Karácsony egy éve: a pénzt elvették, marad a politikai tőke

Belpol

Pénzügyi értelemben a hatalom jelöli ki a főpolgármester mozgásterét.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában részletes elemzést olvashatnak Karácsony Gergely főpolgármesterként töltött első évéről, a kormánnyal vívott permanens háború szakaszairól. Néhány részlet a cikkből:

Karácsony Gergely már tavalyi választási kampányában is gyakran egyensúlyozott az antiorbánista ellenzéki politikus és a nyugodt hangú városvezető szerepei között. Első főpolgármesteri éve a két hozzáállás folyamatos konfliktusáról szól, és ebben a játékban az sem mellékes tényező, hogy Karácsony mozgásterét – legalábbis pénzügyi értelemben – nagyrészt a központi hatalom jelöli ki. Az első hónapok tapogatózása és Karácsony néhány látványos gesztusa (megemelt végkielégítés és díszpolgári cím Tarlós Istvánnak) után mostanában inkább elmérgesedni látszik a kormány és a főpolgármester viszonya.

Miközben Karácsony Gergely Facebook-oldalán javában zajlott az első hivatali évében elért eredmények ismertetése, a főpolgármester meglehetősen borús hangulatú előadást tartott a Fővárosi Érdekegyeztető Tanács október 7-i ülésén. Prezentációja szerint Budapest költségvetési helyzete olyannyira tarthatatlanná vált, hogy ha minden az eddigiek szerint megy tovább, az „2022-re likviditási hiányhoz, csődhöz vezethet”. (...)

Pénz híján a főpolgármester elsősorban a politikai tőkéjére támaszkodhat, és ezt az első évben nem is használta ügyetlenül. Jóllehet Gulyás Gergely az önkormányzati választási kampányban még azzal fenyegetőzött, hogy ha Karácsony nyer, érvényét veszti Orbán Viktor és Tarlós István 2018-as megállapodása, a kormány eddig nem szegte meg a dokumentum azon pontját, mely szerint nem kezdhet olyan beruházásba Budapesten, amelyet az önkormányzat kifejezetten ellenez. Karácsony az atlétikai stadion építéséhez adott hozzájárulásáért cserébe kialkudott 50 milliárd forintot a kormánytól, a pénzt öt év alatt budapesti egészségfejlesztésre lehet fordítani.

A teljes írást "A bűnös város büntetése" címmel a Magyar Narancs október 29-i lapszámában olvashatják. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.