Két hete maradt Ókovács Szilveszternek, hogy elkerüljék a sztrájkot az Operában

Belpol

Módosították a szakszervezetekkel kötött közbenső megállapodást, ennek köszönhetően október végéig kapott haladékot az Opera főigazgatója, hogy megszerezze a dolgozói béremelés fedezetét a kormánytól. Az elmúlt hónapok során nem sikerült.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a szakszervezetekkel augusztus elején kötött közbenső megállapodásban vállalta, hogy a dolgozók által követelt 30 százalékos béremelés fedezetét kijárja a kormánynál. A szakszervezetek szeptember 30-ig adtak haladékot a teljesítésre. A határidő lejárt, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete és az Opera azonban még lejárta előtt három nappal módosította a megállapodást: október végéig megtoldották a sztrájkszervezés kezdetének időpontját.

A dalszínház dolgozói 30 százalékos béremelést, a kollektív szerződés megkötését és a társulati tagokkal való tisztességes bánásmódot kérték a júniusban kezdett kollektív munkaügyi vitában. Ennek első eredménye volt az augusztus elején kötött közbenső megállapodás. 10 százalékos alapbérfejlesztést kaptak az operaház dolgozói, akiknek alapbére nem érte el a minimálbér kétszeresét. Akinek meghaladta, minimum 6 százalékos emelésben részesült. Az első lépcsős béremelésért viszonzásul felfüggesztették a munkaügyi vita közbeni sztrájkfelhívás kibocsátását.

A szakszervezetek csak ideiglenesen vették tudomásul a béremelés szerényebb mértékét, továbbra is követelik a 30 százalékos növelést. Ókovács Szilveszter vállalta, hogy az alapbérek további emelése érdekében a fenntartónál, vagyis a kormánynál eljár, további forrásokat igényel. Október végéig várnak az ígéret teljesítésére, addig nem hirdet sztrájkot a két érdekvédelmi szervezet, amelyeknek abban a tekintetben is sikerült érvényesíteni akaratukat, hogy a régóta igényelt kollektív szerződés megkötése érdekében is egyeztető tárgyalásokat tartanak. Ez elég jelentős előrelépés azután, hogy eddig tizennégy bírósági végzésben marasztalták el az Opera vezetését a munkavállalói jogok sorozatos megsértése miatt. A operaház vezetése munkavállalókkal szembeni bánásmódjára jellemző volt, hogy nem reagált a szakszervezetek kezdeményezte különböző egyeztetésekre, így a kollektív szerződés megkötésére irányuló konzultációkra, vagy nem képviseltette magát vezetői szinten a tárgyalásokon. Ezt a gyakorlatot már a közbenső megállapodás szerint sem folytathatja az Opera vezetése. Csák János kulturális és innovációs miniszter egyik helyettes államtitkára írásba is adta, hogy a régi-új főigazgató által vezetett Opera folyamatosan törvényt sértett a munkavállalóival szemben. „A bíróságok eljárások folytán hozott végzéseiből látható, hogy a Magyar Állami Operaház, mint munkáltató, folyamatosan megszegte a hatályos munka törvénykönyvben meghatározott konzultációra vonatkozó rendelkezéseket, azaz a törvény szabályait megszegve járt el a szakszervezettel, illetve az általa képviselt dolgozókkal szemben” – ismerte el Szentmártoni János.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."