"Hátha aranylemez lesz"

Hack Péter jogász a megfigyelési ügyről

  • M. László Ferenc
  • 2008. október 2.

Belpol

Miután a kormánypárt politikusai a nyilvánosságra került felvételek alapján váltig állítják, hogy Kövér László és Demeter Ervin is adott megbízásokat a megfigyelési ügyben gyanúsított UD Zrt.-nek, hétfőn Répássy Róbert, a Fidesz jogi kabinetvezetője "hivatalos személy által, közmegbízatás felhasználásával elkövetett személyes adattal való visszaélés" miatt feljelentést tett a rendőrségen. Az egyre bonyolultabb ügy jogi vonatkozásairól Hack Péter jogászt kérdeztük.

Magyar Narancs: Ön szerint megállja a helyét a Fidesz feljelentése?

Hack Péter: Eddig csak töredékinformációink vannak, ami alapján nehéz bármi biztosat mondani. Tegyük fel, hogy valóban államtitoksértés és személyes adatokkal való visszaélés történt, ám a jelenleg hatályos jogszabályok szerint a nyomozati anyag, a feltárt bizonyítékok nem hozhatók nyilvánosságra - különösen akkor, ha ezek valamiféle magántitkot képviselnek. Olyan a világon nincs, hogy lehallgatási anyagokat kiraknak az internetre, ráadásul a beszélgetések nem bizonyítják, hogy bűncselekményt követtek volna el a képviselők. Ezen anyagokat elvileg a nyomozó hatóság, az ügyész kezelheti, átadhatják a bíróságnak, a tárgyaláson esetleg közzé lehet tenni, de a publikálásuk, CD-n való szétosztásuk nem fér bele a magyar jogrendbe.

MN: Tehát Szilvásy György nem tehette volna meg, hogy ezeket az adatokat odaadja a nemzetbiztonsági bizottság szocialista tagjainak?

HP: Nem tudom, hogy pontosan mi található az átadott adathordozókon, de azok alapján, amit eddig láttam, hallottam, szerintem nem lett volna joga. A bizottság tagjai megismerhetnek titkos eszközökkel szerzett információkat, de a jogosítványaik korlátozottak. Mondok egy példát. Hozzájuk kerül az úgynevezett C típusú vizsgálatok eredményessége esetén a határozattal szembeni jogorvoslat. Tehát ha valakivel szemben biztonsági kockázatot állapít meg a Nemzetbiztonsági Hivatal, és ezt az illető sérelmezi, akkor a bizottsághoz fordulhat jogorvoslatért. Ilyenkor a parlamenti testület megismerheti azokat a dokumentumokat - így a lehallgatási jegyzőkönyveket -, amelyek alapján a kockázatot megállapították. Ám az kizárt, hogy ezeket CD-n kezelhetnék, vagy elvihetnék. A bizottság titkárságán - a titkos ügykezelés szabályai szerint - alá kell írni egy nyilatkozatot, hogy betekintettek a dokumentumba. Az is furcsa, hogy egy büntetőeljárásban bizonyítékként szereplő anyag miként került a titkosszolgálatokat felügyelő miniszterhez, hiszen az csak a nyomozó hatóságnak és az ügyészségnek állhat rendelkezésére.

MN: A szolgálatok által gyűjtött adatokhoz nem férhet hozzá a miniszter?

HP: Ha a begyűjtött anyagokból kiderül, hogy bűncselekményt követtek el a megfigyeltek, akkor a bizonyítékokat azonnal át kell adni a nyomozó hatóságnak. Ha büntetőügy folyik, akkor az adatokat begyűjtő szolgálat nem rendelkezhet velük a sajátjaként, hiszen nem az ő feladata a nyomozás irányítása. Az ügyészség kompetenciája megítélni, hogy egy információ nyilvánosságra hozatala mennyiben érinti a nyomozást, esetleg veszélyezteti, hátráltatja-e. A miniszter nem mondhatja, hogy "jé, összejött itt egy kis anyag, szórjunk már ki néhány CD-t, hátha aranylemez lesz".

MN: Magyarán egy ilyen akcióhoz a miniszternek engedélyt kell kérnie az ügyészségtől?

HP: Úgy vélem, igen. Ez egy büntetőügy adata, mellyel még a titkosszolgálat sem bánhat kénye-kedve szerint. Ha elindult az eljárás, a bizonyító eszközzel nem rendelkezhet sajátjaként.

MN: A bizonyítékok, lehallgatási leiratok, a különféle adatok kikerülése hátráltathatja-e később a nyomozást, az eredményes vádemelést?

HP: Az ügyész feladata ezt elbírálni. A nyomozó hatóság adhat ki információkat, de csakis ő: a miniszter, a kormány vagy a miniszterelnök nincs olyan helyzetben, hogy megítélje, mennyire veszélyeztetné a nyomozás folyamatát az adatok nyilvánosságra hozatala.

MN: Honnan kerülhettek ki ezek az anyagok, mely szervek birtokolják jelenleg ezeket a dossziékat?

HP: Az adatok ott lehetnek a nemzetbiztonsági szakszolgálatnál, hiszen ez a szerv felelős technikailag a lehallgatásokért. Lehetnek a Nemzetbiztonsági Hivatalnál (NBH), amely a vizsgálatot folytatta, lehetnek a rendőrségnél, ahol az NBH főigazgatója feljelentést tett. Lehetnek továbbá az ügyészségen, mert az ügyész irányítja a nyomozást, és minden iratba betekinthet, minden anyagot magához kérhet. Szilvásy György titokminiszter eljárásjogilag a feljelentő főigazgató felügyeleti szerve, ő ebben a büntetőeljárásban csak Laborc Sándorral áll jogi kapcsolatban, a rendőrséggel vagy az ügyészséggel nem - tehát ő nem szereplő ebben a büntetőügyben. Ugyanakkor a szakszolgálatok nem tehetik meg, hogy hónapokig gyűjtik az adatokat, majd egyszer csak előállnak velük. A hatályos büntetőeljárási törvény ugyanis kimondja, hogy más eljárásban keletkezett titkos adat csak akkor használható fel büntetőeljárásban, ha az észlelése után a büntetőeljárásban eljáró szerveknél feljelentést tesznek.

MN: Tehát egy januárban észlelt információ ma már nem használható?

HP: Büntetőügyben nem lehet felhasználni. Hacsak korábban nem tettek feljelentést.

MN: Mi van akkor, ha a szolgálatok attól tartanak, hogy az említett adat ügyészségnek való kiadása nehezítheti a fedett akció folytatását?

HP: Akkor erről a bizonyítékról le kell mondani, s más erős bizonyítékot kell szerezni. Elvileg a hatóság elrendelhet ismeretlen tettes ellen nyomozást, és akkor a nyomozási bíró is - tehát nem a különbíró vagy az igazságügyi miniszter - elrendelheti a telefonlehallgatást, amit aztán a szakszolgálat tovább folytat. Büntetőeljárásban az így - tehát szabályszerűen - beszerzett bizonyítékokat korlátozás nélkül fel lehet használni.

MN: A megfigyelési ügy anyagainak a nyilvánosságra kerülése után nem kellett volna az ügyészségnek azonnal vizsgálatot elrendelnie?

HP: Részben az ügyészségnek kellene lépnie, ugyanis ha történt jogszabálysértés, akkor olyan szerv vagy személy követhette el, akivel szemben csak ők nyomozhatnak: az NBH, a rendőrség, a miniszter. Az ügyészséghez hasonlóan hivatalból kellene eljárnia - amíg nincs adatvédelmi ombudsman - az általános országgyűlési biztosnak. Õ az egyetlen szerv Magyarországon, aki megnézheti, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok szabályosan kezelik-e a birtokukba került adatokat.

MN: Milyen feltételekkel lehet parlamenti képviselőket lehallgatni?

HP: Ha mentelmi joggal rendelkező személy lehallgatása történik, akkor a nemzetbiztonsági törvény szerint erről az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságát haladéktalanul tájékoztatni kell.

MN: A jogszabályban az is szerepel, hogy "az ügyben érintett képviselő e tevékenységről nem kaphat tájékoztatást". De mi van, ha a megfigyelt honatya - esetünkben Demeter Ervin - a bizottság tagja?

HP: Akkor a testület tagját ki kell zárni az ügyből. Itt a bizottság alatt nem feltétlenül a plénumot, hanem a testület elnökét kell érteni.

MN: A bizottság elnöke mindenkor csak ellenzéki képviselő lehet. Jelen esetben tartani lehet attól, hogy a politikai kapcsolatok, az ellenzéki összetartás felülírja a szabályokat.

HP: Lehet, hogy ez rossz szabály, de a képviselők egykoron kétharmados többséggel fogadták el a törvényt.

MN: Ilyenkor fel kell függeszteni a mentelmi jogot?

HP: Ha nincs büntetőeljárás, akkor csak tájékoztatni kell a bizottságot arról, hogy egyik-másik képviselő telefonja belekerült a lehallgatásba. Úgy tűnik, ez nem történt meg. De a tárgyalt ügyben ezenfelül is számos furcsaságot tapasztalhatunk. Az érintett cég évek óta zavaros tevékenységet folytat, aminek - ha jól értem - csak egy mellékszála a politikai megrendelés. A társaság azt nyilatkozta, hogy 1,7 milliárdos forgalmuk volt, aminek egy része, úgy tűnik, bűncselekményből származott. A rendőrségi törvény kimondja, hogy az ilyen típusú cégek engedélyezési és felügyeleti jogköre a rendőrségnél van. Érthetetlen, miért nem vették észre, hogy a felügyeletük alá tartozó biztonsági cég zsarolásra, ipari kémkedésre adta a fejét. S merem állítani, hogy nem ez az egyedüli ilyen társaság. Elképesztőnek tartom, hogy ezt a gyakorlatot úgy folytatták éveken keresztül, hogy láthatóan semmilyen félelemérzet nem volt a résztvevőkben. Magán-titkosszolgálatok működhetnek ebben az országban gyakorlatilag bárminemű kontroll nélkül. A velük szemben fellépő szolgálatok tevékenysége átláthatatlan, és nem tudjuk, hogyan kerültek ki a nyomozati információk. Egy közép-afrikai állam szintjére süllyedtünk. Közben Dávid Ibolya kezébe kerül egy CD, amihez jogállami keretek között nem juthatott volna hozzá. Ha bűncselekmény történt, azért - hiszen az ügyet előbb ki kell vizsgálni -, ha nem történt, azért, hiszen magántitokról van szó. Aztán megjelenik a fideszes szál. A hatóságoknak be kellene bizonyítaniuk, hogy az ellenzéki politikusok tudtak arról, hogy a cég törvénytelen eszközökkel dolgozik, különben csak az biztos, hogy két képviselőjük kapcsolatot tartott fenn a vállalkozás vezetőivel.

MN: Demeter Ervin mégiscsak az NBH-t irányító főigazgató moszkvai útjairól akart tájékozódni. Miért nem kérdezte meg egyenesen Laborctól a nemzetbiztonsági bizottság valamelyik ülésén?

HP: Úgy tűnik, magánútról kért információkat, ami nem államtitok. Laborc persze indíthat magánvádas eljárást, amiért a magántitkát kipuhatolták.

MN: Szükség van-e külön parlamenti vizsgálóbizottságra?

HP: Úgy gondolom, hogy ez a magyar demokrácia szempontjából nagyon súlyos ügy. Meg kell nézni, mit tett vagy mit nem tett a felügyeletet gyakorló rendőrség. Mi a titkosszolgálatok szerepe, működik-e felettük a civil kontroll - szerintem nem kellőképpen -, van-e szükség törvénymódosításokra. Ha azt meg lehetett oldani, hogy a robbanóanyagokat gyártó cégeket rendkívül szigorú felügyelet alá vonták, akkor ezeket a biztonsági vállalkozásokat is szorosabb felügyelet alá lehet vonni. A magánbiztonsági cégek területe nagyon alapos átvizsgálásra szorul, mert láthatóan olyan mértékben élhetnek vissza ezek a vállalkozások az információs előnyükkel, a megszerzett személyes adatokkal, ami egy normális demokráciában nem engedhető meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.