„Itt nem hibázhatnak” – így egyeztetett Schadl egy protekciós vizsgázóról a korábbi helyettes államtitkárral

  • narancs.hu
  • 2022. január 26.

Belpol

Újabb részletek derültek ki a Völner-Schadl nyomozásról, melynek fókuszában Jeney Orsolya, korábbi helyettes államtitkár áll. 

A 444.hu újabb, a Völner-Schadl-nyomozati anyagokra épülő cikkel jelentkezett szerdán. A Magyar Bírósági Végrehajtói Kar elnökét 2015 októberében választották meg, Orbán Viktor miniszterelnök ebben az évben cserélte le a végrehajtókat felügyelő államtitkárt, Répássy Róbertet, akit a korrupciós botrányba belebukó Völner Pál követett.

Az azóta újra államtitkárnak kinevezett Répássyt Jeney Orsolya, igazságügyi és magánjogi jogalkotásért felelős helyettes államtitkár követte, aki sokat foglalkozott a végrehajtáshoz kötődő szabályozással. 2017 augusztusában szűnt meg a kormányzati jogviszonya, ekkor saját végrehajtói irodát alakított a Városmajor utcában, egy olyan irodaházban, aminek összesen három bérlője volt, és aminek tulajdonosa egy cégen keresztül nem más, mint a végrehajtói kar elnöke, Schadl. De itt székel M. Eszter bírósági végrehajtó is, aki a gyanú szerint hivatali vesztegetést követhetett el, mert tízmilliókat adott át Schadl Györgynek a kinevezése érdekében. A vallomásában az áll,

Jeney ajánlotta neki, hogy béreljen Schadlnál irodát.

Ugyanakkor 2011-ben a Pécsi Tudományegyetem és a Végrehajtói Kamara közös szakképzést indított, melyet részben a végrehajtói kar elnöke szervezett meg, a képzésen Jeneyvel együtt volt óraadó. Ahogyan az a korábbi cikkekből kiderült, a nyomozás során telefonbeszélgetéseket is lehallgattak, nem volt ez másképpen Jeney és Schadl esetében sem.

Egy ilyen beszélgetésből kiderül, hogy egyikőjüknél sem merült az fel, hogy szabálysértő lehet valakit átsegíteni a vizsgán. A 444.hu cikke szerint Jeney kifejezetten elkérte egy érintett protekciós nevét, majd Schadl öt perc múlva visszahívta, és újra hangsúlyozta, hogy sikerülnie kell az érintett a személy vizsgájának,

„mert itt nem hibázhatnak”.

A portál telefonon érte utol Jeney Orsolyát, aki a végrehajtási törvényre hivatkozva azt mondta, hogy nem nyilatkozhat. Állítása szerint nem tudott róla, hogy felmerült a neve a Schadl-ügy nyomozati anyagában. Arra meg nem emlékezett, hogy Schadl Györggyel egy vizsgázó megsegítéséről egyeztetett volna.

A mostani már a sokadik fejlemény, ami Völner Pál lemondott államtitkárt is érintő nyomozásból kiderül. Kedden szintén a 444.hu cikke nyomán beszámoltunk arról, hogy Schadl mindent megtett azért, hogy kék villogóval autózhasson. Este pedig az RTL Híradója számolt be róla, hogy a végrehajtói kar elnökének páncélszekrényében kompromittáló felvételeket találtak egy közéleti szereplőről. 

 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.