Két és félszeresére drágult a Puskás Aréna gyepének gondozása

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 12.

Belpol

Két éve még csak 180 millióról szerződtek, idén már 453 millióért vállalta egy cég a stadion füvének ápolását. 

A 2019-ben átadott Puskás Aréna gyepének karbantartása a kezdeti 180 millióról 453 millióra drágult – írja az Átlátszó az uniós közbeszerzési értesítő alapján. Emellett a stadion őrzése is vagyonokba kerül, akárcsak a fűtése és a megvilágítása.  

A Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Zrt. idén márciusban írt ki közbeszerzési eljárást, amelyben a Puskás Aréna pályakarbantartási feladatainak ellátására keresett olyan céget, amely vállalja a stadion játékfelületének gondozását, mondván „a Stadion játékfelülete kiemelkedő érték, a nemzeti stadion jellegéből adódóan jelkép, presztízs értékeket hordoz. Ezt szem előtt tartva mindenkor a rangjához illő állapotban kell tartani. A mérkőzések alkalmával minden esetben biztosítani kell az esztétikus megjelenését, vizuálisan is kiemelkedő állapotban kell lennie. A játékot kiemelkedő minőségével kell támogatnia, azaz az UEFA kockázat értékelési minősítés rendszerében nem lehet rosszabb, mint 4-es kategóriájú.” 

A felhívásra ezúttal is, ahogy 2021-ben, mindössze egyetlen ajánlat érkezett. A solymári székhelyű Garden Group Kft. két éve egy 180 millió forintos keretmegállapodást nyert el ugyanezen feladatokra, most pedig összesen nettó 453 millió forintért végezheti majd el a munkálatokat. A szerződés egy évre szól, de kétszer meghosszabbítható újabb 12 hónappal.

A cég feladata lesz többek között a fűnyírás, az öntözés, a pályaápolás, a tápanyag-utánpótlás, a nyári hőterhelés elleni védelem és a fotovoltaikus lámpák használata is. Emellett adatokat kell szolgáltatnia a műszaki ügyelet részére a pályafűtés beállításaihoz, elő kell készítenie a pályát a labdarúgó mérkőzésekhez (pl. kapuk, háló, szögletzászlók kihelyezése, kispad-ülések előkészítése stb.), majd a mérkőzés után gondoskodniuk kell a gyep megtisztításáról, a felület károsodásának felméréséről, és a felületi hiányok eltüntetéséről is. Továbbá az egyéb rendezvények előkészítése, és a helyreállítás (pályaborítás) is az ő feladata lesz. A pályán végzett munkákról a vállalkozásnak havi jelentést kell írnia.

A nyertes céget, a 31 fős Garden Group Kft.-t 2011-ben alapították, tulajdonosa Kárpáti Gábor és Orosz Jácint. A főként zöldterület-kezeléssel foglalkozó vállalkozás éves bevétele 2018-ban 833 millió forint volt, tavaly pedig már 3,1 milliárd. Az adózott bevétel 168 millióról öt év alatt 450 millióra nőtt. A honlapján található információk szerint a kft. eddig közel 40 pályát épített vagy fújított fel Magyarországon, és jó részüknek a folyamatos fenntartásában is részt vesz. A cégnek Romániában, Sepsiszentgyörgyön is van fióktelepe a Stadion utcában, ahol a városi stadion is található – ez nem azonos azzal, amelynek az építését a magyar kormány milliárdokkal támogatta.

Az Átlátszó hozzáteszi, a gyep karbantartása mellett hatalmas összegeket emészt fel a stadion egyéb karbantartása is: a Nemzeti Sportközpontok például 2021-ben kötött keretmegállapodást rendezvénytechnikai feladatokra a Visual Europe Production Kft.-vel nettó 540 millió forint értékben, a cég tulajdonosa a kormányzati reklámkampányokat levezénylő New Land Media Kft., ami pedig Balásy Gyuláé; szintén 2021-ben írtak alá keretszerződést az aréna őrzésére a Fidesz kedvenc biztonsági cégével, a Valton-Sec Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-vel 1,8 milliárd forintért; a fűtés 2020-ban és 2021-ben éves szinten 92-90 millió forintba került, míg 2022. július végéig 62 millió forintba; a villamos energiára pedig 512, 499 és 573 millió forintot költöttek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.