Áremelés az árampiacon - Visszatartó erő

  • Besenyei Zsolt
  • 2008. január 10.

Belpol

A tavalyihoz képest tíz százalékkal hízik elsejétől a villanyszámlánk - már ez sem jó hír. Lehetett volna kevesebb is - ez a még rosszabb.
A tavalyihoz képest tíz százalékkal hízik elsejétől a villanyszámlánk - már ez sem jó hír. Lehetett volna kevesebb is - ez a még rosszabb.

Utólag már látszik: az állam kellemetlen helyzetbe manőverezte magát az EU-konform piacliberalizációt becikkelyező, az Országgyűlésen tavaly júniusban átment új villamosenergia-törvénnyel (vet). A kormány kénytelen volt alkudozni a nagypolitikai konszenzussal újra fölhizlalt, állami tulajdonú Magyar Villamos Művekkel (MVM), ha nem akarta a térségi áramhiány okozta árnövekedés kontrollálhatatlan begyűrűzését az eddig védőburokban tartott lakossági és közüzemi piacra. A vet

felemásan szabadította föl

a piacot: minden fogyasztó saját maga választhatja meg szolgáltatóját (ez volt a 2003-as uniós direktíva célja), bárki termelhet villamos energiát és kereskedhet vele, ám érvényben maradtak az MVM és hét nagy erőmű között még a Horn-kormány idején kötött hosszú távú megállapodások (htm). Ezek a privatizáció után is garantálták az erőműcégek profitját - és ezzel a magyarországi áramellátás biztonságát -, ám változatlanul hagyásuk (lásd: Áram, vonalak, Magyar Narancs, 2007. július 12.) egyúttal bebetonozta a magánosítás előtt álló állami mamutcég pozícióit a magyar áramtermelés négyötödének az irányításában. Eközben közvetlenül az MVM tulajdonában van az ország legnagyobb erőműve (a paksi), övé a vezetékhálózat - különös tekintettel annak legértékesebb részére, a jelenlegi nemzeti árampiacokat összekötő ún. határkeresztezési kapacitásokra -, mi több, 2006-tól a drótot tőle bérlő, üzemeltető rendszerirányítót, a Mavirt is visszahelyezte az anyacégbe a törvényhozó (lásd: Integrált függetlenség, Magyar Narancs, 2006. február 2.).

A politikát láthatóan kevéssé érintette meg a dolog lényege. Vagy legalábbis a megértésnek semmi jele nem látszik akkor, amikor a Fidesz (még szakpolitikusa, az eddig hozzáértőnek tekintett Fónagy János hangján is) a kormányt tette felelőssé az év elejei áremelésért, valamint az elhamarkodott liberalizációért. Holott az utóbbi brüsszeli, a tagállamok közössége által (is) elfogadott rendelkezés, vagyis nem lehetett eltekinteni tőle. Igaz, a környező országok közül Ausztria, Csehország és Szlovákia a hazai fogyasztáson fölül megtermelt részhányadra korlátozta az áramexportját, míg a lengyelek egyenesen befagyasztották az árakat. Magyarországon viszont az MVM monopolhelyzete miatt egy erősen keresleti jellegű piacon zajlik az üzletelés. Dominanciája folytán nem is csoda, hogy az MVM a minél szabadabb kereskedelemben volt érdekelt, hogy ti. mindenki annyiért veszi az áramot, amennyiért ő adni akarja. A vet megalkotásakor a nagyvállalat legyőzte a piacot szabályozni hivatott állami hatóságot: az Energia Hivatalnak (EH) nincs beleszólása abba, hogy a nagykereskedő mikor, hogyan, kinek és mennyiért értékesíti az áramot. Elvileg persze dicséretes lenne, ha az állami cég a minél nagyobb profit szerzését (és ezzel tulajdonosa, az állam bevételeinek a növelését) tartaná szem előtt, de nem lényegtelen elem a termék ára sem - hogy az megfizethető-e a kisfogyasztó számára, illetve megéri-e a vállalatoknak.

Az október végi áramaukción mindenesetre az MVM hagyta elszabadulni az árakat. A nem lakossági fogyasztóknak meghirdetett kilenc terawattórányi mennyiségen 163 milliárd forintot kaszált; a többféle villamosenergia-fajta közül a leginkább jellemző 0-24 órás, ún. zsinórtermék ára 65 eurón zárt megawattóránként, ami az egy évvel korábbi 50 eurós árhoz képest 30 százalékos emelkedés. Ennek oka főként az, hogy az áramkereskedő MVM-leánycégnek nem kellett figyelembe vennie az EH ajánlásait az alacsonyabb indulóárról, illetve az exportra szállító kereskedők kizárásáról. A 65 euró/MWh ugyanis az európai áramtőzsdék felső határa; pedig még ennél is feljebb mehetett volna, akkora a Balkán villamosenergia-igénye. A volt jugoszláv tagköztársaságok a vízi erőműveik egyre alacsonyabb teljesítménye miatt az utóbbi években áramimportra szorulnak, amit eddig a bolgár kozloduji atomerőmű ki is elégített. Csakhogy Bulgáriának 2002-2006 között be kellett zárni elavult reaktorait - uniós csatlakozásának egyik feltétele volt ez. Két 1000 MW-os reaktort építenek ugyan, de ezek elkészültéig a bolgárok is leállították az áramexportot, így tavaly januártól 1700 MW hiányzik a balkáni árampiacról. Ezt a mennyiséget Románia és Ausztria mellett Magyarországon át lehet pótolni. A hiány miatt az itthoninál akár 30-40 százalékkal is magasabb balkáni árak nyilván hatnak a magyarországiakra is - jóllehet ennek mértéke vitatott a közgazdászok között. A piac minél tökéletesebb liberalizációjához konzekvensen ragaszkodó Kaderják Péter, az EH volt elnöke (lásd vele készült interjúnkat: "A szociális alapon számított áramárat el kellene felejteni", 2007. szeptember 27.) által vezetett Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont (REKK) egy tavaly novemberi jelentésében a szabadpiaci árak emelkedésének mérséklődését a htm-ek többségének felbontásához kötötte; a REKK modellezése szerint minél kevesebb hosszú távú megállapodás marad érvényben, annál inkább csökken az MVM piaci súlya, vagyis annál valószínűbb, hogy egyensúlyi helyzet jön létre a közép-európai régió áramhiánnyal nem küzdő északi és energiaéhes déli fele között. Ennek azonban feltétele lenne, hogy adminisztratív eszközökkel ne legyen befolyásolható a piac, ami viszont - mint láttuk - még nem adottság.

A nagy őszi áramár-hisztéria

idején 50 százalékosra várták az árnövekményt. Ehelyett azonban jóval mérsékeltebb árakkal kalkulálhat a kisfogyasztó, a közintézmény-igazgató és a cégvezér is. Vajon miért? Az államnak korlátozottak az eszközei az exportőrök elriasztására: az október 25-i aukció előtt néhány nappal kiviteli transzferdíjat jelentett be a gazdasági tárca. Ám ez nem érte el a várt hatást, az aukción a licitet vezető MVM (illetve leányvállalata, az MVM Trade) fagyasztotta be az árakat áramfajtánként különböző (a zsinórterméknél pedig a már említett 65 eurós) szinten. Normális esetben ez nyilvánvalóan homlokegyenest ellenkezne a cég érdekeivel. Több forrásunk egybehangzó, de hivatalosan meg nem erősített értesülése szerint a kormányzat és az MVM-menedzsment közötti alku lényege, hogy kaszáljon a cég nagyot a balkáni exporton, de biztosítsa a "szociális békét" azzal, hogy visszafogja a lakossági és a közintézményi árakat. E "békét" azonban valakinek finanszíroznia kell; és ez a magyarországi magánszféra lett, amely egy liberalizált keresleti piacon kényszerült hozzájutni áramadagjához, ami minden MVM-önkorlátozás dacára 20-30 százalékos növekményt eredményezett. Ennek árába persze végül is csak beleszáll a kisfogyasztó, aki nem más, mint az állampolgár: a közkeletű okoskodás általában a kenyér és az áram ára között keres és talál összefüggést.

Az állam és az MVM érdekesen oldotta meg a nem kisfogyasztói (3x50 amper fölötti), de közpénzből finanszírozott intézmények (iskolák, óvodák, kórházak vagy minisztériumok) fogyasztását - lestoppolva erre a célra a magyar rendelkezésű szlovák áramimportot. Az összes magyarországi fogyasztás 17 százalékára rúgó szlovák importot csak a két ország villamosipari rendszerét összekötő, véges kapacitású rendszeren keresztül lehet mozgatni; e kapacitás felével a helyi áramtermelő, a többivel az MVM rendelkezik. A törvény szerint ezt is aukción kell meghirdetni, ám egy kormányrendelettel ezt fölülírták, így az MVM saját maga hozhatja be az áramot, amit a haszon egy részéről lemondva kedvezményesen ad tovább a szolgáltatóknak, hogy eljuttassák az iskolákba.

E paternalista ügyintézés sokáig már nem lesz tartható. Az Európai Parlament előtt fekszik a harmadik liberalizációs csomag, amely a kontinens energiabiztosításának növeléséért egységes piacot hozna létre, minden tagállamban azonos szabályokkal. Három leglényegesebb eleme az európai energiahatóság létrehozása, a határok felszámolása (amivel egyszerre megszűnik a határkeresztező kapacitások korlátja: mindenki oda húz drótot, ahová akar), valamint az, hogy a hálózattulajdonosoknak lehet-e erőművük is. A liberalizációs csomagot a következő egy-másfél év legfontosabb ügyének tartják, amely ha lezárul, véget vet az MVM egyeduralmának a magyar árampiacon. A vet körüli tavaszi-nyári, majd az árat érintő őszi küzdelmek azonban éppen a leendő helyzet miatti előcsatározások voltak. A felében-negyedében privatizációra készülő MVM menedzsmentjének azért érdeke a piaci dominancia, hogy megkerülhetetlen legyen a tényleges (Brüsszel által kikényszerített) piacnyitás után is. Az állam érdekei fiskális okokból részben egybeesnek a cégével: jól jön az az évi százmilliárd forintnyi haszon a költségvetésnek, a jövedelmezőség pedig jócskán növelheti a magánosítás előtt álló cég árát - és persze a menedzsment későbbi szerepvállalásának az esélyét is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.