Közel 14 milliárdot költhetett kommunikációra a kormány a járvány idején

  • narancs.hu
  • 2020. július 4.

Belpol

A G7 elemzése szerint a követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül.

A koronavírus-járvány következtében radikálisan csökkent a hazai cégek reklámköltése január és május között – írjaG7 a Kantar Hungary adatbázisa alapján. A lap az idei év első öt hónapjának reklámmegjelenési adatait vetette össze a megelőző év hasonló időszakával.

Arra jutott, hogy listaáron a magyar médiapiac reklámbevételei 6,9 százalékkal csökkentek, de a piaci költések 7,4 százalékkal estek vissza.

Mindeközben azonban az állami reklámköltések még növekedtek is, 11, 6 százalékkal.

A G7 megállapítása szerint az állami hirdetések esetében a bruttó költés körülbelül 75 százaléka került a hirdetéseket megjelentető cégekhez. Mivel a teljes hirdetési- és médiapiac jelentős kieséseket szenvedett el a járványhelyzet során, a kormány koronavírusról szóló kommunikációja végső soron egy a médiapiacot célzottan segítő lépésnek is tekinthető.

A lap becslése szerint a reklámpiaci visszaesés miatt elmaradó bevételek mintegy harmadát pótolta az állami hirdetések növekedése.

A G7 elemzése szerint leginkább a napilapok és a közterületi reklámhordozók esetében jelentős a kormányzattól származó bevételek aránya. Az állami hirdetések az online média esetében játsszák a legkisebb szerepet. Míg a legnagyobb növekedés a tévés piacon zajlott le az elmúlt év során.

Az állami költések jelentős része természetesen a NER-hez kötődő, azaz kormányközeli tulajdonban lévő vállalatokhoz jutott. 2019 első öt hónapjában még csak a kiadások 66, 2020-ban már 84 százaléka került a kormánynak kedves médiafelületekhez.

Mindez összesen 27,5 milliárd forint költést jelentett a NER-közeli médiacégeknél, más a kormányhoz közvetlenül nem köthető médiafelületeken pedig további 5,1 milliárd forintért reklámozott az állam.

Közvetlenül a kormány, azaz valószínűleg az erre a feladatra kijelölt Miniszterelnöki Kabinetiroda a járványról szólva listaáron 18,9, ténylegesen 13,7 milliárd forintot költött év eleje óta.

Összesen azonban nem növelték ennyivel a hirdetési költségeket, azok bruttó 20-ról 24 milliárdra nőttek, vagyis eszerint a koronavírusról szóló kormányzati kommunikációra más állami hirdetések forrásait használhatták fel – állapította meg a G7.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.