Jövő szombaton tüntetnek a debreceni akkugyárak ellen

  • narancs.hu
  • 2025. január 26.

Belpol

A fideszes önkormányzat támadva védekezik.

A Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (Miakö) február elsejére tüntetést szervez a kínai CATL vállalat Debrecen déli gazdasági övezetében található akkumulátorgyára elé. Az eseményt Debrecenből és Mikepércsről induló tiltakozó menetek előzik meg.

A kezdeményezéshez több szervezet csatlakozott, részvételét jelentette be a Tisza Párt aktivistáit tömörítő több Tisza sziget mellett a Szikra Mozgalom, a ZebraSzerda Mozgalom és a Momentum, illetve az önkormányzati képviselettel rendelkező Összefogás a Cívisvárosért Egyesület is.

Tíz nappal azután, hogy Debrecen fideszes polgármestere, Papp László és két helyettese sajtótájékoztatón támadta az akkugyárak elleni tiltakozást szervező Mikepércsi Anyákat, január 24-én egy közlemény jelent meg Debrecen városának hivatalos oldalán.

Nem engedünk az erőszaknak! című politikai közleménynek nincs szerzője, nem tudható, hogy ki fogalmazta, ki jegyzi. „A polgármester? A polgármesteri kabinet? A Fidesz önkormányzati frakciója? Talán Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala? A debreceni önkormányzat egésze?” – teszi fel a kérdést a Debreciner.

A közlemény így fogalmaz: „Városunk összetartó közösségét a Tisza Párt szervezeteként Mikepércsről egy hangos kisebbség megpróbálja szétzilálni. Az általuk képviselt erőszakos akkumulátorellenes hisztériakeltés odáig fajult, hogy támogatóik tüntetésre hívó levelekkel bombázzák a debreceni óvodákat, iskolákat. A pszichikai terror újabb állomásaként 2025. január 21-én telefonhívásokkal is zaklatták intézményeinket.” A közlemény megfogalmazói azt is bejelentették, rendőrségi feljelentést tesznek – hogy konkrétan ki vagy kik ellen, arról nem írtak.

A közlemény szövege értelmezhető úgy is, hogy a feljelentő a Tisza Pártot, illetve a Miaköt gyanúsítja zaklató telefonhívásokkal, írja a lap.

A Debreciner megkereste Kozma Évát, a Miakö vezetőjét, aki elmondta: az óvodák sajátos megkereséséről ők is az önkormányzati honlapon megjelent közleményéből értesültek, nem értik, hogy miért őket nevezik meg felelősnek. „Teljesen le vagyunk döbbenve, hogy valaki ilyet tesz. Mi anyukák vagyunk, nem vagyunk aggresszívak.”

Január 24-én a Miakö is közleményt jelentetett meg közösségi oldalán, amelyben egyebek között ezt írják: „A MIAKÖ és tagjai határozottan elhatárolódnak minden erőszakos cselekménytől, ilyesmit nem szerveznek, nem provokálnak és a tüntetés társzervezői sem vesznek részt ilyen akcióban. A MIAKÖ gyermekeink élete és biztonsága érdekében emeli fel immár két éve a szavát. Vitathatatlan tény, hogy a Mikepércsi Anyák által szervezett tüntetés megakadályozása, ellehetetlenítése a cél, amely beleillik abba az eszköztárba, amelyet az illiberális demokráciák, a Bindzsisztánok világa alkalmaz az ellenfelei lejáratására, sokszor megsemmisítésére” – fogalmaz a MIAKÖ.

A Mikepércsi Anyák és Debrecen önkormányzata között nem először zajlik kemény hangú szócsata:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.