Közel 14 milliárdot költhetett kommunikációra a kormány a járvány idején

  • narancs.hu
  • 2020. július 4.

Belpol

A G7 elemzése szerint a követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül.

A koronavírus-járvány következtében radikálisan csökkent a hazai cégek reklámköltése január és május között – írjaG7 a Kantar Hungary adatbázisa alapján. A lap az idei év első öt hónapjának reklámmegjelenési adatait vetette össze a megelőző év hasonló időszakával.

Arra jutott, hogy listaáron a magyar médiapiac reklámbevételei 6,9 százalékkal csökkentek, de a piaci költések 7,4 százalékkal estek vissza.

Mindeközben azonban az állami reklámköltések még növekedtek is, 11, 6 százalékkal.

A G7 megállapítása szerint az állami hirdetések esetében a bruttó költés körülbelül 75 százaléka került a hirdetéseket megjelentető cégekhez. Mivel a teljes hirdetési- és médiapiac jelentős kieséseket szenvedett el a járványhelyzet során, a kormány koronavírusról szóló kommunikációja végső soron egy a médiapiacot célzottan segítő lépésnek is tekinthető.

A lap becslése szerint a reklámpiaci visszaesés miatt elmaradó bevételek mintegy harmadát pótolta az állami hirdetések növekedése.

A G7 elemzése szerint leginkább a napilapok és a közterületi reklámhordozók esetében jelentős a kormányzattól származó bevételek aránya. Az állami hirdetések az online média esetében játsszák a legkisebb szerepet. Míg a legnagyobb növekedés a tévés piacon zajlott le az elmúlt év során.

Az állami költések jelentős része természetesen a NER-hez kötődő, azaz kormányközeli tulajdonban lévő vállalatokhoz jutott. 2019 első öt hónapjában még csak a kiadások 66, 2020-ban már 84 százaléka került a kormánynak kedves médiafelületekhez.

Mindez összesen 27,5 milliárd forint költést jelentett a NER-közeli médiacégeknél, más a kormányhoz közvetlenül nem köthető médiafelületeken pedig további 5,1 milliárd forintért reklámozott az állam.

Közvetlenül a kormány, azaz valószínűleg az erre a feladatra kijelölt Miniszterelnöki Kabinetiroda a járványról szólva listaáron 18,9, ténylegesen 13,7 milliárd forintot költött év eleje óta.

Összesen azonban nem növelték ennyivel a hirdetési költségeket, azok bruttó 20-ról 24 milliárdra nőttek, vagyis eszerint a koronavírusról szóló kormányzati kommunikációra más állami hirdetések forrásait használhatták fel – állapította meg a G7.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.