Áremelés az árampiacon - Visszatartó erő

  • Besenyei Zsolt
  • 2008. január 10.

Belpol

A tavalyihoz képest tíz százalékkal hízik elsejétől a villanyszámlánk - már ez sem jó hír. Lehetett volna kevesebb is - ez a még rosszabb.
A tavalyihoz képest tíz százalékkal hízik elsejétől a villanyszámlánk - már ez sem jó hír. Lehetett volna kevesebb is - ez a még rosszabb.

Utólag már látszik: az állam kellemetlen helyzetbe manőverezte magát az EU-konform piacliberalizációt becikkelyező, az Országgyűlésen tavaly júniusban átment új villamosenergia-törvénnyel (vet). A kormány kénytelen volt alkudozni a nagypolitikai konszenzussal újra fölhizlalt, állami tulajdonú Magyar Villamos Művekkel (MVM), ha nem akarta a térségi áramhiány okozta árnövekedés kontrollálhatatlan begyűrűzését az eddig védőburokban tartott lakossági és közüzemi piacra. A vet

felemásan szabadította föl

a piacot: minden fogyasztó saját maga választhatja meg szolgáltatóját (ez volt a 2003-as uniós direktíva célja), bárki termelhet villamos energiát és kereskedhet vele, ám érvényben maradtak az MVM és hét nagy erőmű között még a Horn-kormány idején kötött hosszú távú megállapodások (htm). Ezek a privatizáció után is garantálták az erőműcégek profitját - és ezzel a magyarországi áramellátás biztonságát -, ám változatlanul hagyásuk (lásd: Áram, vonalak, Magyar Narancs, 2007. július 12.) egyúttal bebetonozta a magánosítás előtt álló állami mamutcég pozícióit a magyar áramtermelés négyötödének az irányításában. Eközben közvetlenül az MVM tulajdonában van az ország legnagyobb erőműve (a paksi), övé a vezetékhálózat - különös tekintettel annak legértékesebb részére, a jelenlegi nemzeti árampiacokat összekötő ún. határkeresztezési kapacitásokra -, mi több, 2006-tól a drótot tőle bérlő, üzemeltető rendszerirányítót, a Mavirt is visszahelyezte az anyacégbe a törvényhozó (lásd: Integrált függetlenség, Magyar Narancs, 2006. február 2.).

A politikát láthatóan kevéssé érintette meg a dolog lényege. Vagy legalábbis a megértésnek semmi jele nem látszik akkor, amikor a Fidesz (még szakpolitikusa, az eddig hozzáértőnek tekintett Fónagy János hangján is) a kormányt tette felelőssé az év elejei áremelésért, valamint az elhamarkodott liberalizációért. Holott az utóbbi brüsszeli, a tagállamok közössége által (is) elfogadott rendelkezés, vagyis nem lehetett eltekinteni tőle. Igaz, a környező országok közül Ausztria, Csehország és Szlovákia a hazai fogyasztáson fölül megtermelt részhányadra korlátozta az áramexportját, míg a lengyelek egyenesen befagyasztották az árakat. Magyarországon viszont az MVM monopolhelyzete miatt egy erősen keresleti jellegű piacon zajlik az üzletelés. Dominanciája folytán nem is csoda, hogy az MVM a minél szabadabb kereskedelemben volt érdekelt, hogy ti. mindenki annyiért veszi az áramot, amennyiért ő adni akarja. A vet megalkotásakor a nagyvállalat legyőzte a piacot szabályozni hivatott állami hatóságot: az Energia Hivatalnak (EH) nincs beleszólása abba, hogy a nagykereskedő mikor, hogyan, kinek és mennyiért értékesíti az áramot. Elvileg persze dicséretes lenne, ha az állami cég a minél nagyobb profit szerzését (és ezzel tulajdonosa, az állam bevételeinek a növelését) tartaná szem előtt, de nem lényegtelen elem a termék ára sem - hogy az megfizethető-e a kisfogyasztó számára, illetve megéri-e a vállalatoknak.

Az október végi áramaukción mindenesetre az MVM hagyta elszabadulni az árakat. A nem lakossági fogyasztóknak meghirdetett kilenc terawattórányi mennyiségen 163 milliárd forintot kaszált; a többféle villamosenergia-fajta közül a leginkább jellemző 0-24 órás, ún. zsinórtermék ára 65 eurón zárt megawattóránként, ami az egy évvel korábbi 50 eurós árhoz képest 30 százalékos emelkedés. Ennek oka főként az, hogy az áramkereskedő MVM-leánycégnek nem kellett figyelembe vennie az EH ajánlásait az alacsonyabb indulóárról, illetve az exportra szállító kereskedők kizárásáról. A 65 euró/MWh ugyanis az európai áramtőzsdék felső határa; pedig még ennél is feljebb mehetett volna, akkora a Balkán villamosenergia-igénye. A volt jugoszláv tagköztársaságok a vízi erőműveik egyre alacsonyabb teljesítménye miatt az utóbbi években áramimportra szorulnak, amit eddig a bolgár kozloduji atomerőmű ki is elégített. Csakhogy Bulgáriának 2002-2006 között be kellett zárni elavult reaktorait - uniós csatlakozásának egyik feltétele volt ez. Két 1000 MW-os reaktort építenek ugyan, de ezek elkészültéig a bolgárok is leállították az áramexportot, így tavaly januártól 1700 MW hiányzik a balkáni árampiacról. Ezt a mennyiséget Románia és Ausztria mellett Magyarországon át lehet pótolni. A hiány miatt az itthoninál akár 30-40 százalékkal is magasabb balkáni árak nyilván hatnak a magyarországiakra is - jóllehet ennek mértéke vitatott a közgazdászok között. A piac minél tökéletesebb liberalizációjához konzekvensen ragaszkodó Kaderják Péter, az EH volt elnöke (lásd vele készült interjúnkat: "A szociális alapon számított áramárat el kellene felejteni", 2007. szeptember 27.) által vezetett Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont (REKK) egy tavaly novemberi jelentésében a szabadpiaci árak emelkedésének mérséklődését a htm-ek többségének felbontásához kötötte; a REKK modellezése szerint minél kevesebb hosszú távú megállapodás marad érvényben, annál inkább csökken az MVM piaci súlya, vagyis annál valószínűbb, hogy egyensúlyi helyzet jön létre a közép-európai régió áramhiánnyal nem küzdő északi és energiaéhes déli fele között. Ennek azonban feltétele lenne, hogy adminisztratív eszközökkel ne legyen befolyásolható a piac, ami viszont - mint láttuk - még nem adottság.

A nagy őszi áramár-hisztéria

idején 50 százalékosra várták az árnövekményt. Ehelyett azonban jóval mérsékeltebb árakkal kalkulálhat a kisfogyasztó, a közintézmény-igazgató és a cégvezér is. Vajon miért? Az államnak korlátozottak az eszközei az exportőrök elriasztására: az október 25-i aukció előtt néhány nappal kiviteli transzferdíjat jelentett be a gazdasági tárca. Ám ez nem érte el a várt hatást, az aukción a licitet vezető MVM (illetve leányvállalata, az MVM Trade) fagyasztotta be az árakat áramfajtánként különböző (a zsinórterméknél pedig a már említett 65 eurós) szinten. Normális esetben ez nyilvánvalóan homlokegyenest ellenkezne a cég érdekeivel. Több forrásunk egybehangzó, de hivatalosan meg nem erősített értesülése szerint a kormányzat és az MVM-menedzsment közötti alku lényege, hogy kaszáljon a cég nagyot a balkáni exporton, de biztosítsa a "szociális békét" azzal, hogy visszafogja a lakossági és a közintézményi árakat. E "békét" azonban valakinek finanszíroznia kell; és ez a magyarországi magánszféra lett, amely egy liberalizált keresleti piacon kényszerült hozzájutni áramadagjához, ami minden MVM-önkorlátozás dacára 20-30 százalékos növekményt eredményezett. Ennek árába persze végül is csak beleszáll a kisfogyasztó, aki nem más, mint az állampolgár: a közkeletű okoskodás általában a kenyér és az áram ára között keres és talál összefüggést.

Az állam és az MVM érdekesen oldotta meg a nem kisfogyasztói (3x50 amper fölötti), de közpénzből finanszírozott intézmények (iskolák, óvodák, kórházak vagy minisztériumok) fogyasztását - lestoppolva erre a célra a magyar rendelkezésű szlovák áramimportot. Az összes magyarországi fogyasztás 17 százalékára rúgó szlovák importot csak a két ország villamosipari rendszerét összekötő, véges kapacitású rendszeren keresztül lehet mozgatni; e kapacitás felével a helyi áramtermelő, a többivel az MVM rendelkezik. A törvény szerint ezt is aukción kell meghirdetni, ám egy kormányrendelettel ezt fölülírták, így az MVM saját maga hozhatja be az áramot, amit a haszon egy részéről lemondva kedvezményesen ad tovább a szolgáltatóknak, hogy eljuttassák az iskolákba.

E paternalista ügyintézés sokáig már nem lesz tartható. Az Európai Parlament előtt fekszik a harmadik liberalizációs csomag, amely a kontinens energiabiztosításának növeléséért egységes piacot hozna létre, minden tagállamban azonos szabályokkal. Három leglényegesebb eleme az európai energiahatóság létrehozása, a határok felszámolása (amivel egyszerre megszűnik a határkeresztező kapacitások korlátja: mindenki oda húz drótot, ahová akar), valamint az, hogy a hálózattulajdonosoknak lehet-e erőművük is. A liberalizációs csomagot a következő egy-másfél év legfontosabb ügyének tartják, amely ha lezárul, véget vet az MVM egyeduralmának a magyar árampiacon. A vet körüli tavaszi-nyári, majd az árat érintő őszi küzdelmek azonban éppen a leendő helyzet miatti előcsatározások voltak. A felében-negyedében privatizációra készülő MVM menedzsmentjének azért érdeke a piaci dominancia, hogy megkerülhetetlen legyen a tényleges (Brüsszel által kikényszerített) piacnyitás után is. Az állam érdekei fiskális okokból részben egybeesnek a cégével: jól jön az az évi százmilliárd forintnyi haszon a költségvetésnek, a jövedelmezőség pedig jócskán növelheti a magánosítás előtt álló cég árát - és persze a menedzsment későbbi szerepvállalásának az esélyét is.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.