Jobban ellenőrzik majd a kormányhivatalok az önkormányzatokat az új polgármesterek hivatalba lépéséig

Belpol

Kockázati tényezőnek tekintik a kormányhivatalok a helyhatósági választás és az elnyert önkormányzati mandátum között lévő négy hónapot. 

A megyei és fővárosi kormányhivatalok belső körleveleiben a közelgő önkormányzati választásra tekintettel kockázati tényezőkre hívja fel a figyelmet – derül ki a Narancs.hu birtokába került belső használatra készült dokumentumból.  

Mint az köztudott, az alaptörvény tizenegyedik (!) módosításával az Európai Parlament képviselői és az általános önkormányzati képviselői választást egy napon, az idén június 9-én tartják. Azonban a 2019 őszén megválasztott önkormányzati képviselők és polgármesterek teljeskörű joggyakorlása 2024. október 1-ig tart. Ezzel közjogilag az a furcsa helyzet áll elő, hogy június 9-e és október elseje között még a 2019-ben megválasztott polgármester és képviselők mandátuma érvényes, másik oldalról pedig a június 9-én győztes településvezetők és önkormányzati képviselők csak október első napjától kezdik meg munkájukat.

Most a portálunkhoz eljutott belső anyagban a kormányhivatalok az önkormányzati választás időpontja és az ennek nyomán elnyert mandátum életbe lépése közötti közel négy hónapot kockázati tényezőnek tekintik. Érvelésük szerint elsősorban az önkormányzatok, ekként a több mint 3100 hazai település gazdálkodását és a működését érintően látnak veszélyeket ebben a szűk négy hónapban, ezért fokozott törvényességi felügyeleti figyelmet fordítanak a lehetséges történésekre.

Erre tekintettel míg a Magyar önkormányzati törvényt (Mötv.) 134. paragrafusának első bekezdése szerint ha a kormányhivatal jogszabálysértést észlel, a törvényességi felügyelet körében „legalább 30 napos” határidővel hívhatja fel az érintett önkormányzatot a jogsértés megszüntetésére, addig 2024. június 9. és szeptember 30. közötti időszakban rövidebb, 15 napos határidővel teheti majd meg ugyanezt. 

Magukat megnevezni nem kívánó polgármesterek a Narancsnak ezt az adott körülmények között észszerű megoldásnak gondolják. Érvelésük szerint a régi testület vagy polgármester így ugyanis talán majd nem kezdhet az újonnan megválasztottak kontójára felelőtlen pénzosztogatásba, vagy kötelezettségvállalásba.

Az európai parlamenti és az önkormányzati választások egy napon tartását annak idején az Orbán-kormány és a fideszes többségű törvényhozás „költségtakarékossággal” indokolta, a valós ok azonban más volt. A Fidesz-KDNP azzal, hogy az önálló és pártlistás alapon működő európai parlamenti választáshoz „ragasztotta” az ellenzéki összefogásra építő helyhatósági voksolást, választástechnikailag akarta megkeverni a sorokat, hogy az ellenzék összefogása ne, vagy sokkal kevésbé valósulhasson meg, és a választók is megkavarodjanak. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.