Környezetszennyezés Borsodban: Minden cseppje arany

  • - kerényi -
  • 1996. június 20.

Belpol

A környezetvédelmi világnapot Borsod látványos hatósági akcióval köszöntötte: előzetes letartóztatásba helyezték egy környezetszennyezéssel gyanúsított miskolci kft ügyvezetőjét. A stílusosan Styx névre hallgató vállalkozás szippantós kocsijai olajiszappal trágyáztak erdőt-mezőt, ami nem ritka Magyarországon, az viszont még nem fordult elő, hogy ezért előzetesbe kerüljön valaki.
A környezetvédelmi világnapot Borsod látványos hatósági akcióval köszöntötte: előzetes letartóztatásba helyezték egy környezetszennyezéssel gyanúsított miskolci kft ügyvezetőjét. A stílusosan Styx névre hallgató vállalkozás szippantós kocsijai olajiszappal trágyáztak erdőt-mezőt, ami nem ritka Magyarországon, az viszont még nem fordult elő, hogy ezért előzetesbe kerüljön valaki.

Még csak bírságot sem kaptak soha, méltatlankodik a cég egyik, magát megnevezni nem kívánó vezetője, pedig nem most kezdték a veszélyes hulladékkal való foglalatoskodást. Az öt éve működő vállalkozás fő profilja a csatornatisztítás, az olajiszap átvételére novemberben kapták meg az engedélyt. Korábban csak szállították a szmötyit, ahhoz pedig csupán megfelelő kocsik kellettek, állítják egybehangzóan a hulladék előállítójával, a MOL Rt.-vel. A tavaly elfogadott és decemberben hatályba lépő környezetvédelmi törvény már egyetemleges felelősséget ír elő termelőnek és előállítónak egyaránt. A Styx november 8-a óta az Észak-magyarországi Környezetvédelmi Felügyelőség pecsétes papírjának birtokában terítette a megyében az olajiszapot. Az egyik sofőr szerint a dolog úgy zajlott, hogy az ügyvezető igazgató fenyegetéseinek hatására a szippantósok kerestek egy kies zugot, ahol aztán kiengedték a kocsinként öt köbméternyi dzsuvát, aztán fordultak megint. Most aztán hivatkozhatnak parancsteljesítésre, őket is gyanúsítottként hallgatják ki a rendőrök.

A MOL Rt. Minőségbiztosítási és Biztonságtechnikai Főosztályának vezetője, Pogány Gyula szerint a hulladék előállítójának nem kötelessége ellenőrizni a szállítmány elhelyezését. Õ cégét az "elvárható gondosság" elmulasztásában tartja sarasnak, s ígéri, másképp lesz ezután. A környezetvédelmi felügyelőség másképp látja, mert június 11-i határozatában a Styx és a MOL egyetemleges felelősségét állapította meg. Ezt a MOL vitatja, de nem kíván pereskedni, feltehetően épp elég neki az a 78 ezer tonna kőolaj, ami 1995-ben eltűnt a hálózatukból, gyaníthatóan nem ugyanoda, ahová a borsodi olajiszap. A Styx magára vállalta a kármentesítést, két helyen el is kezdte már.

A Styx névtelenje szerint másfél éve nyomoznak utánuk (a rendőrség szerint május óta), és nem érti, ha valami baj volt velük, miért kapták meg novemberben az engedélyt. "Akkor kell megbüntetni a gyereket, amikor lop egy csokit, nem akkor, amikor már gyilkol." Szerinte a látványos hatósági demonstrációt a környezetvédelmi világnap ihlette. A borsodi környezetvédelmi felügyelőségnek valóban jót tett a sajtóban alaposan tálalt eset: ´94-ben ötezer tonna azbeszthulladék került a kazincbarcikai hulladéklerakóba (azóta is ott van), s a szabálytalan engedély kiadásáért a felügyelőség akkori igazgatója majdnem 5 millió forintot kapott.

Azóta viszont nem érheti szó a ház elejét: a felügyelőség 1995-ben 68 millió forint bírságot szabott ki hulladékügyekben, egyelőre sikeresen fekszik keresztben egy, német műanyaghulladék ózdi elégetésére vállalkozó cég előtt, s most a Styx ügyében is kellő határozottságot mutat. Az esetet ugyan nem ők fedezték fel, hanem a rendőrség kapott egy fülest, de a kármentesítést és a Styx engedélyének bevonását már ők rendelték el. Hat személyt hallgattak ki eddig, mondja Erdélyi László alezredes, a vizsgálat még jó pár hónapig eltart. Egyelőre kilenc szennyezési helyszínt találtak, de nem adják fel, hiszen a MOL hulladékának hatvan százalékát még a környezetvédelmi törvény életbe lépte előtt vette át a Styx. Az alezredes szerint a Styx ügyvezetőjének, illetve szippantósainak büntetőjogi felelőssége nyilvánvaló, a MOL Rt.-é csak a polgári jog alapján. A két cég között szóbeli szerződés volt, s a MOL nem ellenőrizte a szállítólevélen megjelölt lerakóhely igazoló pecsétjét, bár a MOL képviselője, Pogány Gyula szerint "nem is biztos, hogy annak a pecsétnek rajta kell lennie". Az viszont biztos, teszi hozzá, hogy ezentúl mindent akkurátusan ellenőrizni fognak. Pogány Gyula szerint ők megelégedtek azzal, hogy a Styx bemutatta a Miskolci Közterület-fenntartó Vállalattal kötött szerződését, miszerint a MOL hulladékot helyezhet el náluk, át is adtak összesen 393 köbméter olajiszapot a Styxnek.

A Styx pedig tette, amit különösebb következmények nélkül tehetett. A hulladékbiznisz a legjövedelmezőbb üzletágak közé tartozott a környezetvédelmi törvény megjelenése előtt (most meg jól megijedt az összes ügyvezető), milliókat keresett a hulladékot valahol leszóró cég, a hulladék megtermelője pedig mosta kezeit, amit ő nem tehetett meg, megtette más.

A veszélyes hulladékok kezelését egy 1992-es rendelet szabályozza, a tavalyra ígért, a környezetvédelmi törvénynek is megfelelő új jogszabály még mindig a tárcák között bolyong. A környezetvédelmi felügyelőség munkatársa, Csorba János a Narancsnak elmondta: a Styx 1992 és 1995 novembere között - amikor is engedélyt kapott a szállításra, de nem a kezelésre - jogszerűtlenül szállította az olajiszapot, a MOL-nak pedig a rendelet alapján meg kellett volna győződnie az átvétel jogosultságáról, főleg ha végig ő volt a hulladék tulajdonosa.

Csorba János szerint a MOL még mindig nem mutatott be írásbeli megállapodást a Styxszel, szóbeli szerződés alapján pedig nem lehet veszélyes hulladékokat adni-venni. A szállítólevelekre november előtt is kellett volna a fogadóhely pecsétje, sőt a MOL-nál az sem tűnt fel, hogy az egyórányi utat tíz perc alatt tette meg a Styx teherautója. Az egyik gyanúsított sofőr szerint az áruról szóló szállítólevelet soha nem kaptak, a MOL Rt. nem törte magát, hogy megbizonyosodjon arról, legális lerakóba kerül-e a hulladéka.

A szennyezés Erdélyi alezredes szerint több százmillió forint kárt is okozhatott, teljes körű mentesítésről szó sem lehet, hiszen szakértői vélemények szerint a Bodrog környéki laza talajban napi húszméteres sebességgel is tud haladni az olajiszap, úgyhogy ki tudja, hol áll meg, kit hogyan talál meg. A megyében egyébként nem csak a Styx kapott veszélyes hulladék tulajdonjoggal történő átvételére engedélyt. "A vállalkozások száma tíz alatt van", nyugtat meg a felügyelőség munkatársa.

- kerényi -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.