L. Ritók Nóra az oktatási forráselvonásokról: „Egyfajta stratégiának tűnik”

Belpol

Az Igazgyöngy Alapítvány vezetőjét kérdeztük az állami támogatások felfüggesztéséről.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, augusztusban derült ki, hogy több olyan szervezettől vonja el az Emberi Erőforrások Minisztériuma a köznevelési kiegészítő támogatást, amelyek hátrányos helyzetű gyermekek oktatásával foglalkoznak. A Magyar Narancs csütörtökön megjelenő lapszámában részletesen beszámolunk nemcsak az Igazgyöngy Alapítvány helyzetéről, hanem az Iványi Gábor által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) és a Dr. Ámbédkar Iskola ügyéről is, amelyeket szintén érint a forráselvonás. Most rövid részletet közlünk a készülő cikkből.

Magyar Narancs: Húsz évvel ezelőtt alapította az Igazgyöngy Alapítvány Alapfokú Művészeti Iskoláját. Hogyan emlékszik vissza az indulásra?

L. Ritók Nóra: 1999-ben léptem ki az állami oktatási rendszerből. Addig olyan iskolában tanítottam, ahol magas volt a roma gyerekek aránya. Már akkor foglalkoztam azzal, hogy ezeket a gyerekeket hogyan lehet megszólítani a művészet eszközeivel. Egy idő után azt éreztem, hogy állami keretek között ezt nem tudom folytatni, ráadásul ezt az intézményt később visszavette az egyház, és a vezetőség nem mutatott túl nagy érdeklődést a módszer iránt. Akkor döntöttem úgy, hogy egy alapítványi fenntartású művészeti iskolát fogok létrehozni. Az volt a célom, hogy egy olyan intézményt alapítsak, amely gyermekközpontúbb és az integrációra jobban fókuszál. Berettyóújfaluban kezdtük meg a munkát, aztán egyre több településre hívtak minket. Jelenleg hat településen tíz iskolában dolgozunk, és 650 gyerekkel foglalkozunk, akiknek a 70 százaléka hátrányos helyzetű, e réteg fele pedig halmozottan hátrányos helyzetű.

MN: Az alapítvány nemcsak művészeti oktatással foglalkozik, hanem számos más tevékenységen keresztül segíti a nehéz sorsú családokat, fiatalokat, gyerekeket.

L. R. N: Így van, az Igazgyöngy nagyon erős szociális munkát is végez, amelynek célja, hogy csökkentsük az iskolai lemorzsolódás arányát: Ennek érdekében van ösztöndíjprogramunk, iskolaszereket adunk, több éve működtetünk egy tanodát Toldon, továbbá foglalkozunk közösségfejlesztéssel, támogatjuk a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű embereket és családgondozást is végzünk. Mindezt nem állami támogatásból, hanem adományokból, pályázatokból finanszírozzuk. Hazai pályázatok nemigen vannak, főleg külföldi forrásokat sikerült szereznünk.

MN: Szerencsés módon sikerült adományokból összegyűjteniük az idei tanév költségének felét, amit nemrég elvont a kormány. Ezt a forrást már évekkel ezelőtt egyszer elvették, majd visszakapták, mert olyan nagy nyilvános felháborodás övezte az ügyet. Most más szervezetektől is elvonták a köznevelési kiegészítő támogatás felét vagy egészét. Lát esélyt arra, hogy a kormány meggondolja magát?

L. R.N: Sajnos erre nem látok esélyt. Az, hogy most az elvonás több iskolát érint, ráadásul mindannyian a leszakadó társadalmi csoportokkal foglalkozók vagyunk, sokkal inkább egy vonalra rendeződő döntésnek, egyfajta stratégiának tűnik.

Iványi Gábor: „Mi nem ezért váltottunk rendszert ezekkel a senkiházi gazemberekkel együtt"

A metodista lelkészt a hátrányos helyzetű gyermekek oktatási támogatásának elvonásáról kérdeztük. Augusztus végén derült ki, hogy a kormány megvonja a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) által fenntartott oktatási intézmények kiegészítő állami támogatását. Az illetékes emberi erőforrások minisztériuma idén csak a pénz felét kívánja kifizetni, ám azzal a feltétellel, hogy jövőre már semmit nem adnak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.