Hungarian graffiti - "Mert én vagyok a főnök!"

  • Jászberényi Sándor
  • 2009. január 22.

Belpol

Először a 90-es években söpört végig Magyarországon firkaláz, így ma már a műfaj nagy magyar öregjeiről is beszélhetnénk, ám aki öt-tíz évvel ezelőtt "nyomta", ma már legfeljebb jó pénzért "legális falakra", szórakozóhelyekre fúj. Az "igazi" graffiti továbbra is tinédzsertombolás. Jászberényi Sándor
Először a 90-es években söpört végig Magyarországon firkaláz, így ma már a műfaj nagy magyar öregjeiről is beszélhetnénk, ám aki öt-tíz évvel ezelőtt "nyomta", ma már legfeljebb jó pénzért "legális falakra", szórakozóhelyekre fúj. Az "igazi" graffiti továbbra is tinédzsertombolás.

A Wesselényi utcában várunk a lehúzott fémredőny előtt. A többség nem múlt el húsz, gimnazisták, általános iskolások várják, hogy bejussanak a boltba, és feltöltsék készleteiket. Nincs cégér, csak egy graffiti tudatja az üzlet nevét és nyitva tartását. Nincs szüksége hírverésre: célközönsége pontosan tudja, mit árulnak. Minden kapható, ami a falfirkához kell.

Délben feltűnik az eladó, egy harminc körüli srác baseballsapkában, kapucnis pólóban, mindenkinek "hellósziával" köszön, majd felhúzza a rácsot. A pulton tömegével állnak a "kannák", a különböző márkájú és típusú spray-k, a szórófejek és egyéb eszközök. Még gumikesztyűt és szájmaszkot is vásárolhat a lelkes jelentkező. Minden adott egy bérház homlokzatának "megreformálásához".

Megint megcsináljuk

Az eladó szerint nem csak olyan arcok járnak ide, akik "illegálban nyomják", fix kuncsaftjai vannak például a képzőművészetiről, egyébként pedig az eszközök árusítása önmagában még nem bűncselekmény. Más kérdés, ha a rendőrség egy házkutatás során megtalálja a felszerelést otthon: egyetlen kanna is közvetett bizonyítékká válhat.

"Az életkor tizenhárom és huszonöt közötti" - mondja az eladó, miközben gimnazista srácokat szolgál ki. Egy kép "felfújása" nem olcsó mulatság. Egy flakon ára a festék minőségétől függően körülbelül ezer forint, egy jobb képben azonban akár 5-10 szín is előfordul.

"Miért gondolod, hogy szóba állnának veled a cégek? - kérdezi az eladó. - Max akkor fogják neked produkálni magukat, ha a kannákat kifizeted. Aki ezt tényleg komolyan nyomja, annak csak nyűg a nyilvánosság."

A teamben dolgozók hívják magukat cégnek. Minden csapatnak saját területe van, a firkákból és képekből következtetni lehet arra, hogy hol élnek a srácok. Számukra presztízskérdés, hogy minél több helyen elhelyezzék a cég aláírását - ezek a firkák egy színből állnak, gyakran filccel húzzák őket -, gyakorlatilag bárhol találkozhat velük a laikus, a tömegközlekedési eszközöktől kezdve a közterekig. Egy-egy komolyabb graffiti fújása pontos tervezést és hosszabb időt igényel. Míg a 90-es évek elején, a tagek elsősorban azt jelezték, hogy a graffitis kiválasztott egy falat, melyre a későbbiekben fújni fog, mára már mindenre kiteszik a jelüket, amerre járnak. A legtöbb firka már nem egyéneket, hanem csoportokat jelöl. Budapestnek jó pár "híres" graffitis cége van (FVF, CK stb.), az FVF például "Füves víg fiatalokat" jelöl, bár nem kötelező, hogy a rövidítés bármit is jelentsen.

"Biztos, hogy nem vagy kék?" - kérdi egy tizennégy éves srác a boltban, miközben a sorára vár, de miután sikerül megnyugtatni, kifejezetten kedélyessé válik: "Mi vagyunk a CEK" - mondja a haverja. Kiderül, hogy egy iskolába járnak, innen az ismeretség. Egy éve vannak az iparban, hárman alapítottak "céget". Azért vannak itt, mert a legutolsó balhéjukban - az iskolájuk vécéit dobták fel firkákkal - minden eszközüket lefoglalta a tanári kar. "Megint meg fogjuk csinálni - mondják nevetve. - Ehhez kell némi felszerelés." Pedig az volt a büntetés, hogy nekik kellett rendbe hozniuk a mosdókat, több délutánon festették le fehérrel előző firkáikat. "Hogy miért csináljuk meg újra? Mert meg merjük csinálni."

Ám arra a kérdésre, hogy miért tesznek taget, illetve fújnak meg falakat, nincs egyértelmű válasz. "Azért írok a HÉV-re, hogy tudják, én vagyok a főnök. Azért csináljuk, hogy jelen legyünk. Hogy mindenki tudja, az a rész a miénk." Zsebpénzükből telik festékre.

Tímár István pszichológus szerint mint minden kisközösségben, a graffitisek között is elsősorban a csoportpszichológiai motivációk állnak az ilyen cselekedetek hátterében. A firkák nem a csoporton kívülieknek készülnek, hanem azoknak, akik képesek értelmezni őket. "A csoporthoz tartozást az is erősíti, hogy minél extrémebb helyekre írják ki a nevüket, ez határozza meg a csoporthierarchiában betöltött szerepüket. - mondja Tímár, majd hozzáteszi: az egy más kérdés, hogy nekünk is szembesülnünk kell velük. Hiába próbálunk józan érveket hangoztatni, mint minden csoportban, mely egy nagyobb közösséghez képest határozza meg magát, itt sem jut el a hangunk senkihez. A falfirkák nem nekünk, de nem is ellenünk készülnek. Egyébként azért kerülnek ilyen jellegű csoportokba a gyerekek, mert unatkoznak."

Értékelés

Megegyezünk a srácokkal, hogy lefotózhatjuk őket munka közben. Hétfőn, kora délután, mivel csak matekóra után érnek rá.

A megbeszélt találka előtt ideges névtelen telefon érkezik. A hívó arról érdeklődik, hogy "biztosan nem vagyunk-e kékek, illetve nem szóltunk-e nekik, hogy jöjjenek és értékeljék a céget." Tíz perc alatt sikerül meggyőzni őket, hogy nem.

A félelmük jogos. A Fővárosi Önkormányzat sajtóirodáján elmondták: a falfirkák több milliárd forint kárt okoznak Budapestnek, hiszen nemcsak a társasházak, üzletek és épületek homlokzatának rongálásáról van szó, hanem az utcabútorok, hirdetőoszlopok, közlekedési eszközök, pályaudvarok rongálásáról is. Pontos összesítést nehéz végezni, hiszen a takarításra más-más forrásból fordítanak pénzt. Mindenesetre borítékolható, hogy a "civilekben" forr a méreg egy-egy falfirka láttán, szeretnék előkeríteni a tetteseket. A BRFK ifjúságvédelmi osztályának például már saját graffitiügyosztálya van.

"A firkászok legértőbb közönsége mi vagyunk - mondja Nahalkó József rendőr, aki úgy látja, hogy a rendőrségen nyomozási paradigmaváltás történt: míg az elmúlt években egy-egy "festmény" anonim alkotójának felkutatásával foglalkoztak, jelenleg csoportok működését követik nyomon. Egy-egy rongálás kárértéke ritkán haladja meg a 25 ezer forintot, olyan ügyekkel foglalkoznak, mely túllép az egyszerű bírságon. Akár hónapokon, éveken keresztül követik egy-egy "cég" vonulását, mire elegendő bizonyíték gyűlik össze a vádemeléshez. A kárérték ekkor már általában milliósra tehető, ilyenkor gyűjtik be a delikvenseket. "Komoly archívumunk van, szinte minden firkát dokumentálunk. A kihallgatáson általában megtörnek, és beismerik a műalkotásokat."

"Attól félünk, hogy durvulni fog a helyzet - mondja Nahalkó. - Hál' istennek nálunk még nem fajult a rivalizálás lövöldözésig a cégek között, mint Amerikában. De látunk jeleket, melyek erre az irányvonalra engednek következtetni. Egyre erőszakosabb a bandák aktivitása is: legutóbb például kisiklattak egy villamost, hogy meg tudják festeni. Erre utal, hogy előre készültek egy kamerával az esemény dokumentálásához."

A cinkotai HÉV-megállóban találkozunk a CEK tagjaival. Hosszasan figyelnek, mire oda mernek jönni hozzánk. "Ne haragudj a kék para miatt, de mostanában sok embert értékeltek." Kendővel takarják az arcukat, miközben fújják a falat. Arról álmodoznak, hogy kilépnek a névtelenség homályából, és valami "hősiessel" hívják fel magukra a figyelmet. Például egy repülő "megfújásával".

Presztízs és veszély

A graffitis szubkultúrában egy-egy falfestmény kidolgozottsága mellett jelentős esztétikai értéket képvisel, hogy hová vitte fel az alkotója. A szakma legmenőbbjei jelenleg a tömegközlekedési eszközök rongálói, mivel őrzik a vonatokat, villamosokat és HÉV-eket: itt a legnagyobb a lebukás veszélye. Egy-egy ilyen akció lebonyolítása komoly anyagi eszközöket és tervezést igényel. Az egy-két órás "fújás" során az "elkövetőknek" nemcsak az őrök pontos mozgását, de az összes lehetséges menekülési útvonalat is ismerniük kell. A cégek egyfolytában versengenek egymással a területért és hírnévért. Nem ritka, hogy egy-egy cég kirándulást szervez az ország különböző pontjaira, hogy növeljék ismertségüket. A területi összecsapások - a tettleges erőszak - ritkák, és inkább csak abból állnak, hogy belerajzolnak egymás falfirkáiba.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."