Kulturális hírek

  • 1999. november 11.

Belpol

Platán GalériaA három éve elhunyt - s 1972-76 között Varsóban tanult - Gémes Péter Napló című kiállításával nyílt meg a Budapesti Lengyel Intézet új kortárs művészeti bemutatóhelye, a Platán Galéria (Andrássy út 38.; a kiállítás december 12-ig tekinthető meg, hétfő kivételével naponta 11-19 óráig).Fatwa a meleg Jézus szerzőjére Brit muzulmánok kimondták a halálos ítéletet jelentő fatwát Terence McNally drámaíróra, aki Corpus Christi című színművében homoszexuálisként ábrázolja Jézus Krisztust. Omar Bakri Muhammad sejk szerint letartóztatás és kivégzés vár rá, ha muzulmán országba teszi lábát - de csakis ott.
A muzulmánok isten hírnökének tartják Jézust, ezért nyilvánította istenkáromlónak a darabot a saría, a londoni székhelyű iszlám bíróság, egyúttal meg is róva az anglikán egyházat, amely nem lépett fel Jézus és Szűz Mária védelmében. London előtt McNally darabját - a hívők tiltakozása ellenére - New Yorkban és Edinburghban is bemutatták. A darabban a meleg Jézust szeretője, Júdás árulja el, s a buzik királyaként (King of Queers) feszítik keresztre.

Lester Bowie hiánya A főszereplő betegsége miatt elmaradt a Lester Bowie Brass Fantasy november 5-i budapesti fellépése. A MaNcs értesülése szerint a trombitás súlyos beteg - úgy hírlik, rákos -, Londonból nem utazhatott tovább. Ezzel ugyanakkor nincs teljesen vége az európai turnénak, egyes helyeken fivére, Joseph száll be a helyére; Budapesten nem ez történt.

Brooklyn Museum: a város nem büntethet A polgármester és a város nem alkalmazhat "büntetést, megtorlást, diszkriminációt vagy szankciót" a Sensation című kiállítás miatt, ahol a polgármester felhívása ellenére bemutatták Chris Ofili elefántürülék-foltos Szűz Mária-portréját - így határozott a kerületi bíróság, miután Rudolph Giuliani polgármester e műalkotás közszemlére tétele miatt megvonta a Brooklyn Museum of Art épp esedékes pénzügyi támogatását, és kezdeményezte, hogy lakoltassák ki a múzeumot városi tulajdonban lévő épületéből. Nina Gershon bíró 40 oldalnyi indoklásában többek között az szerepelt, hogy semmi nem ellenkezik jobban a szövetségi alkotmánnyal, mint ha kormányzati tisztviselők cenzúrázni próbálják az önkifejezés megjelenési formáit, vagy ha veszélyeztetni próbálják egy jelentős kulturális intézmény létét. A Brooklyn Museum of Art évi 23 millió dolláros költségvetéséből 7,2 milliót a város áll. A brit művészek 90 alkotásából álló tárlat 1997-ben debütált Londonban, New Yorkban január 9-ig látható, utána Ausztrália, majd Japán következik.

Goncourt-díj: Jean Echenoz Je m´en vais című regényével Jean Echenoz nyerte a jelképes 50 frankkal, ám annál több publicitással járó idei Goncourt-díjat, a francia irodalmi élet legrangosabbnak számító elismerését. Az 1979-es Le Méridien de Greenwich óta ez a nyolcadik Echenoz-regény; főhőse egy galerista, aki feleségét otthagyva északra indul, hogy egy jégbe fagyott hajóról kimentse az eszkimó képzőművészet egy remekét.

Godzilla feltámadása A tavalyi amerikai verzió után a most zajló Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be a Godzilla 2000: Millennium című filmet, melyben ismét hazai pályára lépett a japánok kedvenc moziszörnye. Ráadásul három nagy csatája egyikét a legnagyobb japán atombaleset színhelye, Tokaimura mellett vívja. Rendezője: Takao Okawara. Godzilla, aki 1954-ben kelt életre egy amerikai kísérleti atomrobbantás nyomán, huszonharmadszor tért vissza a filmvászonra, hogy megküzdjön egy gigantikus űrhajóval, amely 60 millió éve ütközött a Földnek, s most reaktivizálódott.

Tarr újra forgat A Sátántangó nyolcórás tanyasi pokla után úgyszólván konvencionális hosszúságú filmet készít Tarr Béla: e héten kezdődött újra a Werckmeister harmóniák tavasszal leállt forgatása. A 350 millió forintos költségvetésű, német-magyar-francia koprodukciót az Európa Tanács filmalapja, az Eurimages támogatja. Az ellenállás melankóliája című Krasznahorkai László-regényből készülő kisvárosi apokalipszis főbb szereplői a német Lars Rudolph és Peter Fitz, Pécsi Ildikó, Lázár Kati, Derzsi János és Dzsoko Roszics. A következő 25 napon Ukrajnában, Romániában, Baján, Tatabányán és Oroszlányban forgatnak, a film operatőre Medvigy Gábor, executive producere Vágvölgyi B. András, a MaNcs volt főszerkesztője. Az eddig elkészült anyag alapján a film érvényes meghívással rendelkezik Berlinbe, Cannes-ba és Velencébe, az alkotók szándéka szerint 2000 májusában Cannes-ban lesz az ősbemutató.Morze

A kaposvári Csiky Gergely Színház Réthly András rendezte, Balta a fejbe című előadása nyerte a Soros Alapítvány stúdiószínházi fesztiváljának egymillió forintos első díját. (MaNcs-interjú a szerző Lőrinczy Attilával: október 14.)

Nagy Kriszta óriásplakátja (rajta ő maga, fehérneműben, "Kortárs képzőművész vagyok" felirattal) és Szépfalvi Ágnes festményei is láthatók azon a stockholmi kiállításon, amely a berlini fal leomlása utáni kelet-európai művészetről próbál képet adni. A Moderna Museet január 16-ig nyitva tartó, After The Wall című kiállításán 22 ország 140 művészének mintegy 120 alkotása látható.

A londoni Barbican is a berlini fal leomlásának 10. évfordulójára emlékezett: a brit főváros osztrák, cseh, lengyel és magyar kulturális intézeteinek irodalmi sorozatán angolra fordított magyar prózai művekből rendeztek felolvasóestet George Szirtes költő, Patrick Thursfield műfordító és Stephen Vizinczey író részvételével. A Covent Gardenben egyébként megnyílt a londoni Magyar Kulturális Intézet új épülete, s ezzel egy három hétig tartó kulturális programsorozat is kezdődött Hungary in Focus címmel.

A Bécsi Filmdíjat és a nemzetközi kritikusok díját egyaránt Barbara Albert Nordrand című alkotása kapta a nemrég véget ért Viennalén. A 29 éves rendezőnő első filmjének főszereplője, Nina Proll egyébként az idei velencei filmfesztiválon Marcello Mastroianni-díjat nyert. A Viennale idei nézőcsúcsa: 64 ezren voltak kíváncsiak a fesztiválra.

Szabó István The Taste Of Sunshine című kanadai-magyar-osztrák-német produkcióját, a spanyol Pedro Almodóvar Todo sobre mi madre című alkotását és a brit Roger Michell Notting Hilljét (magyarul: Sztárom a párom) juttatta a döntőbe az Európai Filmdíj előzsűrije. Díjátadás december 4-én Berlinben.

Felfüggesztették a Wehrmachtról szóló vándorkiállítás bemutatását három hónapra Hamburgban: addig független történészek megvizsgálják a kezdettől fogva vitákat kavart anyagot (lásd a múlt heti MaNcsot). A vizsgálati szünet miatt elhalasztják a dokumentumgyűjtemény angol változatának decemberre tervezett New York-i bemutatását.

A Budapesti Fesztiválzenekar második helyezést ért el a zenei világ Oscarjának számító Gramophone-díjért folyó versenyben Bartók Béla Concerto című művének felvételéért, Fischer Iván vezényletével. A BFZ tavaly a Csodálatos mandarinnal nyerte el a díjat, melynek idei győztese az amszterdami Concertgebouw zenekar és Riccardo Chailly.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.