Hadházy: Spanifer gurtnival rögzítették Verőcén a megrongálódott vártornyot stilizáló emlékművet

  • narancs.hu
  • 2023. április 11.

Belpol

Elfújta a nagy szél a római kori limes romjai mellé 220 millió forintból felállított "ketrecet".

Mint arról lapunk is beszámolt, március közepén az időjárási viszontagságok miatt, pontosabban a nagy szél okán megrongálódott a verőcei dunai limes emlékmű. A katasztrófavédelem intézkedésére volt szükség, mert közlésük szerint "a 12-es főút mellett lévő fém torony lemezfedését megbontotta a viharos erejű szél. A lógó bádog veszélyeztette az arra közlekedőket."

Most Hadházy Ákos látogatott a helyszínre, ahol vélhetően az erős szél óta nem történt meg az emlékmű helyreállítása. Lapunknak az eset történtekor a katasztrófavédelem szóvivője úgy nyilatkozott, hogy "a váci hivatásos tűzoltók tűzoltólétra segítségével rögzítették a lógó lemezeket, ezzel megszüntették a veszélyes helyzetet”.  Úgy tűnik, azóta is ugyanazzal a rögzítéssel biztosítják az emlékmű stabilitását. 

 
 
Elfújta a szél a verőcei limes emlékművet
Fotó: Facebook/Hadházy Ákos

A független országgyűlési képviselő Facebook posztjában azt írta:

Szánalmas: szó szerint egyszerűen elfújta a szél Verőcén a római kori limes romjai mellé 220 millió forintból felállított, vártornyot stilizáló ketrecet. Szerencsére volt kéznél spanifer gurtni (rakományrögzítő kötél), így nem dőlt teljesen össze..."

 
Fotó: Facebook/Hadházy Ákos

Hadházy fotókkal illusztrálva hozzátette, " a 220 millióból persze nem csak ez „valósult meg“, de a többi „turisztikai attrakció“ ha lehet, még szánalmasabb és szégyentelibb. A „kiállító tér + büfé“ szerepét ugyanis a vízművek egy minimálisan kikupált trafóháza kapta meg. A „tematikus római kori játszótérről“ pedig jobb nem beszélni."

A kilátóval lapunk tavaly év végén foglalkozott részletesebben. Az már 2019-ben ismert volt, hogy az egykori római hídfőállás területén emlékművet alakítanak ki 220 millió forintból. A projekt befejezésének határideje 2022 vége volt, de az önkormányzat arról tájékoztatott, hogy a beruházás a munkadíj és az építőanyagárak miatt megdrágult, ezért az átadás időpontját áttolták tavaszra.

Hadházy hozzátette, az előzményekhez tartozik, hogy bár eredetileg tervben volt, végül a visszalépésünk miatt magyar helyszínek nélkül lett a világörökség része a római határvonal több emléke a Duna mentén, Németországtól Szlovákiáig. "Akkor Magyarország 2,5 milliárdot kapott volna az UNESCO-tól. Erről szintén lemondtunk, de végül az L. Simon László fideszes kultúrharcos vezette Nemzeti Múzeum vezette konzorcium csak lehívott 820 millió forint EU-s támogatást. Talán úgy gondolhatta L. Simon, hogy EU-s pénzt sokkal könnyebb ellopni, mint egy célzott UNESCO támogatást. Mindenesetre valami egészen pofátlan módon titkolja, hogy milyen szerződésekkel tudja lefedni ezt a 820 milliót."

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.