„Kivágják a maguk szeletét a győzelem tortájából”

  • narancs.hu
  • 2012. szeptember 19.

Belpol

A fideszes Varga István, miután pártja elnézést kért minősíthetetlen beszédéért és úgy döntött, mégis önálló törvényi tényállást kap az, hogy nem lehet családtagot bántalmazni, átadott egy-egy szál rózsát a népi kezdeményezés motorjának, Halász Pálmának és két LMP-s képviselőnőnek. Ez utóbbiak saját virágjukat szintén neki adták. Kíváncsiak voltunk, milyen most Halász Pálmának lenni. Interjú.

narancs.hu: Vázába tette otthon a megbánás rózsáit?

Halász Pálma: A virágokat, amelyeket jelképesen minden bántalmazott nevében átvettem, elviszem a temetőbe, és leteszem az édesanyám sírjára. Ő már nincs velünk, de szívbetegként is járta az aluljárókat és gyűjtötte az aláírásokat a családon belüli bántalmazás ellen. Tette azok helyett, akik nem vettek részt a kezdetben kilátástalannak tűnő munkában.


Fotó: MTI

narancs.hu: Kik voltak a segítői az édesanyján kívül a 106 ezer aláírás összegyűjtésében?

HP: Civilek. Az erre a problémára szakosodott szervezetek, amelyek már hosszú évek óta foglalkoznak a családon belüli erőszakkal, ők nem. Most mindenütt nyilatkoznak, kivágják a maguk szeletét a győzelem tortájából. Tisztelet a kivételnek, de kérdezem, mit értek el azokból a milliókból, amit erre az unióból és az államtól felvettek. Sokakkal szemben nekem nem éltetni volt érdekem a problémát, hanem megoldani. Én béreltem egy postafiókot, hogy ennyi ember nevében felszólaljak. Az Avon később csatlakozott, ők támogattak, és köszönöm azoknak a közéleti személyiségeknek is, akik az ügy mellé álltak.

Az út idáig

Halász Pálma 2010-ben aláírásgyűjtésbe fogott, hogy ismerjék el önálló törvényi tényállásnak a családon belüli erőszakot. Akkor a kezdeményezés kudarcot vallott, az idén tavasszal viszont röpke két hónap alatt több mint 100 ezer aláírás gyűlt össze. A parlamentnek a népi kezdeményezés szabályai szerint 50 ezer aláírás fölött foglalkozni kell a kérdéssel, de ez törvényalkotásra nem kötelezi az Országgyűlést. Múlt hét hétfőn először az alkotmányügyi bizottság tárgyalta a népi kezdeményezést és leszavazta, vagyis úgy foglalt állást, hogy a parlament ne alkosson hatására törvényt. A plenáris vita, ahogy a kevésbé fontosnak tartott témákról szokott, éjjel zajlott. A gondolati fősodra (amelyet főként Varga István képviselt) az volt, hogy a nő szüljön gyereket, sokat, az megoldja ezt a problémát. Emancipálódni pedig majd ezután tessék.  Másnap – amikor a facebookon már nagy lendületet vett a „Nők lázadása” akció – a Fidesz kihátrált Varga mögül, és megígérte, hogy önálló törvényi tényállás lesz a családon belüli erőszak. Ezt most hétfőn meg is szavazták.

narancs.hu: Most pedig kisfilm készült híres férfiak szereplésével. Az üzenet: Igazi férfi nem bánt nőt.

HP: Épp ezt akartam, hogy a téma bekerüljön a köztudatba. A mi kampányfilmünket Varga Tibor készítette. Remélem, aki látta, érzékenyebben reagál, ha a környezetében ilyesmit tapasztal.

narancs.hu: Mi késztette az aláírásgyűjtésre?

HP: Még 2005-ben találtam rá egy ENSZ-dokumentumra, amely arra kérte az akkori magyar kormányt, tegye önálló törvényi tényállássá a családon belüli erőszakot. Ez az irat és egy 2010-ben történt tragédia, nevezetesen, hogy egy 11 éves gyermek belehalt az otthoni bántalmazásba, indította el a küzdelmemet, amely úgy tűnik, végre talán beérik. Nem akartam, hogy több emberáldozat legyen, és talán most tettem efelé egy lépést. 2010-ben valamennyivel kevesebb, mint ötvenezer aláírást gyűjtöttünk össze, így nem sikerült felhívni a jelzőrendszeri hiányosságokra sem a közvélemény figyelmét.

narancs.hu: Mit gondol, nem elég hatékonyak az ilyen ügyekben eljáró szervek?

HP: Úgy vélem, a gyámhatóság munkatársai vagy a válóperes ügyvédek nem tesznek meg mindent az áldozat érdekében. Segítenek, de nem érdekük az ügyek mielőbbi lezárása. Egy válóperipar működik, amelynek nem érdeke a törvényjavaslat elfogadása. Eközben az otthon elkövetett agresszió szedi áldozatait.

narancs.hu: Ön elszenvedője volt családi erőszaknak?

HP: Erről nem beszélhetek, mert rágalmazási pert vonhat maga után.

narancs.hu: Mi változik most, hogy a családon belüli erőszak önálló tényállásként szerepel a Btk.-ban?

HP: Fontos, hogy a büntetőeljárás hivatalból induljon, és ne kelljen hozzá az áldozat magánindítványa. Azt várom az új törvénytől, hogy tényleges védelmet kapjon az áldozat, és sokkal gyorsabban és ép bőrrel szabadulhasson egy ilyen kapcsolatból. Azt tartanám valódi visszatartó erőnek, ha az elkövető büntetése akár letöltendő szabadságvesztés lenne.

narancs.hu: Hogyan érintette Varga István fideszes képviselő beszéde, és egyáltalán a téma megvitatása?

HP: Mivel évek óta foglalkozom ezzel a témával, nem viselt meg annyira Varga képviselő felszólalása, mint amennyire kiakadt miatta a közvélemény. A legtöbb ember eddig nem szembesült azzal, hogyan gondolkodnak erről a problémáról a döntéshozóink: megkockáztatom, Varga István és társai nem is tudták, miről beszélnek, miközben mások ebbe belehalnak.

narancs.hu: Mire gondolt, amikor meghallotta, hogy az addigi ellenzőkből főtámogatók lettek, és mégis lesz törvény?

HP: Az volt az első gondolatom, hogy az összefogásnak van értelme. Megmozdítottunk egy évszázados tabutémát. Mostantól a sajnálkozás kevés. Az emberek felébredtek, amerre megyek, integetnek, ismeretlenek írják le a történetüket. Ömlenek a panaszok.

narancs.hu: Kidobja vagy elteszi emlékbe a rózsákat?

HP: A két szál rózsát, amit az LMP-s képviselők adtak át nekem, levédetjük, és az édesanyám emlékére, akit Erzsébetnek hívtak, az Élet-Érték Alapítvány díjat alapít. Az Erzsébet-díjat minden év november 19-én adjuk át azoknak, akik ebben az ügyben sokat tettek.

narancs.hu: Varga István állítólag még beszélni akar önnel.

HP: Ezt nem hallottam, olyan zaj volt az ülésteremben.

narancs.hu: Hogyan folytatja?

HP: Tudom, hogy ez csak a kezdet, és még rengeteg a tennivaló. Ha már ilyen mértékű mintavételem van, és a saját pénzemből megfinanszírozva idáig eljutottam a segítőimmel, kisgyermekes anyukaként is azon leszek, hogy minél kevesebb tévedés forduljon elő a döntésekben. Mert ha a bírói döntés hibás, az alatta lévő jelzőrendszer nem kritizálhat, csak végrehajt mindenféle mérlegelés nélkül. Célom, hogy ne lehessen következmény nélkül verni a gyengébbet.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.