Hajdúböszörményi fejlesztések: Elúszva

  • Kobza Miklós
  • 2002. május 2.

Belpol

2001.

A tervezettnél jóval nagyobb összegekbe került - s a város tartalékainak felélésével járt - az a nagyívű program (az uszoda felépítése, a strand rendbetétele), amelybe Hajdúböszörmény önkormányzata, illetve annak vezetősége belevágott. A város lakói nagyrészt úgy tudják: a költségeket az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM) állta, s a támogatást a térség fideszes országgyűlési képviselője járta ki. Tévhitüket erősíthette az is, hogy a helyi fejlesztés a kormánypropagandában is úgy jelent meg, mint állami segítséggel létrejött vállalkozás, no meg az is, hogy a kampányeseménnyé avanzsált avatáson megjelent Deutsch Tamás miniszter is.március 28-án fogadta el a város képviselő-testülete a strandfürdő felújításának szükségességéről szóló előterjesztést. Bár a jogszabályok szerint versenytárgyalást a testület felhatalmazása nélkül nem lehet kiírni, a képviselők már csak az aláírt szerződést látták, amin változtatni már nem állt módjukban.

A pályázatok közül az irreálisan alacsony építési összeget megjelölő KE-VÍZ 21 Építőipari Rt. 77,2 milliós átalánydíjas vállalása lett a befutó. Az átalánydíjas szerződések lényege az, hogy a vállalt kötelezettségeket - még ha újabb költségek merülnek is föl - a tender győztese állja. Ez kockázatos konstrukció: óriási kaszálás, de hatalmas bukta is lehet a vége.

A KE-VÍZ Rt.-vel április 18-án kötötték meg a kivitelezési szerződést, amely mellé - éppen az átalánydíj miatt - nem tettek le részletes költségvetést. A tényleges kivitelezést - állítólag térségbeli fideszes képviselők közbenjárására - azonban a Strabag Építő Kft. kezdte meg, arra hivatkozva, hogy a tiszai árvíz utáni munkálatok miatt a KE-VÍZ nem tudná megindítani a beruházást. (A feladat eme egymásnak passzolása egyébként ugyancsak ellentétes a versenyszellemmel.)

Mivel

a fölmerülő kiadásokat nem fedezte

az eredetileg vállalt 77,2 millió forint, június 6-án módosították a szerződést. Közgyűlési felhatalmazás erre megint csak nem volt, a testület megint utólag értesült a dologról. A korábbi kontraktust kiegészítették plusz 67,7 millió forinttal, így a végösszeg immár bruttó 186,4 millióra rúgott. Az újabb költségekre a városnak azonban már nem volt fedezete, ezért Sári Béla, a Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Kft. ügyvezető igazgatója arra kérte az önkormányzatot, hogy "támogassa a gázközművagyon terhére a fejlesztési pénzeszköz átutalását". Az ÁPV Rt. Hajdúböszörmény összköveteléséből - 378,7 millió forintból - 115 millió forint készpénzt és 179 millió forintnyi értékpapír-portfóliót szeptember 15-én át is utalt az önkormányzatnak. (A fennmaradó összeget a város már korábban megkapta.)

A képviselő-testület ezt megelőzően úgy határozott, hogy a majdan megérkező 115 millió forint általános fejlesztésre költhető. Ezt végül nem tartotta be a városvezetés: a pénzt a Városgazdálkodási Kft. törzstőkéjének megemelésére fordították. A testületet arról sem tájékoztatták, hogy a strandfejlesztés műszaki ellenőrzését a Városgazdálkodási Kft. feje, Sári Béla végezte el: vagyis a megrendelő volt a műszaki ellenőr. Az ellenzéki képviselők fölvetették: vizsgálja meg egy független szakértői csoport a beruházást a szerződéskötéstől az átadásig. A javaslat a fideszes képviselők és a melléjük csapódott függetlenek "nem" szavazata miatt megbukott. Ehelyett az ment át, hogy a Városgazdálkodási Kft. felügyelőbizottsága vizsgálja az ügyet: vagyis ellenőrizze csak a megbízó saját magát. A kft. a jelentés megírását kiadta saját könyvvizsgálójának; ebben a jelentős költségnövekedést többek között azzal is magyarázzák, hogy esett az eső. Az önkormányzat ezt követően salamoni döntést hozott: nem marasztalt el senkit, viszont a bíróságon bárki feljelentést tehet.

Az uszoda megépítése sem volt mentes a botrányoktól. Az építést a képviselő-testület egyhangúan támogatta, ráadásul az ISM közel százmillió forinttal beszállt a projektbe. A kivitelezésre kiírt pályázatot a Strabag Rt. nyerte, de a vesztes, a Hunép Rt. a Közbeszerzési Hivatalnál (KH) megtámadta az eredményt, mondván, az eljárás során megsértették a közbeszerzési törvényt. A KH elfogadta a Hunép érvelését: a Strabag átadta a feladatot, s az önkormányzat az új nyertessel meg is kötötte a szerződést, amely mögött forrásként a minisztériumi 98 millió, plusz egy hasonló nagyságrendű önkormányzati forrás állt.

Az uszodaszerződés tételes volt. 2002. március 28-ára azonban 280 millió forintos beruházási végöszszeg kerekedett, mely

százmillió forinttal haladta meg

a tervezettet. Az önkormányzat fideszes tagjai azt javasolták, hogy a többletkiadás fedezetére el kellene adni a város értékpapír-portfólióját. Az ellenzék nem támogatta az ötletet, mondván, hogy így nem maradna tartaléka Hajdúböszörménynek. A fideszesek azzal érveltek, hogy "tudni kell robbantani", és "ti nem tudtok egy közös célért tenni". A kormánypártiak végül keresztülverték az önkormányzati testületen a javaslatot: a város eladta az állampapírokat, s így állni lehetett az uszodaépítés megnövekedett számláját.

Az alapkőletétel 2001 szeptemberében történt Deutsch Tamás miniszter, Lévai Tibor, a térség fideszes országgyűlési képviselője (2002-ben pártja már nem őt indította) és a polgármester, az MDF-es Lázár Imre jelenlétében; a hivatalos átadási ceremónia pedig 2002. március 14-én volt (igaz, a bejárat melletti emléktáblán február 28-a szerepel). Az átadáson ismét megjelent Deutsch Tamás, s ott volt a térség új Fidesz-MDF képviselőjelöltje, Püski András, valamint Lázár Imre és Rózsa Norbert; az uszodaavatásból egyszerű kampányesemény lett.

A strandrekonstrukció és az uszodaépítés közben az ellenzéki képviselők azt firtatták: "Miért nem lehetett a két beruházást egyként kezelni, s arra a Széchenyi-tervből támogatást igényelni, és nem túlfeszíteni a város fiskális kereteit?" A válasz szerintük roppant egyszerű: akkor valószínűleg nem lehetett volna átadni ezeket a választások előtt. Az uszoda fenntartása egyébként - az előzetes kalkulációk alapján - a jegybevételekből befolyó évi bevételen túl körülbelül 20-25 millió forintot igényel, s ezt szintén az önkormányzatnak kell állnia.

A város gyors ütemű eladósodása már korábban elkezdődött. 1998 óta Hajdúböszörmény annyi adósságot halmozott föl, amelynek a visszafizetésére nincs fedezet; pontosabban a fejlesztésekre elkülönített összegek terhére képes csak törleszteni. Ellenzéki városatyák szerint a fideszes elnökléssel-alelnökléssel működő állandó bizottságok eléggé megkérdőjelezhető módon szórták a pénzt: példaként említették, hogy 65 millió forintot szavaztak meg hajdúböszörményi civil szervezetek támogatására, miközben a kedvezményezettek közül csak néhány működik ténylegesen. (Mellesleg az önkormányzati törvény kimondja: a civil szervezetek támogatása nem kötelező, csak ajánlott.) S mivel ilyenekre (is) sok pénz ment el, az önkormányzat a város működtetésére

újabb és újabb hiteleket vett föl

A város kötelezettsége - kamatostul - 787,6 millió forint, amelyet szakaszosan, 2007 végéig kellene visszafizetnie. Vagyis a következőkben akár egy útfelújítást is alaposan meg kell majd gondolni; igaz, úszni viszont már lehet.

A költséges fejlesztésekről szerettünk volna érdemi válaszokat is kapni a városvezetéstől is, de a polgármester telefonos megkeresésünkkor először nem tudott az adósságállomány növekedéséről és a 2007-ig szóló kötelezettségekről, majd később azt mondta, hogy mindez kezelhető. Az Állami Számvevőszéknek a város gazdálkodásáról szóló legfrissebb jelentése ugyanakkor megállapítja: a jelentős mértékű hitelállomány óvatos tervezést kíván, valamint azt, hogy a nagy összegű beruházási költségek és a források nem voltak összhangban. A polgármester nem tartotta aggasztónak azt sem, hogy 65 millió forint ment el a civil szervezetek támogatására, mert előtte megvizsgálták, hogy milyen "értékeket képviselnek, illetve milyen feladatot vettek át az önkormányzattól". A városvezető nem érezte magát kompetensnek abban, hogy miért emelkedtek a beruházások költségei. A kivitelezőt kellene kérdezni - mondta. Kiss Attila alpolgármester azzal utasította vissza érdeklődésünket, hogy szabadságon van, s nem kíván most nyilatkozni. Lévai Tibor, aki a helyi közvélemény szerint "átlapátolta a pénzt az ISM-ből a városba", kételkedett abban, hogy valós személy vagyok, és nem kívánt "interjút" adni telefonon.

Kobza Miklós

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.