Két éve még rekonstrukciót ígértek, de csak karbantartás miatt zár be a Keleti

  • narancs.hu
  • 2019. május 13.

Belpol

Holott az előkészítésre is milliárdokat szántak.

Karbantartás miatt május 13-tól 26-ig zárva tart a Keleti pályaudvar, emiatt számos vonat menetrendje, útvonala és végállomása módosul.  A lezárás miatt csúcsra jár majd a Nyugati és a Déli pályaudvar, valamint a peremkerületi állomások, amelyek maximális kapacitását felhasználva fogadják, illetve indítják az eddig a Keletibe érkező és onnan indulóvonatokat. A vasúttársaság közleménye szerint számtalan csatlakozási és utasigényt kielégítő menetrendet alkotott, összehangolva azt a Kelenföld–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasútvonal felújításának idejére bevezetett közlekedési renddel.

A munkálatok alatt az utascsarnok és a belföldi pénztárak előtti terület is le lesz zárva. A pályaudvaron a jegyértékesítő automaták sem üzemelnek,  az online vásárolt menetjegyek egyetlen automatán vehetők át, amelynek megközelítése a Thököly út felől lehetséges.

Ez idő alatt az épületben található kormányablak is zárva tart.

A karbantartás részeként sor kerül a vágányok javítására és váltócserékre, valamint a teljes csarnok egységesen aszfaltozva lesz. Ennyi.

„Az ingatlanjainkra, állomásainkra bőven ráfér a felújítás, ezt mindannyian tudjuk, mi is nagyon jól tudjuk, azonban a balatonfőkajári vasútállomás is jó példája annak az összefogásnak, ami itt helyben megtörtént” –ismerte el még a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójaként, Dávid Ilona a Hír TV-ben.

Tavaly a cég azt állította, hogy a Nyugati és Keleti pályaudvar felújítási munkáinak  előkészítése megkezdődött. Az előkészítés magában foglalja a tervpályázat kiírásához szükséges előkészítő munkákat. Ezeket a két nagy épületkomplexumra ez év végén, jövő év elején írták volna ki. Ezt követően pedig elkészül majd a megvalósíthatósági tanulmány, elkészül az engedélyezési szintű tervdokumentáció, és mindezek jóváhagyását követően, 3-4 év múlva 2021-2022 környékén kezdődhet  a kivitelezés.

Amikor 2017-ben felröppent a hír, hogy a kormány kétmilliárd forintot szánna két budapesti főpályaudvar, a Keleti és a Nyugati rekonstrukcióját megelőző építészeti előkészítésre. Sokan üdvözölték is, hogy végre egy szélesebb építészeti – netán más területeket is érintő – pályázati kiírás születhet, amelyben a hazai állomásépület-rekonstrukciós gyakorlattól eltérő módion egy nyitottabb, átgondoltabb, komplexebb gondolkodásmód jelenhetne meg, esetleg új szereplőket is bevonva a diskurzusba – írta az Építészfórum. De azóta sem világos, hogy ha valóban kiírják a nyílt építészeti pályázatot, az konkrétan mekkora területet fogna át, milyen megvalósulással lehetne számolni, mekkora és milyen eredetű forrássokkal lehetne kalkulálni a jövőbeli beruházásnál.

A szakértők mindenesetre abban egyetértenek, hogy ugyan a Nyugati és a Keleti épülete bőven megérett a teljes rekonstrukcióra, a jövőben megvalósuló megújításnak feltétlenül túl kell mutatnia egy sima ráncfelvarráson, a műemléki igényű és remélhetőleg magas technikai színvonalon megvalósuló felújításon.

A Keleti és a Nyugati térségégét komplex módon, környezetének megismerésével, azzal együtt kell újrafogalmazni, úgy, hogy mindezt megelőzze egy átfogó vizsgálat, amely kiterjed az utasmozgástól kezdve a felhasználói igényeken keresztül a városi, emberi és közlekedési kapcsolatokig, a kereskedelmi lehetőségekig. A pályaudvarokat urbánus szövetükben, nem önálló épületként kell értelmezni. A világban erre számos jó példa található.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.