Karácsony egy éve: a pénzt elvették, marad a politikai tőke

Belpol

Pénzügyi értelemben a hatalom jelöli ki a főpolgármester mozgásterét.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában részletes elemzést olvashatnak Karácsony Gergely főpolgármesterként töltött első évéről, a kormánnyal vívott permanens háború szakaszairól. Néhány részlet a cikkből:

Karácsony Gergely már tavalyi választási kampányában is gyakran egyensúlyozott az antiorbánista ellenzéki politikus és a nyugodt hangú városvezető szerepei között. Első főpolgármesteri éve a két hozzáállás folyamatos konfliktusáról szól, és ebben a játékban az sem mellékes tényező, hogy Karácsony mozgásterét – legalábbis pénzügyi értelemben – nagyrészt a központi hatalom jelöli ki. Az első hónapok tapogatózása és Karácsony néhány látványos gesztusa (megemelt végkielégítés és díszpolgári cím Tarlós Istvánnak) után mostanában inkább elmérgesedni látszik a kormány és a főpolgármester viszonya.

Miközben Karácsony Gergely Facebook-oldalán javában zajlott az első hivatali évében elért eredmények ismertetése, a főpolgármester meglehetősen borús hangulatú előadást tartott a Fővárosi Érdekegyeztető Tanács október 7-i ülésén. Prezentációja szerint Budapest költségvetési helyzete olyannyira tarthatatlanná vált, hogy ha minden az eddigiek szerint megy tovább, az „2022-re likviditási hiányhoz, csődhöz vezethet”. (...)

Pénz híján a főpolgármester elsősorban a politikai tőkéjére támaszkodhat, és ezt az első évben nem is használta ügyetlenül. Jóllehet Gulyás Gergely az önkormányzati választási kampányban még azzal fenyegetőzött, hogy ha Karácsony nyer, érvényét veszti Orbán Viktor és Tarlós István 2018-as megállapodása, a kormány eddig nem szegte meg a dokumentum azon pontját, mely szerint nem kezdhet olyan beruházásba Budapesten, amelyet az önkormányzat kifejezetten ellenez. Karácsony az atlétikai stadion építéséhez adott hozzájárulásáért cserébe kialkudott 50 milliárd forintot a kormánytól, a pénzt öt év alatt budapesti egészségfejlesztésre lehet fordítani.

A teljes írást "A bűnös város büntetése" címmel a Magyar Narancs október 29-i lapszámában olvashatják. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.