Lelemény: A vándorfotográfus

  • - sisso -
  • 2000. április 13.

Belpol

A kényszervállalkozások világában nem könnyű olyan ipart kitalálni, ami eredeti, örömet szerez, és egyúttal meg is lehet élni belőle. A házi fröccsöntésbizniszt már telítették, a faragottkegytárgy-ellátókra kicsi az igény, az utcai rajzolóművészeket pedig már a turisták is unják. Friss elmére, kreativitásra és nem utolsósorban biztos tudásra van szükség a kalandhoz. Zalka Imre, aki egyszer csak vándorfotográfus lett, jól kitalálta, hogyan fogathat az emberrel madarat.
A kényszervállalkozások világában nem könnyű olyan ipart kitalálni, ami eredeti, örömet szerez, és egyúttal meg is lehet élni belőle. A házi fröccsöntésbizniszt már telítették, a faragottkegytárgy-ellátókra kicsi az igény, az utcai rajzolóművészeket pedig már a turisták is unják. Friss elmére, kreativitásra és nem utolsósorban biztos tudásra van szükség a kalandhoz. Zalka Imre, aki egyszer csak vándorfotográfus lett, jól kitalálta, hogyan fogathat az emberrel madarat.

A képmását minden ember szereti viszontlátni, szépiaszínezésben különösen, mert ettől úgy tűnik, mintha a boldog századelőn fotózkodott volna, amikor még mindenki szép volt, legalábbis szépia. Zalka Imre fotográfus (jelenleg egyébként az Iparművészeti Főiskola intermédia szakának tanára is) olyan régies portrékat csinál, amelyek soha nem volt belső békénket idézik, és amelyek készítése alatt, az expozíciós időben, nagy levegő után legalább három másodpercig nyugton kell maradnia a modellnek, ha nem akar kétfejű, Síva-kezű vagy elmosódott arcú lenni. Már csak a magnéziumporos vaku hiányzik az életérzés reprodukálásához.

Meg kell jegyezni, hogy többen is ilyen technikák felé fordulnak manapság, Békári Magda, Kerekes Sándor, Szilágyi Sándor és számos más művész, megunva a nagyipari printelést, kikísérletezve valami egyedit, cianotípiát, albumin-sópapírt, illetve más príma matériákat készítve, a művészi önkifejezés eszközévé tette magát a technikát.

Vándorfotográfusunk

eredetileg színes nagyításokkal foglalkozott, és a fotólaborja is erre van berendezve. Csupán tavaly télen kezdett el régi módszerekkel dolgozni, múlt század végi fotókémiakönyveket tanulmányozni, többek között egy remek német antikvár darabot, vegyszereket kevergetni. Lugossi Lugo László barátjától kapott egy vidéken beszerzett 18 x 24-es mahagóni fényképezőgépet. Tudni kell, hogy régen nem volt nagyítógép, ezért mindig akkora gépet kellett építeni a lemezeknek, amekkora képet akart a fotós.

Ezzel a masinával láthatták először a barátai, akiken kísérletezett, majd a technikát kissé magabiztosabban uralva, tavaly a Mediawave rendezvény résztvevői a Rába-parti majálison. Később írótáborokban is felbukkant a legendák és a képek tanulsága szerint. Lakóbusza mellett - amely talán az egyetlen vásári habitus a történetben - ugyanis nincsenek festett hátterek, vicces jelmezek meg bohócsapka a lomtárban, szóval a szabadban kiteregette kékes árnyalatú cianotípiáit és barnás tónusú kalitípiáit. Arra gyűlt a csodálkozó nép, akinek a feltűnéshez és az izgatottsághoz pontosan elég volt az archaikus technika és a múzeumi masina. Ki hinné, hogy a nehézkesség ennyire vonzó. Annál már csak önnön megismételhetetlenségünk érzése csodálatosabb.

A barnás árnyalat

győzedelmeskedett végül, mert a tájképek szépek maradtak ugyan kékben is, de a vendégkörnek nem igazán jött be búzavirág-vízihulla árnyalatú önmaga. Eleinte nem annyira szépiára sikerült a végeredmény, mint inkább kávébarnára, és az sem keltette a békebeli polgár illúzióját, de a megszállott alkimista módjára kotyvasztó mester addig emelte grammonként az ezüstnitrátot és csökkentette a borkősavat, amíg az arckép kellemes színű nem lett, és illúzióik vissza nem repítették a vásárlókat 1910 tájára, amikor az emulziós technikák még nem érték el a fekete-fehér fotózást, a celluloid még nem győzedelmeskedett az üveglemez felett, és a fényképészség még derék vegyészmunka volt a maga májcirózisos mellékhatásával együtt.

Az eljárás azért nem lehet teljesen kőkori, autentikus, mert iszonyú hibalehetőségek rejlenek benne. Az üveglemezek törékenyek, a zselatinos ezüst felkenése rá pedig az eredmény esetlegességét előlegezi, az emberek pedig már hozzá vannak szokva, hogy egy kép általában sikerül, legalábbis technikailag. Két kísérlet után be is zárhatna a bazár. Ezért érdemes inkább egy gyári, hasonló érzékenységű síkfilmet keresni. Zalka Imre így találta az ortokromatikus, vörösre érzéketlen papírt, ami gyárilag merev ugyan, de megfelelő negatív hívókkal vissza lehet szelídíteni, az anyagot mintegy hozzácsiszolva a célhoz.

Talán kiderült az eddigiekből is, hogy a vádorfotográfusnak bizony vasból van az élete. Jelen pillanatban

még költségesebb

neki a technika, mintsem halálra keresné magát rajta, sőt ez egy jóidős műfaj, hiszen ultraibolya-sugárzás szükséges az előhívás tökéletességéhez, meg persze az a szép, ha a vendég szeme láttára kreolosodik az eleinte sárgás fotó. De azért lassan megtelik a szorgalmas mesterember naptára is. Mesterségek ünnepe, Diáksziget, egyebek. A technikailag, esztétikailag jó minőségű munka gyümölcsözni fog. A kémiai tisztaság pedig biztosítja a tartósságot, igaz, a tábori lavóros körülmények ennek nem kedveznek. Ötven-száz évig is nézhetjük magunkat a szobánk falán. A Mai Manó Ház pedig felajánlotta a művésznek, amennyiben van rá lakossági igény, az üvegtetős műtermében fogadóórát tarthat. Aztán mehetünk a pereputtyal autentikus családi képet készíttetni. Pontosan ott és úgy, ahogy a harmincas évekig ez történt. Albumhoz és illúzióhoz mi kellene több.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.