyezte, hogy lehet itt nagyokat álmodni, ezek álmok maradnak, mert a megvalósulásukhoz a kormány konstruktivitására is szükség volna. Éppen ezért mondta azt az egyik résztvevő, ahhoz, hogy változásokat tudjanak elérni, egy olyan kormányra volna szükség, amelyik figyelembe veszi a javaslataikat, mert „a jelenlegi államhatalom nem fog változtatni az oktatáspolitikáján”. Azzal is többen egyetértettek, hogy az oktatásnak külön minisztériumot kellene adni, sőt, volt egy fiú, aki azt is felvetette: az oktatás annyira fontos terület, hogy a tárca vezetőjét önálló választáson kellene megválasztani. A kissé furcsa javaslatát azzal magyarázta, hogy szerinte nem volna szabad, hogy a „migránspolitika alapján dőljön el, ki felel az oktatásért, egy lelkész vagy egy onkológus”.

Legfontosabbnak mégis azt tartották a diákfórum résztvevői, hogy csökkentsenek valamelyest a diákok és a tanárok túlterheltségén. Volt, aki 30 órás heti limitről beszélt (jelenleg akár 38–40 tanórája is lehet egy középiskolás diáknak), más viszont már azzal is elégedett lenne, ha elkezdenék tömöríteni a tananyagot, hiszen az is enyhítene a terheken. Érkeztek javaslatok azzal kapcsolatban is, hogy az osztályzást érdemes volna eltörölni, mert akár egy szóbeli, részletes értékelés sokkal fontosabb visszajelzés a tanulónak, mint az érdemjegy.

Bíznak benne, hogy meghallgatják őket

Gyetvai Viktor, a Független Diákparlament alapítója a magyarnarancs.hu-nak azt mondta, az a cél, hogy összegyűjtsék a fórum javaslatait, és az FDP eddigi pontjaival együtt továbbítsák a minisztérium felé. Az elmúlt években ugyan semmiféle választ nem kaptak e javaslatokra, de bíznak benne, hogy ez most máshogy lesz. Gyetvai arról, hogy vár-e változást az Emmi új vezetőjétől, Kásler Miklóstól, azt mondta, ő úgy látja, „majdnem mindegy, ki áll a minisztérium élén, mert ebben a központosított rendszerben legfelül születik meg a döntés, de annak nyilván örülnénk, ha egy olyan ember vezetné a minisztériumot, aki kompetens és meghallgatja a véleményeket. Nem ezt a tendenciát látjuk, de reménykedünk. Ha az Emmi új miniszterével le tudnánk ülni ezekről a pontokról beszélni, azt nyilván előrelépésnek tartanánk, főleg, ha látnánk szándékot arra, hogy változások történjenek.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.