Leszóltak - Megoldás rakpartügyben

  • Miklósi Gábor
  • 2005. augusztus 11.

Belpol

A fővárosi közgyűlés csak szeptemberben dönt arról, hogy az UNESCO által néhány hete megtorpedózott rakpart-szélesítési terv helyett hol épüljön meg a budai főgyűjtőcsatorna, és ahhoz milyen egyéb fejlesztések kapcsolódjanak.

A fővárosi közgyűlés csak szeptemberben dönt arról, hogy az UNESCO által néhány hete megtorpedózott rakpart-szélesítési terv helyett hol épüljön meg a budai főgyűjtőcsatorna, és ahhoz milyen egyéb fejlesztések kapcsolódjanak. Bár a körvonalazódó új tervről egyelőre semmilyen hivatalos előterjesztés nem készült, a Narancs úgy értesült, ezúttal konszenzusos megoldás születhet.

A csepeli központi szennyvíztisztító jelentős részben uniós támogatásból történő megépítésének feltétele, hogy elkészüljön a budai oldal - jelenleg tisztítatlanul a Dunába ömlő - szennyvizét összegyűjtő és azt Csepelre vezető csatorna. Miként arról két éve lapunk is beszámolt (lásd: Autópálya a Filatorigátig, Magyar Narancs, 2003. augusztus 13.), az első terv szerint az alsó rakpart alatt vezetendő csatorna építését a főváros - a bel-budai városmag észak-déli átjár-hatatlanságára hivatkozva - összekötötte volna a kétszer egysávos út duplájára szélesítésével. A környezet- és városvédő civil szervezetek sorozatos fellebbezései, a terv rossz sajtója és a városlakók érezhető ellenérzései miatt módosított elképzelések egyike szerint a pluszsávokat a belváros egy részén a látkép védelme érdekében befedték volna, és az új alagút tetejét, azaz a kiszélesített felső rakpartot a gyalogosok vehet-ték volna birtokba. Felmerült az is, hogy újabb forgalmi sávok helyett sétány épüljön a parton. A civileket azonban

egyik terv sem

nyugtatta meg. Szerintük eleve bűn pluszforgalmat terelni a belvárosba, a Duna-parti alagút pedig tönkretette volna a város védett dunai arculatát. Az alternatív terv szerinti - a folyó és a forgalmas út közé ékelt, nehezen megközelíthető - sétányt viszont a gyalogosok nem használták volna, ami jó ürügyül szolgált volna ahhoz, hogy néhány évvel később a helyén mégiscsak az eredetileg tervezett forgalmi sávokat alakítsák ki. Vajda Pál főpolgármester-helyettes múlt heti nyilatkozata volt az első hivatalos jele annak, hogy a főváros vezetése letett a rakpart kiszélesítéséről. Ebben nyilván közrejátszott, hogy - amint arról a napilapok is beszámoltak - az UNESCO Világörökség Bizottsága által felkért szakemberek nemrég közzétett jelentése valamennyi fent vázolt megoldást elutasítja. Bár a jelentés osztrák és francia szerzőjének véleménye több mindenben eltért egymástól, abban egyetértettek: városvédelmi szempontból az optimális megoldás a rakpart közúti funkciójának teljes megszüntetése lenne. Emellett csak a jelenlegi állapot fenntartását, vagy a pesti és a budai rakpart egyirányúsítását tartják elfogadhatónak. A szigorúbb szakértő, az ICOMOS nemzetközi nonprofit műemlékvédelmi szervezetet képviselő osztrák Bruno Maldoner semmilyen rakpartszélesítést, így alagutat sem engedne ("az újraépített támfalak nem felelnének meg az eredeti színvonalnak [É]; a múlt idők nyoma elveszne"), míg az UNESCO-s francia Pierre-Marie Tricaud el-viselné az alagutat vagy a sétányt. A hivatalos világörökség-védelmi álláspont azonban a két szakvélemény metszete, vagyis Budapest dunai látképét az UNESCO veszélyeztetettnek minősítené, ha a rakpartot kiszélesítenék.

Így hát a Főpolgármesteri Hivatal alternatív megoldások után nézett. A laikus közvélemény például ekkortájt értesülhetett arról, hogy a gyűjtőcsatornát a Duna medrében vagy a felső rakpart alatt is gond nélkül meg lehet építeni, vagyis a szélesítés mellett szóló, az alsó rakpart szükségszerű megbontására hivatkozó korábbi fővárosi érvek nem voltak, mondjuk így, elegánsak. Lapunk most az új közgyűlési döntés alapjául szolgáló félkész előterjesztés részleteiről jól informált, de a korai fázisra tekintettel név nélkül nyilatkozó szakértőktől úgy értesült: jelenleg nem a rakpart, hanem a szennyvízcsatorna bonyolult nyomvonala jelenti a fő problémát. Az elgondolás szerint ugyanis az elhelyezés hol a felső rakpart tengelyében (például a Batthyány tér és a Halász utca között, a villamosvágány alatt), hol az alsó rakpart rézsűjében történne. Az építkezés idején nem közlekedne a 19-es villamos, ez azonban nem járna jelentős fennakadással, a kész gyűjtőcsatorna pedig végső soron semmilyen érdemi változást nem okozna a budai oldal látképében.

A terv része

ugyanakkor a Margit híd csomópontjának átépítése is, ami két változást eredményezne: a híd északi oldalán, az Üstökös utca magasságában megépülne a feljáró hiányzó karja, így az észak felől az alsó rakparton érkezők itt is felhajthatnának a felső rakpartra és a Margit hídra, illetve innen is le lehetne gurulni a rakpartra észak felé (a HÉV e helyen még fedett vágányai fölött a feljáró nagyobb probléma nélkül átvezethető). A másik tervezett változás eredményeként az alsó rakparti útpálya szintjét a hídtól északra feltöltéssel megemelnék, és a híd alatt körülbelül egysávnyi szélességben kitolnák a meder felé; ezáltal ritkábban kéne lezárni a rakpartot magas vízállás miatt, valamint megszűnne az érvényes magasságkorlátozás is. Jelenleg ugyanis az alacsony hídszerkezet védelme miatt a kamionok "buda belsejének legforgalmasabb útjain, így a Lajos és a Pacsirtamező utcán dübörögnek keresztül, és csak a hídtól délre hajthatnak le a rakpartra. A módosítással a belső óbudai városrész mentesülne az átmenő nehézgépjármű-forgalom ártalmai alól.

Az elgondolás annyira új, hogy azzal még a civil szervezetek sem tudtak érdemben foglalkozni. A rakpartszélesítés tervét az UNESCO elé terjesztő Budapest Világörökségéért Alapítvány szakmai vezetője, Korompay Katalin a Narancsnak elmondta: ha a Margit híd környéki átépítés nem jár forgalomnövekedéssel, akkor érdemi örökségvédelmi kifogások nem érhetik a projektet. A Kulturális Világörökség részét képező védett, ún. "magterület" a Margit hídig tart, de - miként az UNESCO-jelentés is kikötötte - onnan északra, a rakpart legújabb, a 20. század elején épült részénél is csak az eredetileg használtakból vagy azokkal azonos anyagú, vastagságú és megmunkálású kövekből épülhet az új támfal. Korompay Katalin szerint emellett az is feltétele a beavatkozásnak, hogy a rakpart íve ne törjön meg durván a híd környékén, ezért annak módosítását jóval távolabb kell kezdeni. (A Narancs információi szerint ugyanez a szándékuk a terv előkészítéséért felelős szakembereknek is.)

A kétszer kétsávos szélesítés egyik legkövetkezetesebb ellenzője a Levegő Munkacsoport volt, ám lapunk megkeresésére a civil szervezet illetékese azt válaszolta: amióta a közúti kapacitás bővítése lekerült a napirendről, a szervezet nem foglalkozik a rakparttal. Az ügyben szintén igen aktív Védegylet munkatársa, Vay Márton viszont osztja Korompay Katalin elvi kifogását, miszerint elsősorban az M0-s körgyűrű keleti befejezésére kellene koncentrálni, és nem a kamionforgalom belvárosi áthaladását megkönnyíteni. "Fiatal vagyok még ahhoz, hogy örüljek, ha csak bokából és nem térdből kell levágni a lábamat" - utalt Vay arra, hogy Belső-"buda tehermentesítését örvendetesnek, a rakparti megoldást viszont rossz kényszerhelyzetnek tartja, ám az ellen feltehetőleg nem fognak fellépni. Korompayék pedig most már a rózsadombi volt SZOT-szálló apartmanházzá alakítása és engedély nélküli emeletráépítései elleni küzdelemben számítanak az UNESCO-ra: szerintük az ormótlan épület, ha nincs is a mag-területen, az "együttlátszás" szempontjából (a kölni dómhoz és a szomszédságában épülő toronyházakhoz hasonlóan) árt a budai látképnek.

A rakpart ügyében mindenesetre úgy tűnik, lehetséges olyan megoldás, ami az érintett, fontosabb civilszervezetek számára is elfogadható. A legfontosabb

tanulság

talán az, hogy csak az UNESCO kilátásba helyezett szankciója bizonyult elég erős érvnek ahhoz, hogy a főváros vezetése figyelembe vegye az érintett budapesti közvéleményt. Annak okait, hogy a szabályokkal ellentétben miért nem a főváros maga fordult hivatalból az UNESCO-hoz, és főleg: miért kellett a civileket és Budapest lakóit többször is majdnem teljesen kész helyzet elé állítani egy a város védett látképét jó esetben is évtizedekre meghatározó átépítés ügyében, továbbra is csak találgatni tudjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.