Lemond Csák János miniszter

  • narancs.hu
  • 2024. június 10.

Belpol

A kulturális és innovációs miniszter két év után átadná a stafétát a fiataloknak, már meg is vannak az utódai.

A Mandiner írta meg a hírt hétfőn kora reggel, hogy váratlanul benyújtotta lemondását Csák János kulturális és innovációs miniszter. A kormánylap arról számol be, hogy „pár hete” interjút kértek tőle, ám a választások estéjén személyesen találkoztak vele, ahol a miniszter elmondta, benyújtotta lemondását.

Csák elmondta, nem úgy tervezte, hogy a ciklus közepéig vezeti csak a tárcát, és nem is ezt beszélték meg 2022-ben Orbán Viktorral, most mégis így döntött. A miniszter az újságírói kérdésre a lemondás okairól úgy válaszolt:

„Három dolgot kért tőlem a miniszterelnök, ahogy minden tárcavezetőtől: az első, hogy a meglévőre építve alakítsak ki ütőképes működési rendszert, a második, hogy a tárcámhoz tartozó területeken legyenek ciklusokon átívelő programok, és a harmadik, hogy legyenek megfelelő utódok, személyek, akik képesek alkotó módon tovább vezetni a területeket. A rendszerépítés és programkialakítás ügyében az eltelt két évben gyorsan haladtunk munkatársaimmal.

Amit vállaltam, illetve vállaltunk, az minden területen sínen van. E tekintetben a négy évre tervezett munkát sikerült két év alatt elvégezni. Itt az ideje átadni a stafétabotot a fiatal nemzedéknek.”

Mindehhez Csák még titokzatosan azt is hozzátette: „Ahhoz hasonló a helyzet, mint amikor van az embernek egy kitűnő autója, és tudja, hová akar menni. Jó sofőrből mindig több van, mint autóból, és persze üzemanyag is kell a tankba.” Miniszteri idejének eredményei közül Csák azt emelte ki, hogy egyfelől mostanra mindenki megértette, „nem az állam fog mindent finanszírozni, igenis mindenkinek bele kell tenni a munkát, hogy legyen közönsége”.

Másrészt – mint fogalmaz a miniszter – azt is világossá tették, hogy „a magyar kormánynak nem feladatunk az értékvilágunkkal szöges ellentétben álló eszméket finanszírozni”.

A nem annyira sikeres ügyek között említi ugyanakkor Csák a Zeneakadémia meghiúsult hatalmi vezetőváltását, mondván: „Az, hogy bizonyos körök rabul tartanak egyébként jobb sorsra érdemes intézményt, és hogy a legkiválóbb Kossuth-díjas művészeink kiállása ellenére, tekintélyüket félresöpörve egyesek saját érdekeiket az intézmény érdekei elé helyezik, nagyon sajnálatos. Majd megérik az idő a változásra.” A sok vitát kiváltó kulturális törvénytervezetről ugyanakkor nem beszélt a leköszönő miniszter.

Időközben az Index azt is megírta, hogy ki, illetve kik lesznek Csák utódai: a kultúra Gulyás Gergelyhez kerül, míg az innováció Nagy Mártonhoz, ezzel lényegében megszűnik a Kulturális és Innovációs Minisztérium.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.