Kivonulhat a Tele2: A csend

Belpol

A három éve startolt és villámgyorsan a legnagyobb alternatív vezetékestelefon-szolgáltatóvá nőtt Tele2 Magyarország körül nagy a csend. Olyannyira, hogy az is felmerült: a finnek, az angolok és írek, a csehek, a franciák, valamint a dánok után tőlünk is kivonul a svéd tulajdonú multicég.
A három éve startolt és villámgyorsan a legnagyobb alternatív vezetékestelefon-szolgáltatóvá nőtt Tele2 Magyarország körül nagy a csend. Olyannyira, hogy az is felmerült: a finnek, az angolok és írek, a csehek, a franciák, valamint a dánok után tőlünk is kivonul a svéd tulajdonú multicég.

2004 áprilisában a Tele2 magyarországi debütálása remek volt; az alternatív telekommunikációs szolgáltató jókor jött, versenyt generált ott, ahol igazán már senki nem várta, s így rövid idő alatt komoly pozíciót szerzett a vezetékes telefonálás piacán. A Matávtól örökölt öt egykori koncessziós társaság (T-Com, Invitel, Hungarotel, Monortel, Emitel - őket nevezik inkumbensnek) monopóliumát megtörni hivatott média- és marketingkampány startját követően naponta több mint kétezer érdeklődőt regisztráltak, nyolc hónap alatt pedig ügyfélszámuk meghaladta a kétszázezret. Noha a cég jó ideje nem ad tájékoztatást a magyarországi eredményeiről, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentéseiből annyi kiolvasható, hogy jelenleg havonta 8-900 ezren 80-90 millió percet telefonálnak ún. közvetítőválasztáson keresztül. Az inkumbensek hálózatán szolgáltató alternatívok a hívások 14-15 százalékát bonyolítják le, és köztük a Tele2 az egyik legjelentősebb.

A Tele2 a vonalas szolgáltatást nálunk addig ismeretlen módon kínálta; úgy szolgáltat ma is, hogy egyetlen méter dróttal sem rendelkezik - ehelyett a meglévő hálózatok szabad kapacitásait vásárolja meg (ezt kikényszeríthetővé tette az NHH piacszabályozása), és árulja, árulta kisebb árréssel, olcsóbb végfelhasználói áron. Ez egyébként a szektort átfogó árcsökkenéshez vezetett. A gyors siker kulcsa volt az is, hogy a cég működési és adminisztrációs költségeit nagyon alacsonyan tartotta; a magyar Tele2-nek jelenleg is mindössze 20 állandó dolgozója van, a 90-100 fős ügyfélszolgálatot csupán "bérlik".

A lakossági piacon három éve indított verseny ma is éles, de már más mozgatói is vannak. A vezetékes szektor

évek óta zsugorodik

- még ha a nyugat-európaihoz képest nálunk kevésbé döglődik is. A vonalak számának évi 2-3 százalékos csökkenése leginkább azzal magyarázható, hogy Magyarországon a vezetékes telefonellátottság a csúcson sem érte el a 40 százalékot (Nyugat-Európában ez az arány átlagosan elérte a 65-70, egyes országokban a 90 százalékot is). A Tele2-féle alternatív szolgáltatókat sokkal erőteljesebben érinti, hogy a telefonált percek száma tavaly már 7-8 százalékkal esett.

A vonalszám viszonylag lassú apadását eredményezi, hogy Magyarországon magas a kábeltelevíziós hálózatok elterjedtsége, s szolgáltatóik a telefonos piacra is belépnek. A verseny manapság mindinkább a vezetékestelefon- és kábeltelevíziós szolgáltatók között zajlik. A saját, de nem drótostelefon-infrastruktúrával rendelkező kábeltelevíziósok tévé-hang-internet csomagjait már több mint százezren használják Magyarországon.

Az NHH éppen ezért a szolgáltatás alapú verseny felől az infrastruktúra alapú verseny irányába terelné a folyamatokat. "A hírközlési hatóság olyan piaci helyzetet kíván teremteni, ahol a szolgáltatónak érdemes befektetni hálózatépítésbe és -fejlesztésbe is" - nyilatkozta a Narancsnak Nyevrikel Emília, az NHH tanácsának a tagja.

Az elmúlt évek hatósági intézkedései miatt a vezetékespiacon is csökkentek az árak, ugyanakkor koncentrálódtak az erők (például a Hungarotel - PanTel, majd a Hungarotel - Invitel felvásárlás következtében). Mindeközben, mint említettük, az előfizetői számok lassan apadnak. A zsugorodó piacon mindenki a már megszerzett ügyfeleket próbálja megtartani. Ez a szituáció a Tele2-nek ismerős: a kiterjedése csúcsán 23 országban működő telekombirodalom hasonló helyzetekben mindenhol a mobil-, illetve a széles sávú internet piacára lépve próbált előbbre jutni. Nálunk erre - noha ilyen elképzelések a kezdetektől vannak - egyelőre nem került sor.

Amikor a tulajdonos, Lars-Johan Jarnheimer 2004-ben Magyarországon járt, győzködte a kormányzatot (is), hogy a piacnak jót tenne, ha a Tele2 lehetne a negyedik mobilszolgáltató; ráadásul az ehhez szükséges beruházást simán állná az Európa-szerte igen sikeres cég. Javaslata azonban süket fülekre talált. Úgy tudjuk, amikor 2004 őszén pályáztak a negyedik 3G-s mobillicencre, ajánlatuk nem felelt meg a pályázat feltételeinek. Pedig volna keresnivalójuk a ma már 100 százalékig telített magyarországi mobilpiacon. Kovács Gergely ügyvezető igazgató szerint azonban az a legnagyobb baj, hogy e szektorban nincs a vezetékeséhez hasonló piaci szabályozás: a mobilszolgáltatók nem kötelezhetők az alternatívok beengedésére, így viszont csak közös megegyezéssel lehetne valamit kezdeni. A Tele2 "évek óta nem kapott ez ügyben egyetlen pozitív visszajelzést sem" - mondta az ügyvezető, hozzátéve: elképzelhető, hogy a Tele2 a közeljövőben, például Ausztriától, Svédországtól, Norvégiától, Németországtól eltérően, Magyarországon nem jelenik meg virtuális mobilszolgáltatóként.

A másik lehetőséggel, a széles sávú piaccal pedig éppen az a gond, hogy miközben a hazai fogyasztóbővülés nem éri el a kívánt mértéket, tavaly óta sok kis helyi vagy regionális szereplő jelent meg, akik hasonló technikával dolgoznak, mint a Tele2 a vezetékes piacon. Jelentős eredményeket értek el annak köszönhetően, hogy az NHH több intézkedése itt is lefelé tolta az árakat. A Tele2 ezzel máris lépéshátrányba került, és az is kérdésessé válhat, hogy a cég végül talál-e elegendő szabad kapacitást a nagy hálózatoknál. Kovács Gergely ennek ellenére bizakodó: "az internetszolgáltatásunk beindításának előkészítettsége jó. Szabályozott piacon kívánunk elindulni, így az inkumbensekkel tárgyalunk, illetve tárgyaltunk, és velük készítjük elő az indulást is" - mondta.

A Tele2 a sikerkorszakban és most is 15-20 emberrel dolgozik. De valami nincs rendben; Laczkó-Tóth Gergely több mint egy hónapja úgy távozott az ügyvezető igazgatói posztról -három év után -, hogy erről a szektorban senki nem értesült. A cég azt sem kommunikálta, hogy Kovács Gergely, a korábbi kereskedelmi vezető lett az új ügyvezető, és arról sem szólt egyetlen hír sem, hogy mi áll a cég korábbi, gyakori és agresszív médiaszerepléseinek megszűnése mögött. Kovács mindenesetre pletykának tartja a Tele2 kivonulásáról szóló híreket. Állítja: a svéd anyacég finanszírozza az eddigi veszteségüket; az eredeti elvárás is az volt, hogy három év után, vagyis az idén kell pozitív eredménnyel zárniuk. Pontos adatokat az ügyvezető nem közölt a magyar cégről, más forrásból viszont úgy értesültünk, hogy a Tele2 Magyarország Kommunikációs és Szolgáltató Kft. tavalyi árbevétele tavaly és tavalyelőtt is kevéssel

meghaladta a tízmilliárd

forintot. A magyar Tele2 eddig nem termelt nyereséget, igaz, korábban a bevétel jelentős részét visszaforgatták reklámra és marketingre.

A Tele2 globális szintű stratégiaváltásának jegyében elkerülhetetlennek látszik a magyarországi hálózatvásárlás (vagy -építés). Ehhez viszont pluszpénzre volna szükség; Kovács Gergely "pár millió" euróban határozta meg a költség nagyságát. "Erre van egy elfogadott üzleti tervünk, amely szerint az idén megjelenünk a széles sávú internet piacán is. A végrehajtás a központi döntések máshová fókuszálásának köszönhetően azonban csúszik, így biztosat ígérni jelenleg nem tudok" - mondta.

2005. augusztusban a finn, decemberben pedig az angol és ír érdekeltségeit adta el a svéd anyavállalat, és nemrég kivonult Csehországból, illetve a korábban megszerzett francia "vezetékes" területekről is. A norvég Telenor a dán Tele2-t vette meg. Mivel a felsorolt eladások/kivonulások többsége olyan piacon történt, ahol a svéd telekomcég nem csak a vezetékes szegmensben szolgáltatott, nagy kérdés, hogy a fentebb vázolt magyar problémák megold(hat)atlansága esetén miért is tartaná meg Lars-Johan Jarnheimer itteni leányvállalatát.

Persze nem kell előre bejelenteni, ha el kívánják adni a magyar Tele2-t. Az is könnyen elképzelhető, hogy a színfalak mögött már árulják a céget. Ez esetben - úgy tudjuk - az Invitel (illetve a Hungarotel) jöhet szóba potenciális vevőként. Így lesz vagy sem, a Tele2-vel szerződött ügyfeleknek nincs mitől tartaniuk. A szektorban folyamatos a befektetői érdeklődés, és a piaci mozgások (például a felvásárlások) hatására a már meglévő szolgáltatásokat legfeljebb átcímkézik. Az idő azonban most nem a Tele2-nek dolgozik. Minél tovább tart a cég körüli csend, a svédeknek annál többe fog ez kerülni - függetlenül attól, hogy mennek vagy maradnak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.