KDNP: A harmadik évezredre várva

  • - winkler -
  • 1998. május 14.

Belpol

Óriásplakátban mindenképpen ők voltak a legjobbak: setétség vala a mélység színén, és Giczy lebeg vala a vizek felett; a szélesvásznú képregény tervezője tökéletesen álmodta hat négyzetméterbe a keresztény gondolatot.
Óriásplakátban mindenképpen ők voltak a legjobbak: setétség vala a mélység színén, és Giczy lebeg vala a vizek felett; a szélesvásznú képregény tervezője tökéletesen álmodta hat négyzetméterbe a keresztény gondolatot.

Bár lapunk és a KDNP között vannak bizonyos feszültségek, az akkreditáció nem ütközik nehézségbe. A székház földszintjén jellegzetes tárlat a jobbszélsők által favorizált vicces plakátokból: Horn és Kuncze feje gurul le a hegyoldalban, Horn mint Pinocchio, Horn menekül, Kuncze lefossa a bokáját. A kereszténydemokraták sajtófőnöke az előrejelzéseknek megfelelően kifejezetten klassz csaj, szomorú szemek, fátyolos hang; sokkal jobb Yvonne Barré lett volna belőle, mint Nyertes Zsuzsából.

Nem tudom, hogy van ez csoportdinamikailag, mégis, mi az istennyilára számítottak, de este hétkor még mindig a közvélemény-kutatókat anyázzák. Fekete György hamarosan nyilatkozik: torzak az adatok, mert a kereszténydemokrata szavazók idősebbek, és ők elhajtják a szavazókörök előtt kotnyeleskedő exit pollosokat. Szomorú.

A szép sajtófőnök közben felajánlja egy fotósnak, kapja le az elnökséget a harmadikon, tévézés közben. Gyorsan utánuk ugrok a liftbe: megnézni az elnökséget, amint néz. Giczy hamarosan kijön a Barankovics terem elé dohányozni: ha éppen nem leszámolásokkal van elfoglalva, abszolúte rendes polgár benyomását kelti. Hirtelen eszembe jut, hogy a Szatelitben is sokkal jobb poénjai voltak, mint a Selmeczinek. Az emberarcú Giczy visszamegy nézni, az elnökség viszont öt perc után annyira nyomasztóan statikus látvány, hogy inkább sétálok egy kört a harmadikon. Választási plakátok bekeretezve, az egyikben különleges kompozíció: klónozott keresztény család fenyegető harci alakzatban, a Robin Design Stúdió műve. Dr. Szántó András ajtaján "Hiába hallgat a sajtó, TV / Csakazértis KDNP." Aztán: "Tiszta múlt, biztató jövő, KDNP-képviselő", illusztrációként egy kereszt szíven szúr egy vörös csillagot.

A földszinti sajtószobában Bencsik András (Magyar Demokrata) jósol a MIÉP-nek tizenöt százalékot, majd annyira fájdalmasan nem történik semmi, hogy inkább hazaszaladok, megnézni a Rém rendes családot; itt valószínűleg senkit sem tudnék rávenni, hogy átkapcsoljunk. A kanyarban megpillantom a helyi hős, Szerdahelyi Csongor poszterét; ezt a pacekot nagy merészség szembeküldeni a fideszes Pokornival, bár ki tudja, milyen a XII. kerületiek ízlése.

Negyed tizenegyre változik a helyzet, a rohadék közvélemény-kutatók nem az exit pollokkal manipuláltak, hanem elvették a választók kedvét a szavazástól/lebeszélték őket a kereszténydemokratákról/tisztességes választópolgárokat fajtalankodásra kényszerítettek.

A szomorúságában is szép sajtófőnököt hölgyek vigasztalják. Megkérdezem, mikor lesz sajtótájékoztató. "Nem hiszem, hogy lenne. Nincs értelme, hogy ilyeneket nyilatkozzunk", mutat a tévére, ahol Szabó Iván fejteget valamit, hogy mit, csak sejteni lehet, mert a hang le van véve. Egy a plusz nyolcvanöt kilóban versenyző kolléganő Giczy elnököt nyaggatja, csak egy mondatot!, csak egy mondatot! Kisvártatva már fogdossa is, a pártelnök méltóságteljesen hárít, "akkor ezt most leírhatom?", Giczy megrogyik, öt perc múlva bejelentik, hogy tizenegykor sajtótájékoztatót tartanak. Közben végeredmény érkezik "Pest megye 5-ből": Gáspár Miklós a hetedik. Ez jó, mondja valaki, úgyhogy taps.

"Né, ott vagyunk! Nógrád a mienk!", kiáltja Szerdahelyi Csongor, látva egy ötödik helyezést. A kereszténydemokraták tehát paradigmát váltottak, barátkoznak a valósággal. Öt perc múlva Rusznák Miklós harmadik helyét taps fogadja, majd feldörren egy öblös hang: nahát, Csongor, hihetetlen! Bravó! Ez egy kilencedik helyezésnek szól. Az elnökség villámgyorsan ül össze, majd mind a heten szónokolnak valami jól hangzó marhaságot többek között arról, mennyire megszívták az egyházak, hogy most a parlamentben artikulációs lehetőség nélkül maradtak. Mindenki hibás, mondják, csak ők nem; szívesen összehoznám őket a szcientológusokkal, azok legalább elmagyaráznák nekik, hogy kudarcainkért mást okolni aberráció. Hogy tulajdonképpen mire számítottak, már nem derül ki, a termet finoman betölti a nagy bukták magasztos szomorúsága. Sebaj, vigasztalom magam kifelé, szép, meleg, holdas éjszaka van, a kereszténydemokratáknak pedig ott az egész harmadik évezred.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.