"Jó dolog polgármesternek lenni. Igaz, ott a rengeteg feladat, a sokféle ember a még többféle problémájával, de mégis! Ha Ön polgármester lesz, hatalma lesz hozzá, hogy megvalósítsa települése fejlesztésére vonatkozó elképzeléseit. Ha Ön polgármester lesz, jó fizetése lesz legalább négy évre!" - csábítja honlapján a politikai ambíciókat dédelgető lehetséges ügyfeleket a bajai Gondolatindító Kft. A februárban indult vállalkozás ennél azért magasztosabb célokra is épít. A polgarmesterleszek.hu oldalon az ízes beszédű Radnai Bertalan vezető tanácsadó videoüzenetében a feladat szépségeit, a munka hasznát és a vidéki életforma ígéretes jövőjét ecseteli, Tóth Árpád református lelkész - három cikluson keresztül Bácsalmás polgármestere - némi elfogultsággal a becsületes versengés és politizálás mellett teszi le a voksát.
A tettek mezején
A vállalkozás távoktatással készít fel pályakezdőket és újraválasztásukon munkálkodó polgármestereket. Az ötletgazda Szőke Tamás marketinges tapasztalatait az utóbbi másfél évtizedben önkormányzati kampányokban kamatoztatta, szakterülete a kisváros. Társa, Radnai az ezer fő alatti kistelepülések ismerője, eredetileg állattenyésztő üzemmérnök, ma a területfejlesztésben dolgozik. "Felismertük, hogy van egy fehér folt a politikai marketingben. A kilencvenes évek elején szinte spontán módon, szimpátia alapján választottak az emberek, ma a kampány és a polgármester munkája is professzionálisabb lett" - sorolja az indulás okait. Elsősorban a függetlenként indulókra számítanak, megrendelőik között akad jómódú vállalkozó és nyugdíjas pedagógus is. Hogy a tananyagból mennyi fogyott, az titok, de azt mondják, a piac máris pezseg.
Késlekedni valóban vétek volna, az első tanegység nem véletlenül kapta a "24. óra" címet. Minél kisebb a település, annál több idő kell, hogy a közéleti aktivizálódás a lakosságban valóban bizalmat ébresszen. A DVD-n szereplő feladatokat viszont az ember úgy is elvégezheti, hogy célját egyelőre taktikusan elhallgatja. A nulladik lépés az alkalmassági teszt kitöltése: a kérdéssor alapján bárki eldöntheti, hogy habitusa, kvalitásai, megbecsültsége, ismeretei és élethelyzete alapján van-e egyáltalán esélye a győzelemre. A következő feladat a problémák és a szavazói szegmensek igényeinek számbavétele. A lakossággal folytatott beszélgetések során a mosolygásra, bölcs hallgatásra és őszinte érdeklődésre biztatott jelölt megszeretteti magát, és kirajzolódik a piaci rés, amin bejuthat a helyi politika fősodrába. "Például, ha a közép- és időskorú hölgyek zöme azt a választ adja, hogy felújítaná a Kálvária stációit és kijavíttatná a temető kerítését, akkor Ön ezt a feladatot fel is veheti a választási ígéretei közé"- tanácsolják a honlapon.Õsszel érkezik a "Tettek mezeje" nevű második kiadvány, amely már a közéletbe történő beágyazódás eszközeit és egyéb marketinges technikákat ismerteti. "Be kell bizonyítania, hogy szociálisan érzékeny, környezettudatos, a jövő embere, van elképzelése a falu sorsáról. A szócsövet kell megszerezni. Aktívnak kell lennie társadalmi egyesületekben és a komfortot javító megmozdulásokban. Neki kell állnia például szombat délelőtt valami falucsinosító munkának, ahová elhívja az embereket, ezt délután egy bográcsozással zárja. Most kell csinálni, később már kilóg a lóláb" - hangsúlyozza Radnai. Egy településre csak egy csomagot postáznak, hogy tanácsaik tényleges versenyelőnyt jelentsenek. (Ezt persze nem nehéz kijátszani - L. B.)
Jönnek a szakértők
Aki bizonytalanul mozog a nyilvánosság előtt, csoportos kommunikációs tréningre mehet, itt a beszédmondást is gyakorolják. "Erre a kampányban egyszer van lehetőség, és ha a jelölt a fél falu előtt izzad, dadog, az katasztrófa." Közvélemény-kutatást is végeznek, de arra nem pályáznak, hogy az illetőt az összes stáción kézen fogva vezessék, ez elérhetetlenül drága lenne, és visszatetszést is szülhet. Az első DVD mintegy 30 ezer forintba, a megjelenő tananyagok együttesen 160 ezerbe kerülnek, a kiegészítő szolgáltatásokkal együtt ennek legfeljebb a dupláját lehet majd náluk elkölteni.
"Rátermett polgármester bárki lehet, nem kell hozzá sok diploma, előképzettség" - vallja a tanácsadó, akinek börzsönyi faluját egy targoncavezetőből lett politikus virágoztatta fel. Egy kistelepülésen a jelölt előélete és a felmenők renoméja kulcsfontosságú. Ha valakit (vagy családját) úgy könyvelnek el, hogy munkakerülő, tartós konfliktusai, zűrös ügyletei voltak, akkor nála még a messziről jött ember is esélyesebb. A rokoni szálak mozgósító erejét nehéz alulbecsülni, és az is lényeges, ki miként boldogult eddigi munkája során. Csakhogy a sikernek is van határa, a túl nagy vagyon például gyanakvást ébreszthet. Egy községben mindenképp kevesebb az esélye egy nőnek és az elvált embernek, főleg ha utólag harminc évvel fiatalabb asszonyt hoz a házhoz. Természetesen a kampány is elüt a várositól. "Ott elég lehet az is, ha ismert az ember, itt muszáj elismertté válni." Az egész falut telematricázni, óriásplakátot állítani a templomtérre nem szerencsés, a szavazók állítólag a negatív kampányra is kevésbé fogékonyak.
A cég a jövőre gondolva már a "Polgármester lettem" programot bütyköli. "A település első embere a választás után nagyon magára marad, a döntési helyzetekben az őt beszavazó rokoni blokkok, erős emberek érdekcsoportjai között hányódik - mondja Radnai. - Ekkor hoznánk be a külső szakértőket, legyen szó munkaügyről, infrastruktúráról vagy a kisebbségekkel való együttélésről. Rájuk hivatkozva könnyebben lehet a közérdeket követni."