"Hátha aranylemez lesz"

Hack Péter jogász a megfigyelési ügyről

  • M. László Ferenc
  • 2008. október 2.

Belpol

Miután a kormánypárt politikusai a nyilvánosságra került felvételek alapján váltig állítják, hogy Kövér László és Demeter Ervin is adott megbízásokat a megfigyelési ügyben gyanúsított UD Zrt.-nek, hétfőn Répássy Róbert, a Fidesz jogi kabinetvezetője "hivatalos személy által, közmegbízatás felhasználásával elkövetett személyes adattal való visszaélés" miatt feljelentést tett a rendőrségen. Az egyre bonyolultabb ügy jogi vonatkozásairól Hack Péter jogászt kérdeztük.

Magyar Narancs: Ön szerint megállja a helyét a Fidesz feljelentése?

Hack Péter: Eddig csak töredékinformációink vannak, ami alapján nehéz bármi biztosat mondani. Tegyük fel, hogy valóban államtitoksértés és személyes adatokkal való visszaélés történt, ám a jelenleg hatályos jogszabályok szerint a nyomozati anyag, a feltárt bizonyítékok nem hozhatók nyilvánosságra - különösen akkor, ha ezek valamiféle magántitkot képviselnek. Olyan a világon nincs, hogy lehallgatási anyagokat kiraknak az internetre, ráadásul a beszélgetések nem bizonyítják, hogy bűncselekményt követtek volna el a képviselők. Ezen anyagokat elvileg a nyomozó hatóság, az ügyész kezelheti, átadhatják a bíróságnak, a tárgyaláson esetleg közzé lehet tenni, de a publikálásuk, CD-n való szétosztásuk nem fér bele a magyar jogrendbe.

MN: Tehát Szilvásy György nem tehette volna meg, hogy ezeket az adatokat odaadja a nemzetbiztonsági bizottság szocialista tagjainak?

HP: Nem tudom, hogy pontosan mi található az átadott adathordozókon, de azok alapján, amit eddig láttam, hallottam, szerintem nem lett volna joga. A bizottság tagjai megismerhetnek titkos eszközökkel szerzett információkat, de a jogosítványaik korlátozottak. Mondok egy példát. Hozzájuk kerül az úgynevezett C típusú vizsgálatok eredményessége esetén a határozattal szembeni jogorvoslat. Tehát ha valakivel szemben biztonsági kockázatot állapít meg a Nemzetbiztonsági Hivatal, és ezt az illető sérelmezi, akkor a bizottsághoz fordulhat jogorvoslatért. Ilyenkor a parlamenti testület megismerheti azokat a dokumentumokat - így a lehallgatási jegyzőkönyveket -, amelyek alapján a kockázatot megállapították. Ám az kizárt, hogy ezeket CD-n kezelhetnék, vagy elvihetnék. A bizottság titkárságán - a titkos ügykezelés szabályai szerint - alá kell írni egy nyilatkozatot, hogy betekintettek a dokumentumba. Az is furcsa, hogy egy büntetőeljárásban bizonyítékként szereplő anyag miként került a titkosszolgálatokat felügyelő miniszterhez, hiszen az csak a nyomozó hatóságnak és az ügyészségnek állhat rendelkezésére.

MN: A szolgálatok által gyűjtött adatokhoz nem férhet hozzá a miniszter?

HP: Ha a begyűjtött anyagokból kiderül, hogy bűncselekményt követtek el a megfigyeltek, akkor a bizonyítékokat azonnal át kell adni a nyomozó hatóságnak. Ha büntetőügy folyik, akkor az adatokat begyűjtő szolgálat nem rendelkezhet velük a sajátjaként, hiszen nem az ő feladata a nyomozás irányítása. Az ügyészség kompetenciája megítélni, hogy egy információ nyilvánosságra hozatala mennyiben érinti a nyomozást, esetleg veszélyezteti, hátráltatja-e. A miniszter nem mondhatja, hogy "jé, összejött itt egy kis anyag, szórjunk már ki néhány CD-t, hátha aranylemez lesz".

MN: Magyarán egy ilyen akcióhoz a miniszternek engedélyt kell kérnie az ügyészségtől?

HP: Úgy vélem, igen. Ez egy büntetőügy adata, mellyel még a titkosszolgálat sem bánhat kénye-kedve szerint. Ha elindult az eljárás, a bizonyító eszközzel nem rendelkezhet sajátjaként.

MN: A bizonyítékok, lehallgatási leiratok, a különféle adatok kikerülése hátráltathatja-e később a nyomozást, az eredményes vádemelést?

HP: Az ügyész feladata ezt elbírálni. A nyomozó hatóság adhat ki információkat, de csakis ő: a miniszter, a kormány vagy a miniszterelnök nincs olyan helyzetben, hogy megítélje, mennyire veszélyeztetné a nyomozás folyamatát az adatok nyilvánosságra hozatala.

MN: Honnan kerülhettek ki ezek az anyagok, mely szervek birtokolják jelenleg ezeket a dossziékat?

HP: Az adatok ott lehetnek a nemzetbiztonsági szakszolgálatnál, hiszen ez a szerv felelős technikailag a lehallgatásokért. Lehetnek a Nemzetbiztonsági Hivatalnál (NBH), amely a vizsgálatot folytatta, lehetnek a rendőrségnél, ahol az NBH főigazgatója feljelentést tett. Lehetnek továbbá az ügyészségen, mert az ügyész irányítja a nyomozást, és minden iratba betekinthet, minden anyagot magához kérhet. Szilvásy György titokminiszter eljárásjogilag a feljelentő főigazgató felügyeleti szerve, ő ebben a büntetőeljárásban csak Laborc Sándorral áll jogi kapcsolatban, a rendőrséggel vagy az ügyészséggel nem - tehát ő nem szereplő ebben a büntetőügyben. Ugyanakkor a szakszolgálatok nem tehetik meg, hogy hónapokig gyűjtik az adatokat, majd egyszer csak előállnak velük. A hatályos büntetőeljárási törvény ugyanis kimondja, hogy más eljárásban keletkezett titkos adat csak akkor használható fel büntetőeljárásban, ha az észlelése után a büntetőeljárásban eljáró szerveknél feljelentést tesznek.

MN: Tehát egy januárban észlelt információ ma már nem használható?

HP: Büntetőügyben nem lehet felhasználni. Hacsak korábban nem tettek feljelentést.

MN: Mi van akkor, ha a szolgálatok attól tartanak, hogy az említett adat ügyészségnek való kiadása nehezítheti a fedett akció folytatását?

HP: Akkor erről a bizonyítékról le kell mondani, s más erős bizonyítékot kell szerezni. Elvileg a hatóság elrendelhet ismeretlen tettes ellen nyomozást, és akkor a nyomozási bíró is - tehát nem a különbíró vagy az igazságügyi miniszter - elrendelheti a telefonlehallgatást, amit aztán a szakszolgálat tovább folytat. Büntetőeljárásban az így - tehát szabályszerűen - beszerzett bizonyítékokat korlátozás nélkül fel lehet használni.

MN: A megfigyelési ügy anyagainak a nyilvánosságra kerülése után nem kellett volna az ügyészségnek azonnal vizsgálatot elrendelnie?

HP: Részben az ügyészségnek kellene lépnie, ugyanis ha történt jogszabálysértés, akkor olyan szerv vagy személy követhette el, akivel szemben csak ők nyomozhatnak: az NBH, a rendőrség, a miniszter. Az ügyészséghez hasonlóan hivatalból kellene eljárnia - amíg nincs adatvédelmi ombudsman - az általános országgyűlési biztosnak. Õ az egyetlen szerv Magyarországon, aki megnézheti, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok szabályosan kezelik-e a birtokukba került adatokat.

MN: Milyen feltételekkel lehet parlamenti képviselőket lehallgatni?

HP: Ha mentelmi joggal rendelkező személy lehallgatása történik, akkor a nemzetbiztonsági törvény szerint erről az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságát haladéktalanul tájékoztatni kell.

MN: A jogszabályban az is szerepel, hogy "az ügyben érintett képviselő e tevékenységről nem kaphat tájékoztatást". De mi van, ha a megfigyelt honatya - esetünkben Demeter Ervin - a bizottság tagja?

HP: Akkor a testület tagját ki kell zárni az ügyből. Itt a bizottság alatt nem feltétlenül a plénumot, hanem a testület elnökét kell érteni.

MN: A bizottság elnöke mindenkor csak ellenzéki képviselő lehet. Jelen esetben tartani lehet attól, hogy a politikai kapcsolatok, az ellenzéki összetartás felülírja a szabályokat.

HP: Lehet, hogy ez rossz szabály, de a képviselők egykoron kétharmados többséggel fogadták el a törvényt.

MN: Ilyenkor fel kell függeszteni a mentelmi jogot?

HP: Ha nincs büntetőeljárás, akkor csak tájékoztatni kell a bizottságot arról, hogy egyik-másik képviselő telefonja belekerült a lehallgatásba. Úgy tűnik, ez nem történt meg. De a tárgyalt ügyben ezenfelül is számos furcsaságot tapasztalhatunk. Az érintett cég évek óta zavaros tevékenységet folytat, aminek - ha jól értem - csak egy mellékszála a politikai megrendelés. A társaság azt nyilatkozta, hogy 1,7 milliárdos forgalmuk volt, aminek egy része, úgy tűnik, bűncselekményből származott. A rendőrségi törvény kimondja, hogy az ilyen típusú cégek engedélyezési és felügyeleti jogköre a rendőrségnél van. Érthetetlen, miért nem vették észre, hogy a felügyeletük alá tartozó biztonsági cég zsarolásra, ipari kémkedésre adta a fejét. S merem állítani, hogy nem ez az egyedüli ilyen társaság. Elképesztőnek tartom, hogy ezt a gyakorlatot úgy folytatták éveken keresztül, hogy láthatóan semmilyen félelemérzet nem volt a résztvevőkben. Magán-titkosszolgálatok működhetnek ebben az országban gyakorlatilag bárminemű kontroll nélkül. A velük szemben fellépő szolgálatok tevékenysége átláthatatlan, és nem tudjuk, hogyan kerültek ki a nyomozati információk. Egy közép-afrikai állam szintjére süllyedtünk. Közben Dávid Ibolya kezébe kerül egy CD, amihez jogállami keretek között nem juthatott volna hozzá. Ha bűncselekmény történt, azért - hiszen az ügyet előbb ki kell vizsgálni -, ha nem történt, azért, hiszen magántitokról van szó. Aztán megjelenik a fideszes szál. A hatóságoknak be kellene bizonyítaniuk, hogy az ellenzéki politikusok tudtak arról, hogy a cég törvénytelen eszközökkel dolgozik, különben csak az biztos, hogy két képviselőjük kapcsolatot tartott fenn a vállalkozás vezetőivel.

MN: Demeter Ervin mégiscsak az NBH-t irányító főigazgató moszkvai útjairól akart tájékozódni. Miért nem kérdezte meg egyenesen Laborctól a nemzetbiztonsági bizottság valamelyik ülésén?

HP: Úgy tűnik, magánútról kért információkat, ami nem államtitok. Laborc persze indíthat magánvádas eljárást, amiért a magántitkát kipuhatolták.

MN: Szükség van-e külön parlamenti vizsgálóbizottságra?

HP: Úgy gondolom, hogy ez a magyar demokrácia szempontjából nagyon súlyos ügy. Meg kell nézni, mit tett vagy mit nem tett a felügyeletet gyakorló rendőrség. Mi a titkosszolgálatok szerepe, működik-e felettük a civil kontroll - szerintem nem kellőképpen -, van-e szükség törvénymódosításokra. Ha azt meg lehetett oldani, hogy a robbanóanyagokat gyártó cégeket rendkívül szigorú felügyelet alá vonták, akkor ezeket a biztonsági vállalkozásokat is szorosabb felügyelet alá lehet vonni. A magánbiztonsági cégek területe nagyon alapos átvizsgálásra szorul, mert láthatóan olyan mértékben élhetnek vissza ezek a vállalkozások az információs előnyükkel, a megszerzett személyes adatokkal, ami egy normális demokráciában nem engedhető meg.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.