Nem befolyásolta a közhangulat – a romagyilkosok elleni ítéletről

  • Stépán Balázs
  • 2013. augusztus 7.

Belpol

A börtönből nem szabadulhatnak. A romák ellen, aljas indokból, bűnszövetségben elkövetett gyilkosságsorozat három vádlottját életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélte a bíróság. A negyedrendű vádlott, aki a két utolsó, két emberéletet követelő gyilkosságban segédkezett, tizenhárom évet kapott, ő kilenc év múlva szabadulhat. Egyikük büntetését nem enyhíthetik.

Kiss Árpád elsőrendű vádlott és öccse, Kiss István nem hallgatta meg az ítélet indoklását, csak a fellebbezés idejére kísérték őket vissza a fegyőrök a tárgyalóterembe. Mindketten arra hivatkoztak, hogy a nyomozás és a bírósági eljárás nem bizonyított be semmit, nem ők követték el a bűncselekményeket. A harmadrendű Pető Zsolt is ártatlanságát hangsúlyozta. Csontos István méltányos elbírálást kért; nem jószántából, életveszélyes fenyegetéstől való félelmében működött együtt a gyilkosokkal, állította az ítélet elleni fellebbezés alkalmával.

Az első- és a másodrendű vádlott

Az első- és a másodrendű vádlott

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A Budapest Környéki Törvényszék alaposan felbolygatta a vádat. Kimondta, hogy a vádlottak bűnszövetségben működtek együtt, elhatározták, hogy a roma közösséget „megrendszabályozzák” – az ítélet szóhasználata szerint –, mert az állam nem képes kellő szigorral megvédeni magyar polgárait az agresszív roma közösségek támadásaival szemben. Az akkor megalakult Magyar Gárda sem képes erre, mert nevetséges „ólomkatonákból” áll. A Kiss testvérek Pető Zsolttal úgy gondolták, hogy az állam tehetetlen, a rendőrség és az igazságszolgáltatás pedig elnéző a „cigánybűnözés” kihívásaival szemben, ezért az állami alakulatok helyett saját kézbe veszik a cigánytársadalom „megrendszabályozását”, „megzabolázását” és „megregulázását” – ahogy a bíróság megfogalmazta az „aljas indok”, azaz a rasszista indíték metaforáit.

Bűnszervezetet hoztak létre, illetve létre sem kellett hozni, megállapodtak, hogy fegyveres akciókkal megfélemlítik a roma családokat és közösségeket, hátha elviselhetetlen feszültséget sikerül teremteni Magyarországon, és a hatóságok lépéskényszerbe kerülnek. Az összes fegyveres támadást emberölési szándékkal tervezték meg a vádlottak – állapította meg a bíróság, és szintén gyilkos szándékkal hajigáltak gyújtópalackos benzines üvegeket a faluvégi cigánytelepek házaira.

A bíróság azt hangsúlyozta, hogy „tettközpontú”, a cselekmény körülményeit mérlegelő döntést hozott, kizárólag az elkövetett bűncselekmények súlyát vette figyelembe. Döntését nem befolyásolta a közhangulat, illetve az a „társadalmi felháborodás”, aminek nyomait egyébként alig-alig voltunk képesek felfedezni a végtelenségig elhúzódó, bukdácsoló nyomozást meg az igazságszolgáltatás mellényúlásait figyelve.

Aki ezt a történetet végig figyelemmel kísérte, aligha hiheti, hogy az aljas indokból – rasszizmusból – elkövetett gyilkosságsorozat lényege pontosan kifejezhető lenne a jelenlegi büntető törvénykönyv rendelkezéseivel. Itt egészen másról, sokkal súlyosabb, előítéletes konfliktusról van szó. Nem véletlen, hogy a sértetteket képviselő ügyvéd a népirtáshoz próbálta hasonlítani a támadássorozatot, az ügyész pedig a terrorbűncselekmény fogalmától próbálta meg elhatárolni.

Az ítéletet az ügyész és a vádlottak is megfellebbezték.

A szerző többedmagával írt, vonatkozó blogja itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.