Jól képviseli – szépen megnőtt Vidnyánszky színházának állami támogatása

  • - ngm -
  • 2013. június 26.

Belpol

A debreceni Csokonai Színház központi dotációja két év alatt több mint százmillióval nőtt. Nagyot ugrott még a Thália állami támogatása is, a zenés színházak viszont rosszul jártak az utóbbi években.

A holnap megjelenő Magyar Narancsban nagy terjedelemben foglalkozunk a kárpátaljai Nagymuzsajról induló Vidnyánszky Attila pályafutásával. Ennek részeként a 2010-es kormányváltás után egyre nagyobb teret nyerő igazgató kultúrpolitikai ténykedését is górcső alá vesszük, ám megjelenő írásunkban csupán érintjük, hogy miután Vidnyánszky lett a 2011 őszén alakult Színházművészeti Bizottság elnöke, hogyan változott meg a hazai színházak támogatása – itt azonban ezt részletezni is tudjuk. A grémiumnak (melyről bővebben keretes írásunkban olvashat) egyik feladata javaslatot tenni a támogatási elosztásra. Ezt később a Nemzeti Érdekegyeztető Tanács (NEÉT) véleményezheti és jóvá is hagyhatja, míg a végső döntést a miniszter (Balog Zoltán) hozza meg. Ám mint azt hamarosan látjuk: nem kizárt, hogy minden épp Vidnyánszky elképzelése szerint történik.

Mit csinál a bizottság?

A lassan két éve működő bizottság további tagja még Vasvári Csaba, Fekete Péter, Novák János és Dobay Dezső. Az előadó-művészeti törvény értelmében a bizottság „kidolgozza, és a NEÉT-nek véleményezésre és javaslattételre, a miniszternek jóváhagyásra továbbítja a felosztási szabályzatot”, az előadó-művészeti szervezet vezetője „munkakörének betöltésére kiírt pályázati eljárás során tagokat delegál a szakmai bizottságba” (így történt a Nemzeti esetében), szakmai vélemény kialakításával segíti a minisztert, illetve „javaslatot tesz az előadó-művészeti tevékenységet érintő szabályozási kérdésekben”.

Forrás: http://www.eloadomuveszetiiroda.hu




Az Emmi lapunk számára megküldött adataiból kiderül: jelentős módosulások is voltak a támogatásokban bizonyos színházaknál az elmúlt években. A táblázatból kitűnik: két év alatt, 2011-től 2013-ig a debreceni Csokonai Színház állami támogatása 412,6 millióról 514 millióra emelkedett. (A színház igazgatója ez idő alatt az a Vidnyánszky Attila volt, aki július elsejétől veszi át a Nemzeti Színházat Alföldi Róberttől.) Szintén jelentősen emelkedett a Thália Színház (itt tavaly januártól Kálomista Gábor a menedzserigazgató) dotációja: ebben az időszakban 142 millióról 215-re ugrott. Szerényebb mértékű növekedés látható a Budapesti Katona József Színház (328/367), az Örkény István Színház (210/243,9) és a Vígszínház (506/549) adatai közt is, míg a szolnoki Szigligeti Színház (335/333) esetében nem tapasztalható jelentősebb változás.

A Békéscsabai Jókai Színház – noha az igazgató, Fekete Péter szintén a bizottság tagja – támogatása csökkent (357/278), ahogy a Veszprémi Petőfi Színházé (266,8/248,9) is. Igazán jelentős mértékben a fővárosi zenés színházak dotációja esett: a Madách Színházé (379/250) majdnem 130, míg az Operettszínházé (625/555) 70 millió forinttal. (Még több adatot talál alábbi táblázatunkban!)

Vidnyánszky Attila egy Népszavának adott interjújában így beszélt az év elején: „Ami a pénzosztást illeti: az általam vezetett Színházi Bizottság elvett a piacról jelentős bevételt termelő Madách Színháztól 100 millió forintnyi állami támogatást, és szétosztotta a több kockázatot vállaló művész színházak, például az Örkény, a Radnóti és a Katona József Színház között.”

A támogatási adatokból úgy látszik: a miniszter által hozott végső döntés pont ennek szellemében született.

Nagyobb képért katt ide.

.false


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.