A szabadság fokmérői (Peter A. Wiebler, a Freedom House budapesti igazgatója)

  • Seres László
  • 1998. május 14.

Belpol

Bármilyen lesz is az új magyar kormány, nem fenyegeti veszély a demokrácia és a szabadság intézményeit - ennek a meggyőződésének ad hangot alább a legtekintélyesebb amerikai emberi jogi szervezet itteni vezetője. Interjúnk apropója a Freedom House legújabb jelentése, amely szerint Magyarország ismét a szabad sajtóval rendelkező államok kategóriájába tartozik. A Freedom House azonban nemcsak a média, hanem a politikai és gazdasági szabadság egészét, az egyéni szabadságjogokat is méri, a civil társadalom erősítése céljából pedig regionális irodákat tart fenn Budapesten, Bukarestben és Kijevben. A három éve Magyarországon élő helyi igazgatóval egy nappal a választás előtt beszéltünk.
Bármilyen lesz is az új magyar kormány, nem fenyegeti veszély a demokrácia és a szabadság intézményeit - ennek a meggyőződésének ad hangot alább a legtekintélyesebb amerikai emberi jogi szervezet itteni vezetője. Interjúnk apropója a Freedom House legújabb jelentése, amely szerint Magyarország ismét a szabad sajtóval rendelkező államok kategóriájába tartozik. A Freedom House azonban nemcsak a média, hanem a politikai és gazdasági szabadság egészét, az egyéni szabadságjogokat is méri, a civil társadalom erősítése céljából pedig regionális irodákat tart fenn Budapesten, Bukarestben és Kijevben. A három éve Magyarországon élő helyi igazgatóval egy nappal a választás előtt beszéltünk.

Magyar Narancs: Négy év után a Freedom House ismét a szabad kategóriába sorolta a magyar sajtót, 28 hibapontunk van a megengedett harmincból. A jelentéshez írt tanulmányában Leonard R. Sussman azt írja, azért, mert a médiatörvény nyomán lehetővé vált a csatornaprivatizáció, megtört a televíziós híradás állami monopóliuma. Ennyi kellett a szabadsághoz?

Peter Wiebler: Mindenekelőtt szeretném hangsúlyozni, hogy a felmérést New Yorkban állította össze a kutatócsoportunk, a mi irodánknak relatíve csekély szerepe volt a sajtószabadságról szóló jelentésben. Az, hogy Magyarország a "részben szabad"-ból a "szabad" kategóriába lépett elő, leginkább annak köszönhető, hogy a média tulajdonlásában - legyenek azok rádió- vagy tévéállomások - pozitív változások következtek be. A kategória egyik lényeges feltétele ugyanis, hogy magánszemélyek is tulajdonrészt szerezhessenek a médiában. A nyomtatott sajtó is szabad, sok a tényfeltáró cikk, tanulmány.

MN: Nem tartják veszélyesnek, hogy az ORTT-ben és a két közszolgálati kuratóriumban pártok garantálják a pártatlanságot?

PW: Meg kell nézni, hogy van-e tényleges politikai kontrollszerepük, tehát, hogy pontosan mire használhatják a pártok a hatalmukat, és adott esetben visszaélhetnek-e vele. Az is nagyon lényeges kérdés, hogy a nyilvánosság számára áttekinthető-e a kuratóriumok működése, döntéshozatala.

MN: Mi volt pontosan az önök szerepe a jelentés összeállításában?

PW: Mi lényegében csak referenciákat adunk azoknak a kutatóknak, akik New Yorkból vagy Washingtonból hozzánk érkeznek. Azt mondják, ajánljunk nekik tekintélyes szakembereket Magyarországról, akik be tudnak számolni mondjuk a sajtószabadság vagy a politikai intézményrendszer helyzetéről. A konzultánsként bevont legtöbb magyar szakembert egyébként már évekkel ezelőtt megismerte a Freedom House. Többnyire akadémikusokról, független szakemberekről, újságírókról, általunk támogatott emberi jogi és civil szervezetek munkatársairól van szó.

MN: Hogyan garantálják a beszámolók objektivitását? Megkérdezik mondjuk az ellenzéket is?

PW: Ez jó kérdés, de mondom, a forrásokról leginkább a New York-i kutatócsoport dönt, az egyes jelentéseket pedig a washingtoni kommunikációs igazgató állítja össze. Én úgy fogalmaznék, hogy teljes objektivitást senki sem tud garantálni, de professzionális intézményként nagyon erősen törekszünk rá.

MN: Milyen amerikai pártokhoz kötődik a Freedom House? A boardjukban egyaránt vannak prominens republikánusok és demokraták, legutóbb meg a libertariánus P. J. O´Rourke is csatlakozott.

PW: A Freedom House, amelyet 1941-ben alapított a demokrata párti Eleanor Roosevelt és a republikánus elnökjelölt, Wendell Willkie, mindig is kétpárti kötődésű volt. Anyagi támogatást a kormányzattól és privát alapítványoktól kapunk. Úgynevezett érdekvédő (advocacy) szervezet vagyunk, adott témákra hívjuk fel az amerikai és a nemzetközi közvélemény figyelmét, leginkább a demokrácia és az emberi jogok helyzetére. P. J. O´Rourke egyébként úgy került ide, hogy a Freedom House tavaly egyesült egy nagy alapítvánnyal, a National Forum Foundationnel, amelynek ő igazgatósági tagja volt, úgyhogy most nálunk ül a vezetőségben.

MN: A sajtó szabadságát leginkább az államtól való formális függetlenségben mérik, vagy megnézik azt is, hogy létezik-e informális, politikusi vagy tulajdonosi nyomásgyakorlás a sajtóra?

PW: Az ilyesfajta leszólások, nyomásgyakorlások leginkább üzleti érdekből történnek, és ha azt hiszi, hogy ilyen az Egyesült Államokban nem létezik, akkor nagyon téved. A kormányzati emberek mindig megpróbálják befolyásolni az újságírókat. Nézze meg Clinton botrányait. A kormány szóvivői állandóan megkísérlik, hogy alakítsák vagy befolyásolják az elnökről megjelenő sztorikat. Az igazi kérdés számomra ismét csak az, hogy az állami intézmények, az elnöki hivatal, a kongresszus emberei visszaélnek-e kormányzati posztjukkal, hivatali tekintélyükkel, hogy nyomást gyakoroljanak a sajtóra, vagy hogy megpróbálják a hírek tartalmát befolyásolni.

MN: A Freedom House az egyes országok politikai szabadságfokát is méri. Ön személy szerint hogyan látja, mennyire szabad Magyarország?

PW: Ez attól függ, mihez viszonyítjuk: Közép- és Kelet-Európa többi államához? Az Egyesült Államokhoz? Nehéz erről erkölcsi ítélkezés nélkül beszélni. Ha azt nézzük, hogy milyen politikai szabadságjogok léteznek itt, hogy milyen a kormányzati és a törvényhozói munka, hogy milyenek az önkormányzatok, mennyi jogot kapnak a központtól, akkor Magyarország egy szabad, normális, konszolidált demokrácia, akárcsak a Cseh Köztársaság vagy Lengyelország.

MN: Mennyire befolyásolja az ország szabadságát a régi rendszer embereinek jelenléte a politikában és a gazdaságban? Anne Applebaum írja az 1996-os Freedom Review-ban a térség több országáról, hogy egy korrupt posztkommunista osztály szorosan összefonódott egy korrupt üzleti osztállyal, és bár már nem a kommunista múltat, hanem a kapitalista jövőt jelentik, akadályai lehetnek egy valódi szabadpiaci átalakulásnak.

PW: Nem olvastam ezt a tanulmányt, de úgy gondolom, nagyon sok okunk van arra, hogy bizalmatlanok legyünk ezzel a társasággal szemben. Az első kérdés az, hogyan kerültek hatalomra - márpedig tagadhatatlan, hogy térségszerte szabad és demokratikus választások útján. Utána meg lehet nézni, hogy történtek-e konkrét hatalmi visszaélések, például a privatizáció során. Ahol nagy állami vagyonok magánosítása zajlik, ott mindig nagy a verseny a javakhoz, forrásokhoz való hozzáférésért, és ez a verseny soha nem lesz teljesen tisztességes. Ez a szomorú valóság mindenhol a világon.

MN: Jó, de ez mennyire hat egy ország szabadságára? A Tocsik-ügy például bekerült a Freedom House 1996-97-es országjelentésébe, és "erősen romboló hatásúnak" nevezték.

PW: Persze, hiszen komoly botrány volt. A szabadságfok lakmusztesztje az egyén, tehát az, hogy egy individuumnak mekkora hozzáférése van a rendszerhez: a politikai intézményekhez, a civil, szociális rendszerekhez, biztosításokhoz, juttatásokhoz. Ugyanígy meg kell nézni, hozzáfér-e a gazdasági rendszerhez, tehát hogyha el akar érni valamit, mondjuk el akarja tartani a családját, akkor megvannak-e ehhez az eszközei. Márpedig Magyarországon alapvetően igennel kell felelni minderre, minden probléma ellenére.

MN: Amikor a Freedom House felméri az egyes országok politikai és gazdasági szabadságfokát, az intézményeken kívül mennyire figyel a társadalmi folyamatokra vagy akár lelki tényezőkre, amik korlátozóan hathatnak?

PW: A Freedom House nemcsak az egyes ország intézményeit nézi, de a kutatásaink köre nyilvánvalóan erősen limitált. Ha megnézi a köteteinket, láthatja, hogy szükségképpen korlátozott az elemzett információk száma, hiszen 191 ország helyzetét foglaljuk össze bennük. Természetesen igyekszünk figyelni a társadalmi, szociológiai folyamatokra, ahogy figyelünk a gazdaságban, az igazságügyben zajló változásokra vagy a választások menetére is.

MN: A CATO intézet részéről Thomas M. Magstadt nemrég azért is javasolta az amerikai törvényhozóknak, hogy ne szavazzák meg Magyarország, Lengyelország és Csehország NATO-tagságát, mert szerinte még nem erősödött meg a demokratikus politikai kultúra, a civil társadalom ezekben az országokban, amelyek egy katonai szövetségtől várják a demokratikus stabilitást. A Freedom House Kelet-Európában főleg a civil szervezeteket segíti. Mennyire ért egyet a fenti elemzéssel?

PW: A Freedom House, amely tagja a prominens amerikai külügyi szakértőkből álló New Atlantic Initiative-nek, egyértelműen támogatja a kelet-európai országok NATO-csatlakozását. Magyarország európai uniós és NATO-csatlakozása meggyőződésünk szerint jelentős mértékben előreviszi a demokratikus átalakulást, a katonai szövetségben való jelenlét pedig hosszú távra nagyfokú biztonságot, biztonságérzetet ad. Abban is segíthet, hogy a magyarok megszabaduljanak történelmi sérelmeiktől, keleti vagy nyugati fenyegetéstől való félelmüktől. A civil társadalom pedig szerintünk igen erős Magyarországon, közel ötvenezer nonprofit szervezet működik, legtöbbjük a szociális szférában, és ez különösen a térség többi államához képest nagy dolog.

MN: Elég stabil a demokratikus értékrend Magyarországon?

PW: A diktatúrából a demokráciába való átmenet igen hosszú folyamat, nem egyik napról a másikra történik. Mi annyit tudunk tenni, hogy hozzájárulunk ehhez a folyamathoz. A demokrácia alapjai megvannak, az intézményrendszer működik. Ami a politikai kultúrát illeti: a magyar polgárok eléggé apatikusak, és ezt személy szerint nem tartom teljesen veszélytelennek. Pont ezért fontos feladat megismertetni a polgárokkal jogaikat és kötelességeiket, és támogatni a civil kezdeményezéseiket.

MN: Az apátiát hogy érti?

PW: Azt látom, hogy nagyon sok ember egyszerűen közönyös a politikával szemben. Van néhány téma, ami érzelmileg sokakat megmozgat, például Bős problémája, de más területeken nem látok ekkora aktivitást. Ugyanakkor megértem, hogy az átmenet nehézségei miatt sokan kénytelenek a napi megélhetéssel törődni.

MN: Hogyan segítik az itteni civil szervezeteket?

PW: Elég speciális, Európa közi demokráciaerősítő programjaink vannak. Leginkább közép- és kelet-európai civil szervezetek közti csereprogramokat támogatunk, regionális hálózatokat szervezünk, szociális és környezetvédelmi projekteket segítünk, nem kormányzati szervezetek (NGO-k) vezetőinek nyújtunk képzést. Nagy hangsúlyt fektetünk a kormányzati és önkormányzati politika, a közszféra szereplőinek képzésére, gondoljon csak bele, a korrupció nagy része ezen a szinten zajlik. Az Egyesült Államok nemzetközi fejlesztési ügynöksége, a USAID pénzéből támogatjuk a Democracy Network magyarországi működését. A legnagyobb gond az NGO-k pénzügyi önállóságának megteremtése - ezt meg kell tanítani, a fundraising külön szakma.

MN: Magyarország egyik legsúlyosabb szociális problémája a cigányság lemaradása, a Freedom House jelentése "de facto diszkriminációról" beszél Magyarország esetében. Mit tesznek a romák önszerveződéséért?

PW: Együttműködünk az Autonómia Alapítvánnyal, a European Roma Rights Centerrel, és kapcsolatban vagyunk több kelet-európai helyi cigány szervezettel. Magyarország és Románia között például több csereprogramot szerveztünk. Amerikai kormánykörökben, az Európai Unióban és privát szervezeteknél is kezd általánossá válni az a szemlélet, hogy a romák ügye gyakorlatilag az utolsó komoly, megoldatlan probléma Magyarországon. Sok forrást irányítottak erre, a Soros Alapítvány, a USAID például elég sok pénzt ad különböző roma projektekre. Természetesen sok más szociális probléma is van, de az EU és a civil szféra ezt tartja kulcsfontosságúnak, több mint félmillió ember szinte reménytelen helyzetének megoldását.

MN: Hogyan látják az amerikai kapcsolataik a magyarországi választásokat? Volt, aki kifejezte aggodalmát valamelyik esélyes befutóval szemben?

PW: Nem, semmi ilyesmiről nem tudok.

MN: Azért kérdezem ezt, mert a londoni Economist intézete kétszer is kritizálta a Fidesz - MPP gazdasági elképzeléseit.

PW: Erről nincs hivatalos Freedom House-vélemény, de szerintem abszolút megalapozott a Fidesszel szembeni szkepszis. Sok üzenetük teljesen populista, ahogyan Horn Gyula azon igyekezete is populista, hogy megszerezze a nyugdíjasok szavazatait. De hát, ugye ez az, amiről a klasszikus politika szól. A kollégáim abból indulnak ki, hogy van egy általános konszolidáció Magyarországon, és a rendszer annyira stabil, hogy egy esetleges kormányváltás nem fenyegeti magát a demokratikus rendszert.

Seres László

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”