Magyarországon az állam hirdet legtöbbet a sajtóban: pofára osztják a pénzt

  • narancs.hu
  • 2018. június 12.

Belpol

Gyakran a legkisebb példányszámú lapokhoz kerül a legtöbb állami hirdetés.

A G7 cikke járt utána, hogy mennyire irracionálisan szórja el az állam a hirdetési pénzeit. Míg a piaci logika szerint úgy érdemes hirdetni, hogy az minél több emberhez eljusson, ennek a modellnek épp az ellenkezőjére derült fény az állami hirdetések feladásánál.

A G7 a 2017-es éves beszámolókat és a tavalyi állami reklámköltéseket vetette össze, amelyből jól láthatóan kirajzolódik, hogy mind a hetilapok, mind a napilapok szintjén csak az a fontos, hogy kormányközeli lapoknál költse el az állam a milliárdokat. A kritikus lapok mindeközben egyre elzártabbak az állami és a piaci hirdetőktől is.

A legkiugróbb tény az, hogy a hetilapokban elhelyezett állami reklámokra szánt összeg 91 százaléka, 780 millió forint ment a legkisebb példányszámú újsághoz, azaz a Figyelőhöz. A cikk számításai szerint ez 11-szerese az egy évvel korábbi állami hirdetésekből befolyó összegnek, amikor még nem Schmidt Mária volt a tulajdonos...

Az aránytalanság a napilapoknál épp így megfigyelhető. A számok egyértelműen azt mutatják, hogy "a hirdetések nem hagyományos reklámcélokat szolgálnak, sokkal inkább az adott lap (állami) támogatásaként értelmezhetőek".

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.