KDNP-s politikusok vesszőparipája: a teremtésvédelem

Belpol

Az Orbán-rendszer módszeres környezetrombolása és természetpusztítása erős kontrasztot mutat a rezsim némely képviselőinek „zöld” megnyilatkozásaival. E disszonancia áthidalására lassan új értelmezési keret is születik.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. június 27-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

A NER-világ kurzusnyelvének viszonylag friss leleménye a teremtésvédelem – egy ilyen első hallásra is rejtélyesnek, elsőre mélyértelműnek is tűnő fogalmat nyilván nem lehet csak úgy kihasználatlanul hagyni. Immár ökumenikus konferenciák és kutatóintézet(ek) is foglalkoznak ezzel. A fogalmat pozitív kontextusban használók a teremtésvédelmet mint­egy a profán (mindenféle teológiai, valláserkölcsi hátteret nélkülöző) környezet- és természetvédelem emelt szintű, megalapozottabb kiadásaként propagálják, nem feledkezve meg a nyugatról átvett szekularizált „zöld” gondolat elparentálásáról sem.

Szent és profán

A teremtésvédelem fogalmának legszebb megfogalmazását Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettestől és lelkes vadásztól hallhattuk 2023. szeptember végén a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (a többi közt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Teremtésvédelmi Kutatóintézete részvételével) megrendezett Együtt a közös otthonért elnevezésű ökumenikus teremtésvédelmi konferencián.

A semjéni interpretáció szerint a teremtésvédelem kizárólag a bibliai kultúrkör, az ábrahámi vallások sajátja. A teremtés e fortélyosan felvázolt gondolatkörben egyenesen feltételezi a Személyes Abszolútumot (Istent), aki, mint a művész az alkotását, megteremti a tőle különböző, de őt tükröző világot, és benne saját képmásaként az embert.

A természet és teremtés e szemlélete nem lehet mindenkié: azon tévelygők, akik olyan vallások és világnézetek rabjai, amelyek a fent kifejtett egyetlen igaz valóságot nem ismerik – vagy ismerik, ám mégsem vallják –, szükségszerűen a világ szent vagy profán értelmezésére kényszerülnek. A jeles gondolkodó Semjén által nagyvonalú gesztussal panteistának minősített, „jellemzően keleti vallások/filozófiák” beállítottságából következik, hogy számukra Isten és a világ végső soron azonos. Mivel Isten szent, ezért a világ is az, az embernek tehát nem lehet küldetése a világ átalakítása; annyit tehet, hogy mindezt elfogadja. A profán szemlélet – például a különösen megvetően emlegetett ateizmusok – számára a világban semmi sem „szent”, ezért a világunk (a természet) az ember céljaira korlátlanul kihasználható. Ám a Biblia – vagyis a semjéni definíció szerint Isten önnön kinyilatkoztatása – egészen mást tanít. Mivel a világ visszatükrözi a teremtő szentségét, az embernek tisztelettel kell viszonyulni hozzá. A teremtett mű önmagában természetesen nem szent, ezért művelhető, pontosabban: kell is művelni. (A művelés tehát, feltesszük, Istennek tetsző, szemben a kárhoztatott átalakítással.) Vagyis nekünk, embereknek is munkálkodni kell Isten munkáján – és ez a munkálkodás a teremtésvédelem.

Kétféle bűnt lehet elkövetni a teremtett világgal és annak alkotójával szemben. Az egyik a gátlástalan profitéhség, amelynek jegyében ipari parkká és nyersanyag-kitermelő teleppé tennék a világot – ezt az orbáni hagymázas ipartelepítési politika bátor semjéni kritikaként is felfoghatnánk. A másik pedig az, amikor nem törődnek vele és sorsára hagyják (ebből a gondolatmenetből talán levezethető a fideszes aktivisták ezek szerint helyes, rendre nyilvánosan kiélt fűnyírási mániája). Summa summarum: az embernek szorgalmasan gondoznia kell a teremtett világot, mert az magára hagyva rögvest romlásnak indulna.

Megnyílt a 30. FeHoVa kiállítás a Hungexpón

 
A filozófia fegyverével
Fotó: MTI/Purger Tamás

Semjén megtalálni véli a döntő különbséget a „mai mainstream zöld ideológia” és a keresztény teremtésvédelem között is. Íme: a zöld ideológia és politika a természet rendjére hivatkozik az állatok, növények, ásványok esetében, ám közben természetellenes dolgokat propagál az ember és a társadalom esetében – lásd például a nem egy helyen a sátánizmus szinonimájaként kezelt genderideológiát. A teremtésvédelem ezzel szemben tudatában van annak, hogy a természet rendje a teremtés rendjét tükrözi: magyarán Semjén és eszmetársai csupán a természet rendjét védik az ember és a társadalom vonatkozásában is.

Tévedünk, ha azt hinnénk, hogy a teremtésvédelem valamiféle keresztény, vagy azon belül katolikus szellemi mozgalom lenne (ha már dicséretes visszafogottsággal nem hóbortnak nevezzük). Sokan fogadták értetlenkedve, mit keresett nálunk május elején Mahmúd Ahmedinezsád volt iráni elnök, aki amúgy a kereszténység, meg úgy általában a Nyugat és természetesen a zsidók esküdt ellensége. Látogatásának esetleges titkos politikai céljáról nem tudunk mit mondani, de nyilvános programként május 7-én ő is előadott a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Választott témája a teremtésvédelem volt; referátumának kivonatos változata alapján tárgyát merész eklektikával, a kohéziót szigorúan kerülve prezentálta.

Teremtő atyánk

Mint láttuk, a Pázmányon már létezik Teremtésvédelmi Kutatóintézet is. Honlapján azonnal belebotlunk ars poeticájukba: a teremtésvédelem egyik célja, hogy aktualizálja Ferenc pápa Laudato si’ (körülbelül: Dicsőség neked!) enciklikájának, mint a „teremtésvédelem Magna Chartájának” az üzenetét. A 2015. május 24-én kiadott enciklikában Ferenc pápa a fogyasztás hajszolását és a felelőtlen gazdasági magatartást kritizálja, miközben szomorúan konstatálja a környezet pusztulását és a globális felmelegedést, egyben megpróbál gyors és egységes, világméretű cselekvésre ösztönözni.

A kutatóintézet azt keresi, hogy miként járulhat hozzá a teremtés igazságának elmélyítéséhez a teológia, a bibliai tanítás, a szent hagyomány és a liturgia aktualizáló, ökumenikus értelmezése révén. A teremtés műve védelemre szorul, hiszen az ember elfeledkezett arról, hogyan őrizze és művelje a Földet, és a természet leigázására törekszik. A bioszférára, erre az összetett rendszerre kellene építenünk a társadalmat, és ezzel kompatibilissé kell válnia a gazdaságnak, a kultúrának is. Az úgynevezett tudományos-technikai ész, lásson bármilyen mélyre az ok és okozati összefüggésekben, nem elégséges ahhoz, hogy a világ nagy rendjét felfogja és megértse. Ezért a pozitív tudományok okosságát fel kell váltania a bölcsesség gondolkodásmódjának. A legfontosabb feladatunk: éljünk mértékletesen!

E megállapítások akár felforgatónak is tűnhetnek a természet leigázására és kirablására törekvő NER-világban, amelyből ráadásul a mértékletesség is hiányzik – lásd például a Balaton-part sorsát. De hát a teremtésvédelemről értekező kisebb és közepes NER-hatalmasságoknak más szempontok a fontosak: ők a „profán”, szekuláris zöld politikával állítják szembe Isten művének a megóvását („művelését”).

A teremtett világ védelmének egyik legnagyobb hatású prófétája az ország kettővel korábbi államfője, Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke, aki előadásaiban bőséggel adagolt Ferenc pápa-idézetekkel veszi fel a küzdelmet a méhek pusztulása, az erdőirtás, a biológiai sokféleség eltűnése, a klímaváltozás ellen, valamint a demográfiai növekedés jelentette kihívásokkal. Megjegyeznénk, utóbbi ellen a katolikus egyház álláspontja alapján (a születésszabályozás, sőt a propagálásának is a merev elvetése) igen nehéz küzdeni.

A Károli Közösségi Napok rendezvénysorozat nyitónapján, április 2-án tartott beszéde alapján Áder a szellemi környezetszennyezés mértékét is aggodalommal figyeli. Szerinte ez ellen többek között a jó sok olvasással lehet küzdeni; ami akkor igazán hatékony, ha nyomtatott könyveket, és főleg szépirodalmat olvasunk. Lehetőleg kerüljük a digitális rabszolgaságot, de azért tanuljuk meg be- és kitölteni az online közösségi tereket.

A teremtésvédelem elsősorban a magukat kereszténydemokrataként definiáló politikusok kedvenc vesszőparipája. A közelmúltban leginkább Hölvényi György EP-képviselő, KDNP-alelnök (az Európai Néppárt frakciójának immár csak volt tagja) megnyilatkozása ütötte át az ingerküszöbünket. Hölvényi a Komlóhoz tartozó Mecsekjánosiban az egy, azaz 1 darab hársfacsemete elültetésének tiszteletére tartott beszédében azt fejtegette, hogy a környezetvédelmi aktivizmus felesleges, a megfontolt cselekvés a lényeg. Párttársa, Hargitai János baranyai országgyűlési képviselő pedig arról beszélt, hogy a kereszténydemokraták a teremtés részeként a családot is védik, így amikor az európai politikában és a magyar baloldalon a családokat támadják, valójában a teremtést támadják. Arra viszont egyelőre még várnunk kell, hogy a KDNP-s teremtésvédők felismerjék: a Ferenc pápai értelemben vett környezeti gondolkodás szempontjából a mai NER-Magyarország lehetne a felelőtlen és nihilista környezetpusztítás állatorvosi lova.

Evolúció vs. teremtés

A keresztény teremtésvédők nem vetik el izomból az evolúció gondolatát, legfeljebb megpróbálják azt „fogalmilag átkeretezni”, esetleg egészen új, az evolúciótudományban nem ismeretes jelentéssel ruházzák fel. Gyakorta olyan sajátos interpretációt kínálnak, amely esetleg levezethető az evolúció ún. teisztikus szemléletéből: Isten a teremtést követően hátralépett egyet, de előtte alaposan beprogramozta a fejlődést az anyagba, és ez a program bomlik ki az élet fejlődésében. Ez az elgondolás azért is problematikus tudományos szempontból, mert feltételezi, hogy az evolúciónak iránya és távlati célja van.

Rögtön felmerülhet: ha egyszer az élőlények fejlődési és viselkedési programja az örökítőanyagban, a DNS-ben rögzül, akkor miért nem látjuk semmilyen nyomát annak, hogy az ősi organizmusok bármilyen módon későbbi fajok genetikai kódját hordoznák magukban? A legősibb fajok genomja töredéke lehetett a ma élő fajokénak, így bajos azt feltételezni, hogy a „közös ős” tartalmazta az összes ma élő faj DNS-ét is. Az evolúció irányított voltára pedig semmiféle bizonyítékunk nincs, inkább az ellenkezőjét látjuk és tapasztaljuk annak minden szintjén. A fajok a meglévő környezeti viszonyaikhoz és a folyamatos változáshoz alkalmazkodnak – ha ez nem sikerül, kipusztulnak. Nem áll rendelkezésre semmiféle betárazott „genetikai B terv”, amelyet előrelátó módon beléjük kódolt volna a „teremtő”; nem véletlen, hogy ahol nagyon gyors a klímaváltozás, ott sok faj kerül nagy veszélybe, mivel nincs elég idő az alkalmazkodásra.

A biológusoknak végképp nincs ínyükre az az állítás, hogy a tudományos értelemben vett evolúció puszta hipotézis lenne. Darwin idejében is tetemes mennyiségű, az evolúciót alátámasztó bizonyíték állt rendelkezésre, azóta pedig őslénytani, biogeográfiai, molekuláris genetikai adatok garmadája igazolja, hogy ilyen folyamat zajlott, most is zajlik és zajlani fog.

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.