Két hete maradt Ókovács Szilveszternek, hogy elkerüljék a sztrájkot az Operában

Belpol

Módosították a szakszervezetekkel kötött közbenső megállapodást, ennek köszönhetően október végéig kapott haladékot az Opera főigazgatója, hogy megszerezze a dolgozói béremelés fedezetét a kormánytól. Az elmúlt hónapok során nem sikerült.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a szakszervezetekkel augusztus elején kötött közbenső megállapodásban vállalta, hogy a dolgozók által követelt 30 százalékos béremelés fedezetét kijárja a kormánynál. A szakszervezetek szeptember 30-ig adtak haladékot a teljesítésre. A határidő lejárt, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete és az Opera azonban még lejárta előtt három nappal módosította a megállapodást: október végéig megtoldották a sztrájkszervezés kezdetének időpontját.

A dalszínház dolgozói 30 százalékos béremelést, a kollektív szerződés megkötését és a társulati tagokkal való tisztességes bánásmódot kérték a júniusban kezdett kollektív munkaügyi vitában. Ennek első eredménye volt az augusztus elején kötött közbenső megállapodás. 10 százalékos alapbérfejlesztést kaptak az operaház dolgozói, akiknek alapbére nem érte el a minimálbér kétszeresét. Akinek meghaladta, minimum 6 százalékos emelésben részesült. Az első lépcsős béremelésért viszonzásul felfüggesztették a munkaügyi vita közbeni sztrájkfelhívás kibocsátását.

A szakszervezetek csak ideiglenesen vették tudomásul a béremelés szerényebb mértékét, továbbra is követelik a 30 százalékos növelést. Ókovács Szilveszter vállalta, hogy az alapbérek további emelése érdekében a fenntartónál, vagyis a kormánynál eljár, további forrásokat igényel. Október végéig várnak az ígéret teljesítésére, addig nem hirdet sztrájkot a két érdekvédelmi szervezet, amelyeknek abban a tekintetben is sikerült érvényesíteni akaratukat, hogy a régóta igényelt kollektív szerződés megkötése érdekében is egyeztető tárgyalásokat tartanak. Ez elég jelentős előrelépés azután, hogy eddig tizennégy bírósági végzésben marasztalták el az Opera vezetését a munkavállalói jogok sorozatos megsértése miatt. A operaház vezetése munkavállalókkal szembeni bánásmódjára jellemző volt, hogy nem reagált a szakszervezetek kezdeményezte különböző egyeztetésekre, így a kollektív szerződés megkötésére irányuló konzultációkra, vagy nem képviseltette magát vezetői szinten a tárgyalásokon. Ezt a gyakorlatot már a közbenső megállapodás szerint sem folytathatja az Opera vezetése. Csák János kulturális és innovációs miniszter egyik helyettes államtitkára írásba is adta, hogy a régi-új főigazgató által vezetett Opera folyamatosan törvényt sértett a munkavállalóival szemben. „A bíróságok eljárások folytán hozott végzéseiből látható, hogy a Magyar Állami Operaház, mint munkáltató, folyamatosan megszegte a hatályos munka törvénykönyvben meghatározott konzultációra vonatkozó rendelkezéseket, azaz a törvény szabályait megszegve járt el a szakszervezettel, illetve az általa képviselt dolgozókkal szemben” – ismerte el Szentmártoni János.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.