Karácsony Gergely a Szabadság-szoborra tervezett keresztről: „Budapest nélkül dönteni nem lehet”

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 24.

Belpol

A főpolgármester szerint csak a Főpolgármesteri Hivatallal és a Budapesti Történeti Múzeummal való megegyezés után lehet átépíteni a szobrot.

Megszólalt a budapesti főpolgármester arról a keresztről, amit a Gellért-hegyi Szabadság szoborra tervez a kormány. A keresztény jelkép elhelyezése nagy vitát váltott ki, és még a Fidesz holdudvara sem helyeselte, Bencsik András is kikelt ellene.

Karácsony Gergely szerint „káros minden olyan szándék, amely a város élő szövetét akarja megbontani, és ezzel a budapesteik sokszínű közösségét megosztani. Például azzal, hogy pillanatnyi ideológiai vagy politikai megfontolásból kíván átalakítani közterületi művészeti alkotásokat. A közterületi alkotások vallási vagy civilizációs jelképeinek megcsonkítása pedig nemcsak hogy káros, de bűnös is.” A főplgármester hozzáteszi, hogy a „Szabadság-szobrot Budapest fordulatos történelme során már éppen elegen akarták saját ideológiájuk, politikai céljaik szolgálatába állítani”, de szerencsére most végre az lett, ami: „a magyar szabadság szimbóluma.”

 
A restaurált Szabadság-szobor látványterve
 

Karácsony Gergely felhívja rá a figyelmet, hogy „a Szabadság-szobor Budapesté. Budapesté szimbolikusan és Budapesté nagyon is konkrétan. A Szabadság-szoborról Budapest nélkül dönteni nem lehet.” Hiszen a szobor Budapest Főváros Önkormányzata vagyonnyilvántartásában szerepel, így „a szobor talapzatának tervezett átépítése a Fővárosi Önkormányzat tulajdonosi hozzájárulása nélkül nem lehetséges.”

„Éppen ezért, ha a Szabadság-szobor talapzatán bármiféle változtatást szeretnének, azt csakis a Főpolgármesteri Hivatallal és a Budapesti Történeti Múzeummal való megegyezés keretében tehetik. Vagyis a Szabadság-szoborról nem a Várkapitányság, nem a kormány hoz döntést-de a műemlék kiemelt jelentősége miatt nem is a főpolgármesternek, vagy a közgyűlés valamely bizottságának dolga ez-hanem meggyőződésem szerint a Fővárosi Közgyűlés nyilvános ülésének kell erről határoznia” – írja Karácsony. Így zárja: „A magam részéről nem tudom támogatni, hogy utólagos belebabrálással bontsák meg a letisztult, mindeddig közmegelégedésre a város jelképévé vált műalkotás egységét. Miközben elítélek minden olyan törekvést, amely meg akar csonkítani közterületi alkotásokat vallási vagy civilizációs jelképek eltávolításával.” Végül tesz egy gesztust a polgári-keresztény oldalnak: „Éppen ezért elrendeltem a Margit híd pilléreit díszítő Szent Korona ábrázolásokról letört keresztek haladéktalan helyreállítását.”

A szobor restaurációjáról legutóbbi lapszámunkban Mélyi József úgy írt: „A kereszt felállításával most majd nem történik más, mint hogy a kormányzat megszünteti az eddig fennállt ürességet (amivel azért a felejtéshez hasonlóan együtt lehet élni), a múltat pedig (akár szó szerint is) megint csak kitakarja. Az egykori áldozati alku helyébe egy új áldozat elképzelése kerül, hiszen a kereszt (hasonlóan a nemzeti lobogóhoz) hivatalosan majd azokra emlékeztet, akik életüket áldozták Magyarország szabadságáért, függetlenségéért. Mindez korántsem fogja váratlanul érni a putyini Oroszország emlékezetpolitikájáért felelősöket sem. (...) A kereszt elhelyezése a Szabadság-szobor előtt ezzel éppen olyan ellentmondásos lesz, mint a Szabadság téri obeliszk körülbástyázása amerikai elnökökkel, és ezzel párhuzamosan az emlékmű környezetének tíz évvel ezelőtti gondos rendezése.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.