Hollókő mint világúörökség:Álom a vár alatt

  • Szerbhorváth György
  • 2000. szeptember 21.

Belpol

A hét végén - elvileg - országszerte megtartották a Kulturális Örökség Napjai rendezvényt, melynek középpontjában a középkori templomok és templomromok álltak. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) a nemzetközi akcióra hivatkozva, a műemlék jellegű épületek, múzeumok ingyenes megnyitását tűzte ki célul, hogy ezek látogatásával erősödjék "a lakóhelyhez, az országhoz való kötődés és azonosságtudat". Hollókőn pénteken ebből semmi nem volt érzékelhető; a világörökség részét képező falu élte szokványos életét, ingyen viszont semmi sem volt.
A hét végén - elvileg - országszerte megtartották a Kulturális Örökség Napjai rendezvényt, melynek középpontjában a középkori templomok és templomromok álltak. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) a nemzetközi akcióra hivatkozva, a műemlék jellegű épületek, múzeumok ingyenes megnyitását tűzte ki célul, hogy ezek látogatásával erősödjék "a lakóhelyhez, az országhoz való kötődés és azonosságtudat". Hollókőn pénteken ebből semmi nem volt érzékelhető; a világörökség részét képező falu élte szokványos életét, ingyen viszont semmi sem volt.

Hollókő mint világörökség

Noha a nemzeti kulturális örökség fogalmát - már csak az NKÖM felállítása miatt is - a Fidesz kultúrpolitikájához szokás kötni, szó sincs arról, hogy sajátosan magyar találmányról lenne szó, ráadásul az örökség szó kapcsán sem kell rögtön a konzervativizmusra asszociálnunk. Szakértők szerint a kulturális örökség a közösségi identitás új keretét jelentheti; a nemzetek abban versengenek, kinek van több világörökséggé nyilvánított települése, tája, lovas szobra és hímzése. Minthogy nyugat-európai eredetű vállalkozásról van szó, értelemszerűen ők vezetnek: huszonegy év alatt hatszázharmic hely lett a világörökség része, ebből Nyugat-Európában kétszáz. Magyarországon öt ilyen hely van; ennek tétje szimbolikus, külön zsozsó nem jár érte.

Szakértők ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy azt a helyet, amely a világörökség részévé válik, a professzionalizálódás veszélyezteti: az örökség turisztikai attrakcióvá válik, diznilendizálódik, a faluból skanzen lesz, és a sok bába között elvész a gyerek - azaz maga az örökség.

Elmélet

Hollókőre is, amely a budai Vár mellett elsőként lett Magyarországon a világörökség része 1987-ben, azzal a prekoncepcióval érkeztünk, ami a szakértők átal mondottak alapján állt össze a fejünkben, és olyan történetekkel a tarsolyunkban, amelyeket néprajzosok mondanak el konferenciákon. Vagyis hogy Hollókőnek rosszat tett a dolog, voltaképpen egy lakosa van csak (más forrás szerint három), mert mindenki elköltözött az új, szomszédos faluba; reggel buszra szállnak a népviseletbe öltözött exhollókőiek, és mennek vissza egykori településükre, hogy őrizzék az örökséget, a népi építészetéről, népi viseletéről és ízes tájszólásáról híres zsákfalut, ami csak egy oldalról közelíthető meg. Vagyis: az örökség őrzői profik, ebből élnek, szó sincs itt az egykori (népi) kultúra továbbéléséről, hisz azt "megölték" azzal, hogy világörökséggé nyilvánították. Újabb elméleti probléma, hogy az 1909-ben teljesen leégett parasztfalut eleve "rekonstruált módon" építették újjá.

A fenti vélemények akkor kezdtek először gyanússá válni, amikor találkozót beszéltünk meg Hollókő polgármesterével. Hogy akkor vajon ő lenne az egyedüli lakos, aki magamagát igazgatja? Aztán a faluba érvén rögtön érzékeljük, hogy valami nagyon nem stimmel a néprajzosok hiedelemvilágával. Igaz, kihaltnak tűnik a falu, minden zárva még, kávénkat a Szabó kocsmában fogyasztjuk el, de például a pohár koszos; ez lenne a profi vendéglátás? A valóságban megmerülvén érdeklődünk a boltos néninél is, hogy akkor végül is hány Hollókő van. Kiderül: ez az egy, s csak az "falu a világörökség része.

Gyakorlat

Szabó Csaba polgármester a téren álló parasztházban berendezett hivatalában fogad, és adatokkal cáfolja a szakértőket: a falunak négyszáz lakosa van. Elvándorlás van persze, de melyik kis faluból nincs? Az "falu sem skanzen csupán: az 53 parasztportából 25 közösségi rendeltetésű - múzeumok, galériák, vendéglők, orvosi rendelő -, a többiben viszont állandó lakosok laknak. A paraszti kultúrát ugyan nemigen ápolják; a téesz megszűnt, imitt-amott málnatermesztéssel foglalkoznak.

Üzleti szempontból a világörökség részének lenni nem nagy ügy, sőt: külföldről ezért nem kapnak pénzt, és itthonról sem. Csupán annyi jár a falunak, mint bármely más négyszáz lakosú településnek: a normatív támogatás. Pályázgatni persze lehet, de mivel ahhoz önrész is kell, Hollókő nem nagyon ugrálhat. Szabó Csaba elmondta: idén, "hála Sasvári Szilárdnak", húszmilliót kaptak a költségvetésből, amit az épített örökség megóvására használnak fel. Érdeklődünk, hogy kinek köszönhető a világörökség cím; Szabó szerint a műemlékvédőknek, akik felfedezték maguknak a falut, azaz nem a helybéliek találták ki saját magukat. Elismeri, hogy az örökség részének lenni presztízst jelent, "erkölcsileg emeli fel a helyet", és persze munkalehetőséget is teremt. De volt már itt korábban is turizmus, habár akkor nem százezren jöttek évente. Szabó gyerekként maga is néptáncolt a külföldi csoportoknak, akkor még ingyen.

A délelőtt tízkor működésbe lépő "faluban csatangolunk, így lekéssük az asszonykórust, mely menetrendszerűen ekkortájt énekel-táncol, fejenként hétszázért, mint azt az egyik hazatartó, népviseletbe öltözött asszonytól megtudjuk. A fotós kollégát az első öregasszony rögtön arról tájékoztatja, hogy itt semmi sincs ingyen. ´ sem fog hát csak úgy pózolni. Pedig még csak népviseletet sem viselt. Mások készségesebbek: az egyik idősebb néni arról beszél, hogy világörökségben lakni önmagában még nem jelent előnyt; egyre rosszabb a helyzet, kevesebben jönnek, mint korábban, drága a benzin, ő adott ki korábban szobát, de hát a tévében annyi a gyilkosság, hogy most már ettől is elállt. Meg miféle kulturális örökségről beszélünk, mondja, a hetvenes években ő a budapesti építőiparba kényszerült, hogy éhen ne haljon. Aztán elmegy a rendelőig, megnézni, mikor dolgozik az orvos, mögötte két japán kószál meg egy magyar turistacsoport. Szomszédasszonya tájékoztatja, mikor jön a doktor, majd megy vissza mosni - kézzel, de ezt a metódust nem a hely szelleme miatt választja, hanem kényszerűségből. Kérdem, hány néprajzossal beszélt már életében, hát, voltak itt többen, meg filmben is szerepelt már, mondja, de mostanában már ők se járnak ide.

Vámszedés

A fideszes Sasvári Szilárd - még ellenzékiként - a parlamentben hívta fel a figyelmet arra a "sajátos vámszedésre", ami a húsvéti ünnepekkor ment végbe a Hollókőre vezető egyetlen útnál: egy őrző-védő káefté kutyákkal megerősített checkpointot állított fel, és a locsolkodásra érkezőknek háromszáz forintot kellett fizetniük a belépésért, még akkor is, ha rokonaikhoz mentek látogatóba. A jelenlegi, fideszes polgármester szerint a helyzet mára megoldódott: a szerencsétlen eljárás a korábbi polgármester nevéhez fűződik, ma már nem idegen őrző-védők, hanem a polgárőrség rendezi a dolgot, egészen más módon, sarcról szó sincs.

Az "faluban mégis azt halljuk a népektől, hogy a húsvéti és más nagyobb ünnepek, rendezvények idején manapság is járja még a vámszedés. Az egyik hölgy például azt állítja, hogy tavaly még az őt meglátogató fiának is fizetnie kellett, igaz, idén már nem, mert megszerezték a belépési engedélyt. De a sáp, illetve a belépő még létezik, ugyanott szedik, ahol az ominózus botrány alkalmával.

Az épületek megtekintése is pénzbe kerül, ötven-száz forint a beugró. Ez nem áll a galériákra; az egyikben furcsamód egy budapesti opera-énekesnőről szóló cikkeket és fényképeket tekinthetünk meg, a kerámiatárgyakat szinte mindenütt profik készítik, népi dolgokra viszont alig futhatunk rá. Gagyi is van minden mennyiségben, főleg fából: Forma-1-es autó 1200-ért, tank 500-ért, egy traktoralapú exkavátorért viszont 3190-et is elkérnek. A pávatoll 200, a vízfestékkel festett budapesti panorámáért 3500-at kell leperkálnia a falusi népi örökség megrögzött gyűjtőinek.

Az "faluba egyébként csak az ottlakók mehetnek be kocsival, bár az egyik Suzuki paprikával, hagymával és karfiollal jár körbe a köves utcán, kissé furcsán is néznek ránk, amikor éppen mellettük füzetembe jegyzetelek. A falumúzeumban is APEH-ellenőrnek néznek, áfás számla nélkül ki sem engednek, a pénzügyi fegyelem tényleg dicséretes, ha már ingyen semmi sincs.

Az egyik ófalusi galériában dolgozó hölgy, amikor magunkra maradunk, megosztja velünk meglátásait: értelmezésében az "falut "maffiaszerűen" működtetik, főleg azok a vállalkozók, akik idegenvezetők is. ´k az általuk ideszervezett turistákat csak az "falu központjáig vezetik el, majd a saját boltjukig. Így aztán a falu szélén lakóknak és dolgozóknak (mint például a hölgynek) mind rosszabbul megy a dolguk, már a szobát is egyre ritkábban tudják kiadni, pedig az 1500 Ft/nap/személy tényleg polgárbarát ár. Beszélgetőpartnerünk keserűségében nem fogy ki a vádakból: az állásokat leosztják egymást között az alapítványban, amely a vállalkozásokat, a turizmust koordinálja, az önkormányzat is csak saját embereivel kavar; úgyhogy amikor a hollókői palóc-magyar identitás és a kulturális örökség kapcsolatát feszegetnénk, csak szomorúan legyint: válság van itt, semmi más.

H

Hogy valóban válság van-e Hollókőn, azt nem tudjuk, mint ahogyan azt sem, mennyi az igazság a nekikeseredett hölgy panaszáradatában. Tény: az "falu, illetve a táj szép, rendezett a középkori vár is, a turisták jönnek-mennek, bár délig se enni, se inni nem tudunk a helyiségben. Hollókőn az örökség diskurzusa elméleti szinten nem létezik; a gyakorlatban a falu a falusi turizmus és egy skanzen határmezsgyéjén egyensúlyoz. Ennek következtében a falu nem haldoklik, a lakosság hatvan százaléka egyébként is nyugdíjas. A palócgulyás is palócgulyás maradt, csak többet kell belőle főzni, hogy a turistáknak is jusson.

Szerbhorváth György

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.