Magyarországon az állam hirdet legtöbbet a sajtóban: pofára osztják a pénzt

  • narancs.hu
  • 2018. június 12.

Belpol

Gyakran a legkisebb példányszámú lapokhoz kerül a legtöbb állami hirdetés.

A G7 cikke járt utána, hogy mennyire irracionálisan szórja el az állam a hirdetési pénzeit. Míg a piaci logika szerint úgy érdemes hirdetni, hogy az minél több emberhez eljusson, ennek a modellnek épp az ellenkezőjére derült fény az állami hirdetések feladásánál.

A G7 a 2017-es éves beszámolókat és a tavalyi állami reklámköltéseket vetette össze, amelyből jól láthatóan kirajzolódik, hogy mind a hetilapok, mind a napilapok szintjén csak az a fontos, hogy kormányközeli lapoknál költse el az állam a milliárdokat. A kritikus lapok mindeközben egyre elzártabbak az állami és a piaci hirdetőktől is.

A legkiugróbb tény az, hogy a hetilapokban elhelyezett állami reklámokra szánt összeg 91 százaléka, 780 millió forint ment a legkisebb példányszámú újsághoz, azaz a Figyelőhöz. A cikk számításai szerint ez 11-szerese az egy évvel korábbi állami hirdetésekből befolyó összegnek, amikor még nem Schmidt Mária volt a tulajdonos...

Az aránytalanság a napilapoknál épp így megfigyelhető. A számok egyértelműen azt mutatják, hogy "a hirdetések nem hagyományos reklámcélokat szolgálnak, sokkal inkább az adott lap (állami) támogatásaként értelmezhetőek".

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.