Kivonulnak az akadémikusok, ha odamegy Orbán

  • narancs.hu
  • 2025. április 1.

Belpol

Az ünnepi ülésre készülő tudományos testület gazdaság- és jogtudományok osztálya a miniszterelnök március 15-i beszéde miatt döntött így.

Ha Orbán Viktor miniszterelnök elmegy a Magyar Tudományos Akadémia alapításának 200. évfordulóját ünneplő ülésre, a résztvevők egy része el fogja hagyni a termet – írja a Válasz Online.

Ezt az MTA IX. (Gazdaság- és Jogtudományok) Osztályának állásfoglalása mondja ki. A hírportálhoz is eljuttatott dokumentum szerint „A miniszterelnök a 2025. március 15-i állami ünnepségen elmondott beszédében

több tekintetben is átlépte azokat az írott és íratlan normákat, amelyeket egy jogállamban a miniszterelnök semmiképpen sem léphet át.

Erkölcsileg elfogadhatatlan, jogi felelősséget is felvető, az újkori történelmet ismerve pedig kimondottan veszélyes magatartásnak tartjuk a különféle társadalmi csoportok nagy nyilvánosság előtt történő, uszító jellegű dehumanizálását, hasonlóképpen a tendenciózus utalásokat arra, hogy bizonyos közösségek túl régóta élnek az országban, és túl sok mindent éltek túl” –olvasható a közleményben. 

Ezt az iratot Földi András, az ELTE jogi karának professor emeritusa, Mihályi Péter korábbi helyettes-államtitkár, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára és Vörös Imre egykori alkotmánybíró, az MTA rendes tagja terjesztette elő, és a tagság ellenszavazat, tartózkodás nélkül fogadta el március 26-án.

A szavazók között volt többek közt Chikán Attila közgazdász, az első Orbán-kormány nemzetgazdasági minisztere, Vékás Lajos Széchenyi-díjas jogászprofesszor, aki segített kidolgozni az új polgári és a büntetőtörvénykönyvet.

Az osztály felkérte elnökét, Halmai Péter Széchenyi-díjas közgazdászt, a Magyar Közszolgálati Egyetem egyetemi tanárát, az MTA rendes tagját, hogy jelezze az akadémia elnökségének: „amennyiben a miniszterelnök személyesen megjelenne az MTA 2025. májusi jubileumi közgyűlésén, akkor számolni kell azzal, hogy a résztvevők számottevő része tiltakozásul elhagyná a termet”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.