"Közlekedésőrült, de ügyes gyerek" - Vitézy Dávid pályaképe

Belpol

Jó marketinges, civil szakember, fideszes politikus, vagy Orbán jövőbeli főpolgármester-jelöltje? Saját megfogalmazása szerint pusztán szakmai sikereket szeretne elérni.

A Budapesti Közlekedési Központ egyik megálmodója és első vezérigazgatója hat évvel ezelőtt távozott a vállalat éléről. Egy ideig úgy tűnt, hogy kevésbé befolyásos pozíciókat szán neki a kormányzat, ám a tavalyi önkormányzati választások után a budapesti fejlesztésekért felelős kormányzati cég vezetője lett. Az aktuális Magyar Narancsban terjedelmes cikket olvashat Vitézy eddigi pályaképéről és jövőbeli terveiről. Részlet a cikkből:

Még szinte gyerek, amikor már buszokat irányít a Moszkva téren, mindössze 15 évesen a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alapító tagja, 17 évesen elnökségi tagja. 22 éves, amikor a fővárosi Fidesz-frakció delegáltjaként a BKV felügyelőbizottsági tagja lesz. Első munkahelye kapásból egy vezérigazgatói pozíció. Sokan jó szakembernek tartják, mások megkérdőjelezik szakmai tudását és úgy vélik, a családi háttere miatt jutott ilyen magas polcra. Amióta a Budapesti Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK) élé­re nevezték ki, a városházán egyértelműen úgy vélik, hogy Orbán főpolgármester-jelöltté szeretné felépíteni. Vitézy ezt visszautasítja, mondván, nem érdekli a pártpolitika, pusztán szakmai sikereket szeretne elérni.

„Ugyanolyan közlekedésőrült volt, mint a többiek, az elején semmiben sem különbözött attól a 30 embertől, akikkel közösen megalapította a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet. Később nyilvánvalóvá vált, hogy ügyes gyerekről van szó, és rá lehet bízni bizonyos dolgokat” – emlékezik vissza a kezdeti időkre egy VEKE-s forrásunk. Mivel még kiskorú volt, szülői engedély kellett ahhoz, hogy egyesületi tag lehessen, de fiatal kora ellenére komolyan vették, olyannyira, hogy két év elteltével elnökségi tag, illetve az egyesület szóvivője lett. Forrásunk szerint, amikor Vitézy 2007 elején bekerült a BKV felügyelőbizottságába, már tisztában voltak a családi kapcsolataival. „Személyesen mondta nekem Vitézy anyja, hogy szeretné, ha a fia később főpolgármester lehetne” – állítja informátorunk. „Ez egészen biztosan kitaláció, ismerem a saját anyámat, nem mondott ilyet” – reagált erre Vitézy Dávid. Beszélgetőpartnerünk ennek ellenére azt is állítja, hogy Vitézy 2006-ban felkerült a Fidesz nem hivatalos fővárosi képviselőjelölti listájára, amiről aztán végül levették azzal, hogy „tanuljon még a gyerek”. Ezt a történetet egyébként az Átlátszó hét évvel ezelőtti portrécikke is megemlíti – akkor Vitézy erre úgy reagált, hogy „ez teljesen hülyeség, ilyenről nem volt szó soha”.

false

Vitézy szakmai sikereit általában nem vitatják: ezek közé sorolják többen a budai fonódó villamost, de azt is fontos lépésnek tartja egy forrásunk, hogy a szolgáltatás kapott egy arculatot. „Ami Vitézy sikerét hozta a 2010-es évek elején, az az volt, hogy maga a közösségi szolgáltatás addig több sebből vérzett, ezért már kevés ráncfelvarrással is lehetett eredményeket elérni” – véli megszólalónk, aki szerint azok az apróságok is számítottak, hogy minden busz egyforma színű lett, létrejöttek az ügyfélközpontok. „Számos olyan ügyfélbarát intézkedést vezettek be, ami önmagában nem tette sokkal jobbá a szolgáltatást, de szerethetőbbé biztosan” – fogalmaz forrásunk, aki elsősorban inkább jó marketingesnek, mint közlekedési szakembernek tartja Vitézyt. Ennek illusztrálására felidéz egy esetet 2013–2014 tájáról: „Ez akkoriban volt, amikor már szó volt arról, hogy a kormány jelentősen csökkenteni fogja a fővárosi tömegközlekedés normatív támogatását. Egy beszélgetésen szó esett a tervezett forráscsökkentésről, és Vitézy simán megvédte a kormányt. Szerintem közlekedésszakmai szempontból az, hogy az állam egyre kevesebb szerepet vállal a közösségi közlekedés finanszírozásában, vállalhatatlan álláspont. Ez lehetett az utolsó pillanat, amikor bárki elhitte, hogy Vitézy civil szakember, nem pedig fideszes politikus” – mondja forrásunk.

Bajnai Gordon miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester 2009. decemberi megállapodása értelmében a kormány szigorú feltételek mellett vállalta, hogy a BKV működését több lépcsőben összesen plusz 23 milliárd forinttal támogatja. Az új Orbán-kormány a 2010-re eső részt, ha jelentős késedelemmel, de átutalta, 2011-ben azonban visszalépett azzal, hogy kedvezőbb feltételekkel egyeznek meg a fővárossal – forrásunk szerint az említett beszélgetésen Vitézy ezt a döntést védte meg, miközben Tarlós István főpolgármester bírálta emiatt a kormányt. A beharangozott kedvező új megállapodásból semmi nem lett Tarlós évei alatt sem, sőt a közösségi közlekedés állami támogatását 2015-ben 32 milliárdról 24 milliárdra vágták meg (akkor Vitézy már nem volt a BKK élén), majd az évek során folyamatosan kevesebb lett a normatíva, 2018-ra mindössze 12 milliárd.

A folytatásban szó van arról, hogy milyen vezető volt Vitézy a BKK élén, mit gondolnak városházi források jelenlegi pozíciójáról és arról, hogy készül-e később főpolgármester-jelöltként is megmérettetni magát. A teljes cikkért vásárolja meg a Magyar Narancs e heti lapszámát az újságárusoknál vagy online, de még jobb, ha előfizet!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

 

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.