Kínai állami média: Fél éve leállt a Budapest–Belgrád-vasút építése, most indul újra

  • narancs.hu
  • 2024. május 13.

Belpol

Budapestre látogatott Hszi Csin-ping kínai elnök, tárgyalt Orbán Viktorral, és meg is oldódott a probléma.

Újraindultak a vágányépítési munkálatok a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán,

miután a kínai-magyar építőcsapat tavaly szeptemberben leállította azokat – írja Telex a kínai állami China Global Television Network cikke alapján. A kínia média emlékeztet: a projektnek meg kell felelnie az EU által szabványosított biztonsági rendszernek. Vagyis a hír, hogy az építkezés folytatódik, azt jelentheti, hogy az ezzel kapcsolatos problémákat megoldhatták.

Tavaly szeptemberben szóltak cikkek arról, hogy komoly gondok vannak a Budapest-Belgrád vasútvonal építésével. A Telex felidézi, hogy a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését kínai cégek vállalták, akik ezt korábban még soha nem végezték európai szabványok szerint. Ezért felmerült, hogy egyáltalán nem, vagy csak jelentős késéssel tudják majd befejezni az építkezést.

Mivel a projekt emiatt megakadt, így a pályaépítést végző Mészáros Lőrinc-féle cégek a munkagépeik és munkásaik egy részét levették a Budapest-Belgrád építéséről, és az akkor gőzerővel felújított Budapest-Győr fővonalra tették át.

A VSquare akkor azt írta, hogy a kínai szakemberek teljesen felhagytak a munkával, és az építkezés kínai finanszírozása veszélybe került. A konfliktus állítólag a legmagasabb szintekig ért el, a megoldásról pedig Orbán és Hszi Csin-ping már októberben tárgyalt Pekingben.

A projekt aktuális helyzetéről szóló kérdéseinkre persze akkor sem a MÁV, sem az Építési és Közlekedési Minisztérium nem válaszolt érdemben. Kiadtak egy közleményt, amelyben konkrétumok nélkül azt írták, hogy a Budapest–Belgrád projekt magyarországi szakaszán a vállalkozói konzorcium "ütemezetten és folyamatosan végez kivitelezési munkálatokat". Míg a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerről azt írták, hogy a vállalkozói konzorcium "a teljes vasútvonal működőképes, az Európai Unió műszaki előírásainak megfelelő rendszerének kiépítésére vállalt kötelezettséget".

A Budapest-Belgrád vasútvonal építése leállt, teltek-múltak a hónapok, majd május 8-án Budapestre látogatott Hszi Csin-ping kínai elnök, tárgyalt Orbán Viktorral, és május 9-én elkezdtek megjelenni a Budapest-Belgrádról szóló hírek a kínai állami médiában.

Először a China Global Television Network már említett cikke jelent meg, amely szerint a kínaiak szeptemberben állították le az építkezést, és most újrakezdik azt. Majd május 10-én a szintén állami kontroll alatt álló China Focus írt ugyanerről Facebook-oldalán.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.