Közmédiumok nemzetbiztonsági védelme - Mint aki benéz

  • Politikai kultúra
  • 2008. május 1.

Belpol

Miután a Fidesz tiltakozott az ellen, hogy a szakszolgálat az önkormányzatokat adott esetben lehallgathassa, nyilvánosságra került a "biztonsági védelemben részesülők köre". Köztük vannak a közmédiumok is, ami miatt az újságírók is felháborodhatnának - ha a vonatkozó kormányhatározatot úgy értelmeznék, mint a legnagyobb ellenzéki párt.
Miután a Fidesz tiltakozott az ellen, hogy a szakszolgálat az önkormányzatokat adott esetben lehallgathassa, nyilvánosságra került a "biztonsági védelemben részesülők köre". Köztük vannak a közmédiumok is, ami miatt az újságírók is felháborodhatnának - ha a vonatkozó kormányhatározatot úgy értelmeznék, mint a legnagyobb ellenzéki párt.

A kormány március 20-án saját hatáskörben módosította a nemzetbiztonsági védelemben részesülő szervek és hivatalok körét, melynek meghatározására a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény (nbt.) egyébként felhatalmazza. A körbe bekerültek kiemelt (megyei, fővárosi, megyei jogú városi és fővárosi kerületi) önkormányzatok, megyei és fővárosi fejlesztési tanácsok és védelmi bizottságok. Mivel a határozatot államtitok védte, a döntésről a nyilvánosság aligha szerzett volna tudomást, ha Kósa Lajos, Debrecen polgármestere egy zárt ülésen nem teszi szóvá a változtatást. Szilvásy György titkosszolgálatokat felügyelő miniszter a kormány tiszta szándékait igazolandó ezt követően oldotta fel a minősítést, így most már ország-világ tudja, hogy a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) hol használhat törvényileg szabályozott módon titkosszolgálati eszközöket az ország külső és belső ellenségeivel szemben.

Az nbt egy rakás felderítési és elhárítási feladatot oszt a Nemzetbiztonsági Hivatalra: fel kell lépnie az ország érdekeit sértő külföldi titkosszolgálati tevékenységgel, az alkotmányos rend megsértését célzó törekvésekkel, a tervezett terrorcselekményekkel, az ipari kémkedéssel, a kábítószer- és fegyverkereskedelemmel stb. szemben. A kétharmados törvény körüli vita abból ered, hogy az NBH feladatait leíró szakasz "a központi államhatalmi és kormányzati intézményekre és létesítményekre" szűkíti a biztonsági védelemben részesülők körét (5. § e), míg ezen szervek kijelölését a kormány hatáskörébe utalja (77. § 2d). A Fidesz szerint a kormány túllépett a felhatalmazási jogkörön, amikor a határozatot kiterjesztette az önkormányzati szintre. A kormány azzal védekezett, hogy a nemzetbiztonsági védelem együttműködésben valósul meg, és a határozat legfrissebb módosításában szereplő intézményeknek az NBH csak felajánlja a segítségét - annak elfogadásáról az adott szerv dönt. (Igaz, az nbt.-t vizsgálva ezt nemigen lehet visszautasítani.)

Az önkormányzatok törvényes gazdálkodása miatt már az Állami Számvevőszék is többször kifejtette aggodalmát. A Zuschlag-ügy következményeként pedig éppen a Fidesz jelentette be, hogy a maffia rámozdult a beáramló milliárdokra, és a politika segítségével szervezetten szedi ki a pénzt a rendszerből.

A mostani ellenzéki aggályok részben abból származnak, hogy az nbt. a biztonsági védelemben részesülők körében a titkos információgyűjtést (telefonlehallgatás, megfigyelés) igazságügyi miniszteri, nem pedig bírói engedélyhez köti. Vagyis az ellenzék úgy találja, semmi garancia nincs arra, hogy a kormány nemzetbiztonsági érdekre hivatkozva ne éljen vissza e jogkörével, ami ismét csak az állami intézményekbe vetett politikai bizalom gyengeségét tanúsítja. (Azt most hagyjuk, hogy mennyire lehetnek megalapozottak ezek a félelmek: sejtetésekre mindenféle színű kormány alatt voltak példák.) Kósa ugyanakkor amiatt is tiltakozott, hogy a módosítással a politikusok is megfigyelhetővé válnak, amire még sosem volt az NBH-nak jogszabályi felhatalmazása. A Horn-kormány idején, 1998-ban született kormányhatározatban eredetileg az önkormányzati hivatalok is megjelentek, de az is csak az apparátusra vonatkozott. 2003-ra (amikor az önkormányzatok többsége piros volt - most viszont narancsszínű) ez is kikerült a törvényből.

Az államtitok feloldásával ma már tudható, mely intézmények szerepelnek a felsorolásban: a bankok, biztosítók, állami tulajdonú társaságok mellett többek között a hazai közmédiumok, a Magyar Távirati Iroda (MTI), a Magyar Televízió (MTV), a Magyar Rádió (MR) és a Duna Televízió. Ha a politikusok kikérik maguknak a változást, akkor az újságírók mit szóljanak; hiszen részben az a feladatuk, hogy a nyilvánosságon keresztül a hatalmat ellenőrizzék.

A kérdés amiatt is aktuális, mert Németországban manapság gyűrűzik egy valódi megfigyelési botrány, miután az ottani titkosszolgálatról (BND) kiderült, hogy egy Spiegel- és egy ZDF-riporter afganisztáni kapcsolatait is "nyomon követte" (lásd keretes anyagunkat).

Megkerestük az érintett közmédiumokat: Vince Mátyás, az MTI elnöke nem kívánt nyilatkozni, Cselényi Lászlót, a Duna Tv elnökét pedig valószínűleg nem érte utol a levelünk. Az MTV megerősítette, hogy létezik együttműködési megállapodása az NBH-val, amelyet még Szabó László Zsolt elnöksége idején, 2000-ben kötöttek, és azóta is érvényben van. Részleteiről azonban - a szigorúan titkos minősítésre tekintettel - nem állt módjukban nyilatkozni. Such Györgynek, a Magyar Rádió elnökének nincs tudomása ilyen szerződésről, így annak tartalmát sem ismerheti, pedig a jogi audit során áttekintették a cég megállapodásait. Ennek ellenére egyetért azzal, hogy az NBH védje meg az MR-t az idegen befolyástól, hiszen a munkáltató nem tudhatja, valamelyik alkalmazottja "másnak" is dolgozik-e. Azt viszont egyértelműen elítélné, ha kiderülne, hogy az adatokat a sajtószabadság vagy az újságíró alkotmányos jogainak korlátozására használnák.

A közmédiához fűződő biztonsági érdekek nyilvánvalóak. Különleges feladatot látnak el természeti katasztrófa, terror- vagy katonai cselekmények idején, és azt is meg kell előzni, hogy idegen befolyás érvényesüljön bennük. Az utóbbi okán fölmerülhet, hogy a nyilvánosságra szintén nagy befolyással bíró más médiumok miért nincsenek biztonsági védelem alatt. Erre két válasz van: a magántulajdonosok nem tűrnék, a kereskedelmi televíziók pedig csak az nbt. születése után alakultak. (Ha mégis szükség van erre, azt ad hoc oldják meg, bírói engedéllyel.) A Szilvásy György miniszter sajtótitkárságától kapott tájékoztatás szerint nem szabad összekeverni a biztonsági védelmet a titkos információgyűjtéssel. "Külső engedélyhez kötött titkos információgyűjtésre (pl. telefonok lehallgatására) a nemzetbiztonsági védelem során is csak az alkotmányos előírások figyelembevételével, a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben rögzített feltételek és garanciák mellett van mód. Ennek szabályai 1995 óta változatlanok, kormányhatározatokkal a nemzetbiztonsági törvény garanciarendszere nem kerülhető meg. A védelem alá tartozó intézmények dolgozóival, köztük az újságírókkal szemben tehát pusztán a sajtószerv nemzetbiztonsági védelmére hivatkozva nem lehet ilyen eszközöket alkalmazni" - szögezte le a válasz. A zsurnaliszták bízzanak tehát az állami intézmények alkotmányos működésében - abban, amiben a politikai elit egy része már nem hisz. Vagy legalábbis úgy tesz, mintha nem hinne.

Külföldön se

Egy héten belül két német újságíróról derült ki, hogy a német szövetségi hírszerzés (BND) jogellenesen figyelte meg őket. Susanne Koeblnek, a Der Spiegel riporterének hónapokon át ellenőrizték az internetes üzeneteit, amiket egy kabuli kormányzati politikussal váltott, míg Ulrich Tilgnernek, a ZDF korábbi afganisztáni tudósítójának akkor hallgatták le a telefonját, amikor kapcsolatba lépett tavaly nyáron azzal a német mérnökkel, aki afgán emberrablók fogságába esett. A két újabb ügy azért is keltett nagy feltűnést, mert egy 2006-os parlamenti jelentés már kimondta, hogy korábban is több esetben figyeltek meg újságírókat törvénytelenül. A hírszerzés vezetője, Ernst Uhrlau ugyan bocsánatot kért, de a CDU után a zöldek is személyi és strukturális konzekvenciákat követelnek. Tilgner az eset újságírói aspektusait vizsgálva a Süddeutsche Zeitungnak azt mondta: szerinte különösen az nyugtalanító, ha a tudósítások tartalmába a hírszerzés megpróbált beavatkozni is, miután lehallgatta a ZDF-központtal folytatott beszélgetéseit. "Ennek tisztázása viszont a csatorna dolga." Szerinte a német nemzetbiztonságiaknak külföldön is a német jogot kellene követniük, nem pedig azt nézni, hogyan lehet ténykedésüket minél jobban kitágítani a bizonytalan viszonyok között.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.