Kulturális hírek

  • 2000. április 27.

Belpol

Alternatív SzínházakHat első helyezettet hirdetett a Hatodik Alternatív Színházi Szemle zsűrije, amely néhány előadást a díjak odaítélésénél nem vett figyelembe, mondván, hogy a vásári, illetve kőszínházi szcénához közelebb állnak, mint a "struktúrán kívüli, alternatív" közeghez. A Nemzeti Kulturális Alap, a Fővárosi Önkormányzat és Erzsébetváros Önkormányzata által fölajánlott 700 ezer forintot az alábbi hat produkció között osztották föl: (M) Színház: Világbüfé; Artus és Vertigo Dance Company (Izrael): Gázszív; KOMPmáNIA: Romance; Picaro Produkció: Kórház-Bakony; Atlantisz Színház: Legszebb mesék; Még 1 Mozdulatszínház: In Memoriam Dienes Valéria (képünkön).
Különdíjat kapott a Zugszínház Antigoné előadása; a legjobb előadó díjában részesült Geltz Péter (Gázszív); Nádasi László (Stúdió K: A szűz, a hulla, a püspök és a kések; Ezeregy Szindbád); Nyika Jenő és Csató Kata (Világbüfé); Vámos Veronika (Tranz Danz: Cult; Co-ax); Nemec Melinda (Antigoné).

Fesztiválzenekar: megegyezés Megegyezésre jutott a főváros és a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány a működési alapelvekben, melyek a május 31-én megszűnő, 1992-es keretszerződés helyébe lépnek, s addig kidolgozzák a felek együttműködését részletesen szabályozó megállapodást. Budapest nem kíván beleszólni művészeti kérdésekbe, s kívánatosnak tartja, hogy a BFZ Fischer Iván művészeti vezetésével működjön tovább (az előzmények a MaNcs korábbi három számában).

Mediawave: start kérdőjelekkel A mostantól érvényes utófinanszírozási szisztéma folytán az ellehetetlenüléssel dacolva kezdődött meg Győrben a tizedik évébe lépett Mediawave: a Fényírók Fesztiválja leginkább pályázatokon nyert támogatásokból működik, s a nyitány előtt néhány nappal az idei költségvetés 45 millió forintjából vagy 30 millió hiányzott. Mindenesetre levetíteni tervezik az előzsűri által versenybe engedett kb. nyolcvan mozgóképet (a kategóriák: porlepte dobozok, zenei, indián-, kisebbségi, animációs, kísérleti és tánc-, ifjúsági, nagy- és kisjátékfilmek stb.). Egyes programok akár el is maradhatnak, de ha minden jól megy, lesz ujgur színielőadás és rock, butoh tánc, DVD-bemutató, mulatozás és konferencia az idei főtéma, a hedonizmus jegyében, temérdek koncert (Kusturica zenekara, a Boban Markovic Orkestar, Hajnóczy Csaba, Kiss Erzsi Zene, Kispál, Quimby, Iva Bittová, Vera Bilá, Lovász Irén, Anima, Grencsó, Dresch stb.), Peter Greenaway-előpremier (8 és 1/2 nő), erotikusfehérnemű-bemutató és duma az amerikai független filmről - ami belefér. A pénzbe és a május 1-jéig tartó időbe.

Cannes: teljes a mezőny Május 10-21. között 53. alkalommal rendezik meg a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivált. A nyitó előadáson Roland Joffe francia finanszírozású, de angolul beszélő kosztümös filmjét, a Vatelt vetítik Gerard Depardieu és Uma Thurman főszereplésével, míg az Un Certain Regard-sorozatot Rodrigo Garcia (Gabriel García Márquez kolumbiai író) Sundance-sikere, a Things You Can Tell Just by Looking at Her indítja. A versenyprogramban szereplő 23 alkotás csaknem egyharmada a Közel- vagy Távol-Keletről érkezik, köztük olyan hírességek munkái, mint a japán Nagisa Oshima, a hongkongi Wong Kar-wai, az izraeli Amos Gitai vagy a verseny legifjabb résztvevője, a 20 éves iráni Samira Makhmalbaf. A verseny ismertebb alakjai közé tartozik Ken Loach, Lars von Trier, Liv Ullmann, Joel Coen és James Ivory. Magyar játékfilm nincs a versenyben, térségünkből az orosz Pavel Lungint hívták meg. A játékfilmes zsűri elnöke Luc Besson francia rendező, tagjai között vannak színészek (Jeremy Irons, Kristin Scott Thomas, Aitana Sanchez-Gijon, Barbara Sukowa), rendezők (Nicole Garcia, Jonathan Demme, Mario Martone) és írók (Arundhati Roy, Patrick Modiano), a rövidfilmes zsűrit Mira Sorvino amerikai színésznő vezeti. A versenyen kívül látható nyolc film között szerepel a Eurythmics együttes gitárosaként megismert Dave Stewart rendezői debütálása, John Waters, Brian De Palma és Ang Lee új munkája.

Könyvfesztivál Közel húsz ország majd ötszáz cége vett részt a hetedik Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon, melynek díszvendége a lengyel Slawomir Mrozek volt (lásd még: 32-33. oldal).

Morze

A tánc világnapja: április 29-én, a budapesti Madách Színházban lép fel a Győri Balett, a Magyar Nemzeti Balett, a Magyar Állami Népi Együttes, a BM Duna Művészegyüttes, a Honvéd együttes, a Bozsik Yvette Társulat, a Közép-Európa Táncszínház, a Budapest Táncszínház, a Madách Színház tánckara, valamint a Szegedi Kortárs Balett. Utóbbi egyébként kiválni készül a Szegedi Nemzeti Színház tagozatai közül. A régóta érlelődő elhatározást meggyorsította, hogy felújítás miatt bezárják otthonát, a Szegedi Nemzeti Színház kamaraszínházát, a 14 táncosból és két vezetőből álló balett-társulat pedig a filmszínházként bezárás előtt álló Korzó moziba költözne. A világnap alkalmából életműdíjat vehet át Havas Ferenc és Jeszenszky Endre, a szegedi balett néhai igazgatójáról elnevezett Imre Zoltán-díjat pedig Péntek Kata kapja.

Meghalt Pártos Erzsi: az életének 94. évében elhunyt színésznő pályája során tagja volt a Vígszínház, a Nemzeti Színház, a Fővárosi Operettszínház és a győri Kisfaludy Színház társulatának; 1941-ben könyvet is írt Köszönöm címmel.

Tabori és Brassa• Párizsban: április 13. óta a párizsi Théatre de l´Aquarium játssza a 85 éves George Tabori A mama kurázsija című darabját. Április 19-én a Pompidou Központban retrospektív kiállítása nyílt a 30-as évek Párizsát megörökítő Brassa• (született Halász Gyula) fotóiból. A 16 éve elhunyt Brassa•nak 530 műve, köztük 450 fotó látható június 26-ig a Beaubourgban.

Stipe, a filmes: Michael Stipe, az R.E.M. énekese, aki a John Malkovich menet című film egyik producere, saját filmes vállalkozásai, a (Velvet Goldmine-ban is részes) Single Cell Pictures és a C-Hundred Film Corp. nevében több millió dolláros szerződést írt alá az RSUB elnevezésű New York-i céggel az általa gyártandó filmprodukciók internetes jogainak átadásáról. A Stipe-produkciók a Self Timer elnevezésű társaság ernyője alatt kötődnek az RSUB-hoz, a sort a Jill Sprecher által rendezendő 13 Conversations About One Thing nyitja, s a továbbiakban könyvek, filmzenealbumok és internet show-k is várhatók.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.