Két éve még rekonstrukciót ígértek, de csak karbantartás miatt zár be a Keleti

  • narancs.hu
  • 2019. május 13.

Belpol

Holott az előkészítésre is milliárdokat szántak.

Karbantartás miatt május 13-tól 26-ig zárva tart a Keleti pályaudvar, emiatt számos vonat menetrendje, útvonala és végállomása módosul.  A lezárás miatt csúcsra jár majd a Nyugati és a Déli pályaudvar, valamint a peremkerületi állomások, amelyek maximális kapacitását felhasználva fogadják, illetve indítják az eddig a Keletibe érkező és onnan indulóvonatokat. A vasúttársaság közleménye szerint számtalan csatlakozási és utasigényt kielégítő menetrendet alkotott, összehangolva azt a Kelenföld–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasútvonal felújításának idejére bevezetett közlekedési renddel.

A munkálatok alatt az utascsarnok és a belföldi pénztárak előtti terület is le lesz zárva. A pályaudvaron a jegyértékesítő automaták sem üzemelnek,  az online vásárolt menetjegyek egyetlen automatán vehetők át, amelynek megközelítése a Thököly út felől lehetséges.

Ez idő alatt az épületben található kormányablak is zárva tart.

A karbantartás részeként sor kerül a vágányok javítására és váltócserékre, valamint a teljes csarnok egységesen aszfaltozva lesz. Ennyi.

„Az ingatlanjainkra, állomásainkra bőven ráfér a felújítás, ezt mindannyian tudjuk, mi is nagyon jól tudjuk, azonban a balatonfőkajári vasútállomás is jó példája annak az összefogásnak, ami itt helyben megtörtént” –ismerte el még a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójaként, Dávid Ilona a Hír TV-ben.

Tavaly a cég azt állította, hogy a Nyugati és Keleti pályaudvar felújítási munkáinak  előkészítése megkezdődött. Az előkészítés magában foglalja a tervpályázat kiírásához szükséges előkészítő munkákat. Ezeket a két nagy épületkomplexumra ez év végén, jövő év elején írták volna ki. Ezt követően pedig elkészül majd a megvalósíthatósági tanulmány, elkészül az engedélyezési szintű tervdokumentáció, és mindezek jóváhagyását követően, 3-4 év múlva 2021-2022 környékén kezdődhet  a kivitelezés.

Amikor 2017-ben felröppent a hír, hogy a kormány kétmilliárd forintot szánna két budapesti főpályaudvar, a Keleti és a Nyugati rekonstrukcióját megelőző építészeti előkészítésre. Sokan üdvözölték is, hogy végre egy szélesebb építészeti – netán más területeket is érintő – pályázati kiírás születhet, amelyben a hazai állomásépület-rekonstrukciós gyakorlattól eltérő módion egy nyitottabb, átgondoltabb, komplexebb gondolkodásmód jelenhetne meg, esetleg új szereplőket is bevonva a diskurzusba – írta az Építészfórum. De azóta sem világos, hogy ha valóban kiírják a nyílt építészeti pályázatot, az konkrétan mekkora területet fogna át, milyen megvalósulással lehetne számolni, mekkora és milyen eredetű forrássokkal lehetne kalkulálni a jövőbeli beruházásnál.

A szakértők mindenesetre abban egyetértenek, hogy ugyan a Nyugati és a Keleti épülete bőven megérett a teljes rekonstrukcióra, a jövőben megvalósuló megújításnak feltétlenül túl kell mutatnia egy sima ráncfelvarráson, a műemléki igényű és remélhetőleg magas technikai színvonalon megvalósuló felújításon.

A Keleti és a Nyugati térségégét komplex módon, környezetének megismerésével, azzal együtt kell újrafogalmazni, úgy, hogy mindezt megelőzze egy átfogó vizsgálat, amely kiterjed az utasmozgástól kezdve a felhasználói igényeken keresztül a városi, emberi és közlekedési kapcsolatokig, a kereskedelmi lehetőségekig. A pályaudvarokat urbánus szövetükben, nem önálló épületként kell értelmezni. A világban erre számos jó példa található.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.