Közel 14 milliárdot költhetett kommunikációra a kormány a járvány idején

  • narancs.hu
  • 2020. július 4.

Belpol

A G7 elemzése szerint a követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül.

A koronavírus-járvány következtében radikálisan csökkent a hazai cégek reklámköltése január és május között – írjaG7 a Kantar Hungary adatbázisa alapján. A lap az idei év első öt hónapjának reklámmegjelenési adatait vetette össze a megelőző év hasonló időszakával.

Arra jutott, hogy listaáron a magyar médiapiac reklámbevételei 6,9 százalékkal csökkentek, de a piaci költések 7,4 százalékkal estek vissza.

Mindeközben azonban az állami reklámköltések még növekedtek is, 11, 6 százalékkal.

A G7 megállapítása szerint az állami hirdetések esetében a bruttó költés körülbelül 75 százaléka került a hirdetéseket megjelentető cégekhez. Mivel a teljes hirdetési- és médiapiac jelentős kieséseket szenvedett el a járványhelyzet során, a kormány koronavírusról szóló kommunikációja végső soron egy a médiapiacot célzottan segítő lépésnek is tekinthető.

A lap becslése szerint a reklámpiaci visszaesés miatt elmaradó bevételek mintegy harmadát pótolta az állami hirdetések növekedése.

A G7 elemzése szerint leginkább a napilapok és a közterületi reklámhordozók esetében jelentős a kormányzattól származó bevételek aránya. Az állami hirdetések az online média esetében játsszák a legkisebb szerepet. Míg a legnagyobb növekedés a tévés piacon zajlott le az elmúlt év során.

Az állami költések jelentős része természetesen a NER-hez kötődő, azaz kormányközeli tulajdonban lévő vállalatokhoz jutott. 2019 első öt hónapjában még csak a kiadások 66, 2020-ban már 84 százaléka került a kormánynak kedves médiafelületekhez.

Mindez összesen 27,5 milliárd forint költést jelentett a NER-közeli médiacégeknél, más a kormányhoz közvetlenül nem köthető médiafelületeken pedig további 5,1 milliárd forintért reklámozott az állam.

Közvetlenül a kormány, azaz valószínűleg az erre a feladatra kijelölt Miniszterelnöki Kabinetiroda a járványról szólva listaáron 18,9, ténylegesen 13,7 milliárd forintot költött év eleje óta.

Összesen azonban nem növelték ennyivel a hirdetési költségeket, azok bruttó 20-ról 24 milliárdra nőttek, vagyis eszerint a koronavírusról szóló kormányzati kommunikációra más állami hirdetések forrásait használhatták fel – állapította meg a G7.

Figyelmébe ajánljuk