Leváltani a kormányt (Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke)

  • Miklósi Gábor
  • 2002. április 4.

Belpol

Magyar Narancs: A magyar választási struktúra a második fordulóban az erősebb pártoknak kedvez. Az ebben rejlő lehetőséget azonban önök a Fidesszel ellentétben négy éve sem, és a jelek szerint most sem használják ki.
Magyar Narancs: A magyar választási struktúra a második fordulóban az erősebb pártoknak kedvez. Az ebben rejlő lehetőséget azonban önök a Fidesszel ellentétben négy éve sem, és a jelek szerint most sem használják ki.

Az SZDSZ a közvélemény-kutatások szerint az egyre növekvő választási kedv mellett is tartja 7 százalékos támogatottságát: a liberális párt számára immár nem az a kérdés, hogy bekerül-e az új törvényhozásba, hanem hogy kormányzati szerephez juthat-e, avagy sem. Kampányukban nagy hangsúlyt kapott a rossz kormányzás és a kormányzati korrupció bírálata: a szabaddemokraták első emberét most arról kérdeztük, hogyan akarják érvényesíteni lop stop programjukat.

Kuncze Gábor: A szocialista párttal való közös listaállítás az SZDSZ számára nem volt járható út. Úgy ítéltük meg, hogy van egy elkötelezett szavazótáborunk, amely számára biztosítani kell az önálló választási lehetőséget. Másrészt ez a megoldás a túloldalon az MDF megszűnéséhez vezetett.

MN: Inkább a közös jelöltállításra gondolok, amire Szombathelyen van példa, és a jelek szerint a dolog jól működik.

KG: Ez tudomásom szerint más egyéni választókerületekben is felmerült, de nem jött helyben létre az ehhez szükséges megegyezés. A pártok szabályai szerint először helyben kell megegyezni, ezért nem volt miről tárgyalni.

MN: Hogyan zajlanak majd a visszaléptetések a második fordulóban?

KG: Ehhez tudni kellene, hogy milyen eredmények születnek az elsőben. A döntések meghozatalánál az SZDSZ-t az fogja motiválni, hogy le akarja váltani a jelenlegi kormányt. Ezért a mandátumszám növelésére fogunk törekedni.

MN: Az SZDSZ mandátumszámának, vagy a kormányváltó mandátumok számának a növelésére?

KG: Is-is. Az első fordulóig mindkét párt arra törekszik, hogy a saját szavazói részére biztosítson választási lehetőséget. Majd az első forduló eredményének függvényében lehet visszatérni arra, hogy milyen együttműködés lehetséges.

MN: Ha a szocialistákkal együtt megnyerik a választást, felállnak azok a parlamenti vizsgálóbizottságok, amelyek létrejöttét a mostani ciklusban a koalíció meghiúsította?

KG: Igen, fel kell állítani őket, mert a közvéleményt érdekli, hogy mi történt az elmúlt négy évben, és ezeknek az ügyeknek nem lehetett a végére járni. A ciklus során kezdeményezett bizottságokat kettővel ki is egészíteném. Vizsgálóbizottság szükséges a Happy End Kft.-n keresztül magánzsebekbe csúsztatott milliárdok ügyében. Azt is meg kell tudnunk, hogy mi történt az elmúlt időszakban a Magyar Fejlesztési Banknál, merthogy ott egy lopakodó privatizáció történt a nyilvánosság kizárásával, illetve a privatizációs törvények megkerülésével. A közvéleménynek tudnia kell, hogy ennek mi van a háttérben, és kik azok, akik a háttérben ilyen módon gazdagodtak meg.

MN: Egy friss bejelentés szerint ügyészségi csoportot állítanának fel, hogy kivizsgálja az ügyészség esetleges politikai befolyásoltságát.

KG: Györgyi Kálmán máig nem megmagyarázott lemondása következtében, valamint azért, mert párthoz kötődő személyt neveztek ki, illetve választottak meg a legfőbb ügyészi pozícióra, az emberekben megingott a hit az ügyészség függetlenségét és pártatlanságát illetően, és ezt a hitet egy kormányváltás után vissza kell állítani.

MN: Miért nem parlamenti vizsgálóbizottságot alakítanának?

KG: Azért, hogy azokban az ügyekben, amelyek nem a parlament kompetenciájába tartoznak, mivel esetleg bűncselekmény gyanúja merülhet fel, lefolyhasson egy valóban pártatlan ügyészi vizsgálat.

MN: Hogyan találnak majd pártatlan embereket az ügyészségen?

KG: Úgy, hogy keresünk ilyeneket. Az ügyészi szervezetben megtalálhatóak azok az emberek, akiknek az intaktságában bízni lehet.

MN: Az érintetlenség feltételezése nem azon a vizsgálandó prekoncepción alapul, hogy vannak politikailag befolyásolt ügyészek?

KG: Ezt konkrétan nem jelenteném ki. Az embereknek ilyen érzésük van, ezzel találkozom az országjárás során. Erre válaszul meg kell őket győzni, hogy most viszont egy biztosan pártatlan és független vizsgálat következik az igazság kiderítése érdekében.

MN: Polt Péter pártatlanságával kapcsolatban is merültek fel kételyek. Mi a tervük a legfőbb ügyészszel?

KG: Polt Pétert a parlament hat évre választotta meg. Parlamenti eszközökkel nem mozdítható el, és emiatt ilyen törekvéseink nyilván nem lehetnek.

MN: Mit szándékoznak tenni a frissen kinevezett főtisztviselői karral? Az új kormányhoz való lojalitásuk kérdésesnek tűnik, az elbocsátásuk viszont rengeteg pénzbe kerülne, ami irritálná az adófizetőket.

KG: Ez egy felháborító történet, és azt mutatja, hogy a Fidesz hogyan állt hozzá a hatalomhoz, hogyan rúgott fel minden írott és íratlan szabályt az elmúlt négy évben. A kinevezett főtisztviselők között egyértelmű pártkötődésű emberek is vannak, akik egy kormányváltás esetén éppen a pártkötődésük miatt nem maradhatnak az apparátusban, hiszen az apparátus számára a pártsemlegesség előírás és követelmény. Velük nem fogunk együtt dolgozni.

MN: Vállalnák, hogy kifizetik őket?

KG: Nem, ez csak azt jelenti, hogy nem fogunk velük együtt dolgozni. Hogy ebből mi következik, az a jogi körülményektől függ. Eredetileg nagyon szigorú normatív szempontok alapján egy bizottság döntötte volna el, hogy melyik az a szűk kör, amely részesül a főtisztviselőkre vonatkozó védelemben. Ehhez képest nem voltak kritériumok, nem volt bizottság, a miniszterelnök személyesen döntött, és a kört jelentősen kitágítva 4-500 embert jelöltek meg kivételezettként. Szerintünk az egész szabályozást felül kell majd vizsgálni.

MN: Mihez kezdenének a Terror Házával?

KG: Nem érdekel ez a kérdés, nincs jelentősége.

MN: Ugyanez vonatkozik a Nemzeti Színházra és a mellé építendő kulturális tömbre is?

KG: Ott meg kell majd vizsgálni, hogy milyen szerződések jöttek létre, és milyen koncepciók alapján gondolták a döntéshozók, hogy mindennek most kell megépülnie. Hangsúlyozni szeretném, hogy a felfogásunk szerint a kormányzati munka folyamatos tevékenység, teljesen függetlenül attól, hogy esetleg négyévente a kormányok váltják egymást. Mi nem szeretnénk, ha Budapest a gödrök városává válna.

MN: A folytatólagosság a MIÉP-es káderekben bővelkedő közszolgálati médiumokra is vonatkozna?

KG: Egy biztos: az a helyzet, ami a közszolgálati médiában kialakult, nem maradhat fent. Törekednünk kell arra, hogy teljes kuratóriumok álljanak fel, megpróbálunk konszenzust teremteni a médiatörvény megváltoztatása érdekében, hogy depolitizálhassuk a különböző testületeket, nehogy ilyen helyzet ismét előállhasson.

MN: Hozzányúlnának például az Ezüsthajó Kft. érvényes szerződéseihez?

KG: Felül kell vizsgálni a különböző szerződéseket, mert az eddigi ismeretek azt mutatják, hogy itt semmi másról nincs szó, mint közpénzek magánzsebekbe csurgatásáról. Ami pedig az elektronikus média színvonalát illeti, az egész egyszerűen nem maradhat úgy, mert ez nem színvonal, semmi szükség a gyűlöletkeltésre és a kirekesztő hangokra.

MN: Kormányzati pozícióból az eddigieknél erőteljesebben szorgalmazzák majd az MTV Rt. tízmilliárdos hiányának kivizsgálását?

KG: Voltak különböző kezdeményezések ez ügyben és más ügyekben is, de az elmúlt négy évet az jellemezte, hogy soha semminek nem lehetett utánajárni. Azok a szervek, amelyeknek ez a dolguk lett volna, nagyon erős politikai béklyóban voltak kénytelenek dolgozni, és ezért soha semmilyen ügynek nem volt következménye. Kormányváltás esetén változtatni kell: a politika nem állhat úgy az emberek elé, hogy soha semmi nem derül ki. Mindebből a választópolgár azt a következtetést vonja le, hogy a politika nem játszik tiszta lapokkal, ez pedig olyan súlyos bizalomvesztéshez vezethet, ami senkinek nem lehet az érdeke, mivel a politika legitimitását veszélyezteti.

MN: Tehát vállalják a politikai felelősséget, hogy ezeknek a dolgoknak a végére járjanak?

KG: Akkor nem vállalnánk, ha hagynánk, hogy minden így menjen tovább.

MN: Ön nemrég azt nyilatkozta: nem lehet érdekünk, hogy a határon túli magyarok és a többségi nemzet polgárai között növeljük a feszültséget, a magyar állam nem gyakorolhat kvázi joghatóságot más államok polgárai felett. Ugyanakkor e joghatóság éppen e polgárok közötti különbségtételben és annak dokumentumában, a magyarigazolványban nyilvánul meg. Ön azonban azt mondta, hogy a magyarigazolványt nem kell bevonni, csak a koronás fedőlapját kell lecserélni, mert az homályos jelentésű, és joggal bántja a szomszédok érzékenységét. Mit terveznek a státustörvénnyel?

KG: A magyarigazolvány esetében azt észre kell venni, hogy a határon túli magyarok érzelmileg kötődnek hozzá, és ezt meg is lehet érteni. Ezért mondom én azt, hogy nem kell ezt megváltoztatni, az igazolvány kiadásának pedig meg lehet találni azt a technikáját, ami feloldja azt a problémát, amit például a Velencei Bizottság is észrevételezett. Mi több alkalommal is beadtuk azokat a módosító javaslatainkat a kedvezménytörvényhez, amelyek úgy alakították volna át a törvényt, hogy az megfeleljen az Európai Unió normáinak, ne sértse a szomszédos országok érzékenységét, de elősegítse azt, hogy a határaink mentén élő magyarok ott találják meg boldogulásukat, ott legyen lehetőségük a kultúrájuk ápolására és a nyelv megtartására, ahol születtek és ahol élnek.

MN: "Kampánycélokra használt blöff" - mondja ön az olimpiáról, Medgyessy Péter viszont ellentmondásos nyilatkozatai dacára aláírta a támogató ívet. Mi lesz az olimpiával?

KG: Medgyessy Péter egyszer azt nyilatkozta, hogy a tisztességes magyar ember aláírja az olimpia támogatását, később pedig azt, hogy aki olimpiát akar, annak nincs ki mind az öt karikája. Nem tudom, hogy mi Medgyessy Péter véleménye, és nem is akarok ezzel foglalkozni.

MN: Kormányzati pozícióban szorgalmazni fogja az SZDSZ a rendezési előkészületek leállítását?

KG: Kormányzati pozícióban az SZDSZ mindent szorgalmaz, aminek értelme és esélye van. Az olimpia nem ilyen, 2012-ben Magyarország nem fog olimpiát rendezni, ezért nem érdemes túl sok pénzt költeni a pályázat beadására sem. Viszont sikerült az olimpiai mozgalmat is kampánytémává silányítani, hiszen ha csak 2004-ben lehet pályázni, mit keres az aláírásgyűjtés a mostani választási kampányban?

MN: Mi lesz a sorsa a munka törvénykönyvének? Az SZDSZ-nek a munkavállalók számára hátrányos módosításról nem volt egyértelmű az álláspontja.

KG: A munka törvénykönyvének módosítása nagyon nagy vitákat váltott ki, és a parlament anélkül fogadta el, hogy az e területen szükséges érdekegyeztetést végigvitte volna. Kormányváltás esetén a parlamentnek vissza kell térnie rá, és újra át kell gondolnia, hogy ezen a területen milyen szabályozást akar.

MN: A szocialisták abszolút győzelme esetén is vállalnák a koalíciót?

KG: Engem a választások első fordulójáig az foglalkoztat, hogy az SZDSZ minél jobban szerepeljen a választásokon, és nem kommentálom más pártoknak az SZDSZ-re vonatkozó nyilatkozatait.

MN: A Népszabadság kérdésére, hogy mit tanultak az előző ciklusból a szocialistákkal való együttkormányzásból, és hogyan védenék ki most ezeket a csapdákat, ön azt válaszolta, hogy nem szabad elvtelen kompromisszumokat kötni. Melyik kompromisszumot tartja utólag elvtelennek?

KG: Nem látom értelmét, hogy négy év elteltével visszamenőleg újra és újra a koalícióban eltöltött idővel foglalkozzunk. Levontuk a következtetést, bár hozzátenném, hogy az alatt a négy év alatt az ország előrelépett, ezért azt tudom vállalni. Azt is tudom, hogy melyek azok a hibák, amelyeket nem szabad még egyszer elkövetnünk, és itt néhány esetben valóban elvtelen kompromisszumról volt szó. Nem vettük észre azt a pillanatot, amikor már nem aszerint történtek a dolgok, ahogy azt mi szükségesnek tartottuk. Nem léptünk ki a koalícióból. Ha az SZDSZ még egyszer koalícióra megy, akkor figyelni fog arra, hogy vajon az eredeti szándékok szerint folynak-e a dolgok Magyarországon, mert ha nem, nekünk nem lesz érdekünk a koalíció fenntartása. Most a váltásra és a jó kormányzásra is mi vagyunk a garancia.

Miklósi Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.