Jordán milliárdos és Tiborcz-közeli vállalkozó járt jól a városnéző buszok áfacsökkentésével

  • narancs.hu
  • 2023. május 19.

Belpol

Minimum 18 százalékkal kevesebb adót fognak fizetni a társaságok.

Jordán üzletember és Tiborcz Istvánhoz közeli vállalkozó áll az áfacsökkentéssel jutalmazott hop on-hop off buszos társaságok nagyobb része mögött – derítette ki a 24.hu.

Május 23-tól a kormány 5 százalékra csökkenti a hop on-hop off jellegű buszos városnéző szolgáltatás áfáját. Az áfakedvezményért cserébe a szolgáltatóknak ezután turizmusfejlesztési hozzájárulást kell fizetniük, ám összeségében a cégek még így is jól járnak, mivel a bruttó ár eddig a nettó plusz 27 százalék áfa volt, ezután pedig a nettó plusz 5 százalék áfa és 4 százalék turizmusfejlesztési hozzájárulás lesz, vagyis a bruttó ár a nettó plusz 9 százalék közteherre változik.

A lap szerint így minimum 18 százalékkal kevesebb adót fognak fizetni a társaságok.

A május 11-ei Kormányinfón Gulyás Gergely az ágazat kifehérítésével indokolta az 5 százalékos áfakulcsot. Az áfacsökkentés feltétele, hogy a szolgáltató kizárólag elektronikus fizetési lehetőséget biztosítson a jegyvásárlóknak, és az e-fizetés folyamatosan rendelkezésre álljon. Karácsony Gergely főpolgármester a bejelentés után arról beszélt, szerinte a közösségi közlekedés áfáját kellett volna csökkenteni, nem a hop on-hop off buszokét, amelyeket jellemzően külföldi turisták használnak. 

A 24.hu a Főpolgármesteri Hivataltól azt a tájékoztatást kapta, hogy a járati engedélyek kiadása 2021 nyara óta hatósági eljárás keretében történik, és a szolgáltatást jelenleg öt cég nyújtja:

  • az Amenti Zrt. 2023-tól rendelkezik engedéllyel, egy buszra.
  • A Big Bus Hungary Kft. öt,
  • a City Attraction7569 Kft. egy,
  • a Mr.Nilsz Kft. tíz,
  • a Program Centrum Kft. pedig egy buszt működtethet. 

A 2023-ban kiadott, jelenleg hatályos engedélyek 2024. január 31-éig szólnak, a lap szerint pedig a legtöbb városnéző busz a jordán milliárdos Zakarya Hamdan érdekeltségének és Tiborcz István holdudvarának hoz pénzt. A fővárossal a hop on-hop off szolgáltatásra szerződő öt vállalkozásból ugyanis három azonos tulajdonosi körhöz, a Boat & Bus érdekeltségébe tartozik.

Ez a cég két ismert üzletemberhez köthető: közvetetten tulajdonos benne Zakarya Hamdan, illetve Sájer Gábor, akit Tiborcz István köréhez szokták sorolni, miután évekig dolgoztak együtt az Eliosnál. 

A 24.hu emlékeztetett, Sájer 2012-től vezette az Eliost, 2014-től pedig vezérigazgatóként irányította az egykor uniós közbeszerzéseken taroló közvilágítási céget. Az EU-forrásokat bezsákoló Eliosnál költségvetési csalás gyanújával lefolytatott OLAF-vizsgálat Sájer működési idejére is kiterjedt.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.