Horn Gyula a Közgázon: Lapossági fórum

  • - seres -
  • 1998. április 2.

Belpol

"Mindenkinek a figyelmébe ajánlom, hogy a Duna lefelé folyik." Ez a Bős-ügyi megnyilatkozás csak egy apró mozzanat volt a miniszterelnöki másfél órából, amit már azért is érdemes volt végigülni, mert mégiscsak más Horn live, mint amikor egy fél percet benyomnak belőle a híradóba. Töltsön másfél órát kedvencével, és megkapja a teljes dózist: Best of Horn Gyula.
"Mindenkinek a figyelmébe ajánlom, hogy a Duna lefelé folyik." Ez a Bős-ügyi megnyilatkozás csak egy apró mozzanat volt a miniszterelnöki másfél órából, amit már azért is érdemes volt végigülni, mert mégiscsak más Horn live, mint amikor egy fél percet benyomnak belőle a híradóba. Töltsön másfél órát kedvencével, és megkapja a teljes dózist: Best of Horn Gyula.

Borzalmas barna hodály az ex-Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem zsúfolásig telített IV. előadóterme, ahol a függöny is barna, úgyhogy az előtte hetente megjelenő szürke pártelnöki zakók maga a színpompa. A Pártelnökök a Közgázon című rendezvénysorozat gyakorlatilag országos kampánynyitónak is felfogható, hiszen legkésőbb erre kitalálják a PR-osok pártjuk Központi Választási Üzenetét, amit aztán az elnökök spontán képzavarokkal próbálnak eljuttatni a fiatal hallgatókból álló kritikus tömegnek.

A kormányfő elegáns világfian nyit: egy japán közmondást idéz, amely szerint "a hídon akkor kell átmenni, ha odaérünk". Mint a legtöbb japán közmondásnak, haikunak és elektronikus ketyerének, ennek sincs semmi értelme, de egy olyan régi zen buddhista gondolkodó, mint a mi miniszterelnökünk, ezen aforizmával próbál meg utalni hazánk közelgő EU- és NATO-csatlakozására. E folyamatot persze elsősorban ő és pártja szeretné levezényelni májustól, hiszen "más ez a világ, mint a korábbi", az országban "valódi átalakulás" történt, csak hagyják őt érvényesülni. Különösen egy dolgot sajnál a miniszterelnök háromperces bevezetőjében: "elszaporodtak az ígérgetések" a kampányban, ami tényleg sajnálatos, és főleg hitelesen hangzik annak az embernek a szájából, aki a vagyonadótól kezdve az egyenlő közteherviselésen át a nyugdíjasok reptetéséig már mindenkinek mindent megígért, még azt is, hogy senkinek nem ígér semmit.

A röpke bevezető után záporoztak

a hallgatói kérdések,

írásban, a pultra, profin és szakszerűen, úgy, ahogyan az MTV 1 szervilis riporterei soha nem fognak tudni kérdezni. Milyen üzleti titkokat rejtenek a megkötött koncessziós szerződések? Jobb tulajdonosok-e a magyar államnál a külföldi állami tulajdonosok? Gazdaságilag mitől baloldali az MSZP? Üzleti titkok nincsenek; igen, jobb tulajdonosok; gazdaságilag nincs olyan, hogy bal- vagy jobboldal - jöttek sorra a szakszerű válaszok, megtűzdelve a közkedvelt szófordulatokkal ("Eeropunjó", "szakszeetek", "titkosügyi miniszter" stb.) és egy bonyolult, szófoszlányokból álló gondolati síkkal ("mivel lovas nemzet vagyunk..., a rendszerváltás..., a ló másik oldala") - a kormányfő itt a termékhamisítás problémájáról kísérelt meg okfejteni.

A kormányzati gazdasági sikerek objektív felvázolásába, a politikai folyamatok elfogulatlan elemzésébe ágyazva a következő szigorú tényeket is rögzítette a Magyar Köztársaság miniszterelnöke:

- Nyugaton a nagy gazdasági változásokat, a stabilitás megteremtését mindig a baloldali szocdem kormányok hozták, nem a jobboldal (ez maximum a híres 1819-es dél-korzikai tőzsdekrachra, ha vonatkozik);

- Németországban is mindig koalíciós vita van az SPD és a CSU között (pláne hogy az SPD ellenzékben van);

- Az RMDSZ azért került kormányra Romániában, mert ez a kormány komolyan vette a nemzetiségi kérdést (és mert ott volt egy választás);

- A Postabank nem szocialista érdekszféra és nem konszolidáció, ami most folyik;

- "Elképesztően fellazultak Magyarországon a dolgok";

- A büntetési tételek túl alacsonyak, mégpedig amiatt az álliberális és álhumánus szemlélet miatt, amely a bűnelkövetőknek több jogot ad, mint az áldozatoknak;

- Bős ügyében nincs nagy baj, Hága lehetőség arra, hogy megállapodjunk a szlovákokkal, különben is, "mindenkinek a figyelmébe ajánlom, hogy a Duna lefelé folyik".

E kőkemény tényeken kívül

megtudtuk azt is, hogy P. Katalin ügyében "én abortuszpárti vagyok"; hogy "csökkenteni kell az ollót a köz- és a privátszféra bérei között"; hogy Szekeres Imréből nem lesz gazdasági miniszter; hogy nem lesz MSZP-Fidesz-koalíció; hogy ez a koalíció bizonyított, és ez "morális kérdés"; hogy a tárcák elosztásáról nem, de a "koalíció részleteiről" igenis tárgyalt az SZDSZ-szel; hogy azért kell neki az SZDSZ, mert különben nincs meg a kétharmad az EU-jogharmonizációs törvényekhez (= a koalíciókötés új ideológiája); hogy a miniszterelnökség mellett 18-20 fős EU-integrációs stratégiai tervezőcsoport felállítását tervezi. A Népszava által közölt magyar-szlovák szerződéstervezet pedig egyrészt abszolút nem ciki, semmi államtitok nincs benne, másrészt meg "az ember röstellkedhet a külföldi partnerei előtt", hogy ugye, hogy fellazultak a dolgok, lásd fent.

Egy konkrét esetben kisebb felháborodás tárgya is volt a miniszterelnök: szépen felzúdult az ifjú értelmiség, amikor a nyugdíjasok ingyenes reptetését Horn azzal indokolta: "fontos erkölcsi kérdés, hogy segítsünk az idősek helyzetén, ha úgy tetszik, ez a baloldali filozófia; hát miért ne utazzanak?", különben is, ő mindegyik utazási céget előtte megkérdezte, tudja-e vállalni a dolgot. Akkor jó. "Kedves lányok és fiúk, reményeink szerint ti is lesztek idősek." Tény.

Ennél már csak egy lényegesebb üzenete volt a magyarok miniszterelnökének: "Én azt szeretném, hogy legyen Magyarországon labdarúgás." Egy olyan álliberális és álhumánus Magyarországon igenis legyen labdarúgás, ahol a ló másik oldala miatt elképesztően fellazultak a dolgok, elszaporodtak az ígérgetések, de a nyugdíjasok reptetése, akárcsak a koalíció sikere, erkölcsi kérdés, és ahol a Duna ugyan lefelé folyik, de az Eeropunjó felé vezető hidakon legalább akkor megy át az ember, amikor odaér: se előbb, se később.

- seres -

A Csintalan című újság

Ha én kampányban gondolkodnék Pesterzsébet és Ferencváros Fradi-pályán túli részében, talán ugyanezt csinálnám: nyolcoldalas színes újságot adnék ki a saját nevemen; az én újságomban csak és kizárólag a rólam írt megannyi cikkből és a velem készült megannyi interjúból adnék közre, olyanokból, amelyek szinte mellékesen olyat kérdeznek, vajon "történelmi figurának" tartom-e magam, vagy hogy megsértenek-e azzal, ha azt állítják rólam, "plebejus" vagyok "az elitben" (nem sértenek meg - válaszolom kulturáltan), vagy amelyek megjegyzik rólam, hogy "laza csávó, laza életfelfogás"; és hát ott lenne díszhelyen, középütt, két kolumnán egy 94-es Narancs-interjú is (Okos és szép és baloldali), bizonyítandó, hogy nincs olyan kérdezői attitűd, amit ne lehetne kampányra felhasználni; erősíteném proli chique önimázsomat, plusz rádobnék lapátokkal félértelmiségi-lázadó konformizmusomra, és így egyszerre lehetnék olyan, mint a sarki hentes, és olyan, amilyen a sarki hentes szeretne lenni; a személyesség jól jönne személyiség helyett, a médiabenyalás politikai program helyett, és én is inkább a sajnálatos reálkapitalista körülmények által bedarált, baloldali értékek mentén gondolkodó független személyiség képét közvetíteném magamról ahelyett a reálkapitalista, xéniázó mutyizó helyett, aki időnként virtuális politikai vagy gazdasági érdekek ügyében networköl, mindenhol ott van, és mindenki a barátja. Tényleg, miért kell mindenhol ott lenni?

- sl -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.