Karácsony Gergely a Szabadság-szoborra tervezett keresztről: „Budapest nélkül dönteni nem lehet”

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 24.

Belpol

A főpolgármester szerint csak a Főpolgármesteri Hivatallal és a Budapesti Történeti Múzeummal való megegyezés után lehet átépíteni a szobrot.

Megszólalt a budapesti főpolgármester arról a keresztről, amit a Gellért-hegyi Szabadság szoborra tervez a kormány. A keresztény jelkép elhelyezése nagy vitát váltott ki, és még a Fidesz holdudvara sem helyeselte, Bencsik András is kikelt ellene.

Karácsony Gergely szerint „káros minden olyan szándék, amely a város élő szövetét akarja megbontani, és ezzel a budapesteik sokszínű közösségét megosztani. Például azzal, hogy pillanatnyi ideológiai vagy politikai megfontolásból kíván átalakítani közterületi művészeti alkotásokat. A közterületi alkotások vallási vagy civilizációs jelképeinek megcsonkítása pedig nemcsak hogy káros, de bűnös is.” A főplgármester hozzáteszi, hogy a „Szabadság-szobrot Budapest fordulatos történelme során már éppen elegen akarták saját ideológiájuk, politikai céljaik szolgálatába állítani”, de szerencsére most végre az lett, ami: „a magyar szabadság szimbóluma.”

 
A restaurált Szabadság-szobor látványterve
 

Karácsony Gergely felhívja rá a figyelmet, hogy „a Szabadság-szobor Budapesté. Budapesté szimbolikusan és Budapesté nagyon is konkrétan. A Szabadság-szoborról Budapest nélkül dönteni nem lehet.” Hiszen a szobor Budapest Főváros Önkormányzata vagyonnyilvántartásában szerepel, így „a szobor talapzatának tervezett átépítése a Fővárosi Önkormányzat tulajdonosi hozzájárulása nélkül nem lehetséges.”

„Éppen ezért, ha a Szabadság-szobor talapzatán bármiféle változtatást szeretnének, azt csakis a Főpolgármesteri Hivatallal és a Budapesti Történeti Múzeummal való megegyezés keretében tehetik. Vagyis a Szabadság-szoborról nem a Várkapitányság, nem a kormány hoz döntést-de a műemlék kiemelt jelentősége miatt nem is a főpolgármesternek, vagy a közgyűlés valamely bizottságának dolga ez-hanem meggyőződésem szerint a Fővárosi Közgyűlés nyilvános ülésének kell erről határoznia” – írja Karácsony. Így zárja: „A magam részéről nem tudom támogatni, hogy utólagos belebabrálással bontsák meg a letisztult, mindeddig közmegelégedésre a város jelképévé vált műalkotás egységét. Miközben elítélek minden olyan törekvést, amely meg akar csonkítani közterületi alkotásokat vallási vagy civilizációs jelképek eltávolításával.” Végül tesz egy gesztust a polgári-keresztény oldalnak: „Éppen ezért elrendeltem a Margit híd pilléreit díszítő Szent Korona ábrázolásokról letört keresztek haladéktalan helyreállítását.”

A szobor restaurációjáról legutóbbi lapszámunkban Mélyi József úgy írt: „A kereszt felállításával most majd nem történik más, mint hogy a kormányzat megszünteti az eddig fennállt ürességet (amivel azért a felejtéshez hasonlóan együtt lehet élni), a múltat pedig (akár szó szerint is) megint csak kitakarja. Az egykori áldozati alku helyébe egy új áldozat elképzelése kerül, hiszen a kereszt (hasonlóan a nemzeti lobogóhoz) hivatalosan majd azokra emlékeztet, akik életüket áldozták Magyarország szabadságáért, függetlenségéért. Mindez korántsem fogja váratlanul érni a putyini Oroszország emlékezetpolitikájáért felelősöket sem. (...) A kereszt elhelyezése a Szabadság-szobor előtt ezzel éppen olyan ellentmondásos lesz, mint a Szabadság téri obeliszk körülbástyázása amerikai elnökökkel, és ezzel párhuzamosan az emlékmű környezetének tíz évvel ezelőtti gondos rendezése.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.