Karbantartás miatt május 13-tól 26-ig zárva tart a Keleti pályaudvar, emiatt számos vonat menetrendje, útvonala és végállomása módosul. A lezárás miatt csúcsra jár majd a Nyugati és a Déli pályaudvar, valamint a peremkerületi állomások, amelyek maximális kapacitását felhasználva fogadják, illetve indítják az eddig a Keletibe érkező és onnan indulóvonatokat. A vasúttársaság közleménye szerint számtalan csatlakozási és utasigényt kielégítő menetrendet alkotott, összehangolva azt a Kelenföld–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasútvonal felújításának idejére bevezetett közlekedési renddel.
A munkálatok alatt az utascsarnok és a belföldi pénztárak előtti terület is le lesz zárva. A pályaudvaron a jegyértékesítő automaták sem üzemelnek, az online vásárolt menetjegyek egyetlen automatán vehetők át, amelynek megközelítése a Thököly út felől lehetséges.
Ez idő alatt az épületben található kormányablak is zárva tart.
A karbantartás részeként sor kerül a vágányok javítására és váltócserékre, valamint a teljes csarnok egységesen aszfaltozva lesz. Ennyi.
„Az ingatlanjainkra, állomásainkra bőven ráfér a felújítás, ezt mindannyian tudjuk, mi is nagyon jól tudjuk, azonban a balatonfőkajári vasútállomás is jó példája annak az összefogásnak, ami itt helyben megtörtént” –ismerte el még a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójaként, Dávid Ilona a Hír TV-ben.
Tavaly a cég azt állította, hogy a Nyugati és Keleti pályaudvar felújítási munkáinak előkészítése megkezdődött. Az előkészítés magában foglalja a tervpályázat kiírásához szükséges előkészítő munkákat. Ezeket a két nagy épületkomplexumra ez év végén, jövő év elején írták volna ki. Ezt követően pedig elkészül majd a megvalósíthatósági tanulmány, elkészül az engedélyezési szintű tervdokumentáció, és mindezek jóváhagyását követően, 3-4 év múlva 2021-2022 környékén kezdődhet a kivitelezés.
Amikor 2017-ben felröppent a hír, hogy a kormány kétmilliárd forintot szánna két budapesti főpályaudvar, a Keleti és a Nyugati rekonstrukcióját megelőző építészeti előkészítésre. Sokan üdvözölték is, hogy végre egy szélesebb építészeti – netán más területeket is érintő – pályázati kiírás születhet, amelyben a hazai állomásépület-rekonstrukciós gyakorlattól eltérő módion egy nyitottabb, átgondoltabb, komplexebb gondolkodásmód jelenhetne meg, esetleg új szereplőket is bevonva a diskurzusba – írta az Építészfórum. De azóta sem világos, hogy ha valóban kiírják a nyílt építészeti pályázatot, az konkrétan mekkora területet fogna át, milyen megvalósulással lehetne számolni, mekkora és milyen eredetű forrássokkal lehetne kalkulálni a jövőbeli beruházásnál.
A szakértők mindenesetre abban egyetértenek, hogy ugyan a Nyugati és a Keleti épülete bőven megérett a teljes rekonstrukcióra, a jövőben megvalósuló megújításnak feltétlenül túl kell mutatnia egy sima ráncfelvarráson, a műemléki igényű és remélhetőleg magas technikai színvonalon megvalósuló felújításon.
A Keleti és a Nyugati térségégét komplex módon, környezetének megismerésével, azzal együtt kell újrafogalmazni, úgy, hogy mindezt megelőzze egy átfogó vizsgálat, amely kiterjed az utasmozgástól kezdve a felhasználói igényeken keresztül a városi, emberi és közlekedési kapcsolatokig, a kereskedelmi lehetőségekig. A pályaudvarokat urbánus szövetükben, nem önálló épületként kell értelmezni. A világban erre számos jó példa található.