Magyar Pétert és Varga Juditot azért is leszúrta a „központ”, mert kórházat és ukrán családokat támogattak

  • narancs.hu
  • 2024. február 15.

Belpol

Utána meg visszatelefonáltak, hogy jönne a miniszterelnök úr imázsvideót forgatni.

Felelevenített két történetet Magyar Péter, a volt igazságügyi miniszter exférje, akinek minden egyes Facebook-posztja eseményszámba megy mostanában. Mindkettőt azért meséli el, hogy megmutassa, „milyen is a rendszer emberi (vagy embertelen) arca kicsiben.”

Az első 2020 tavaszán, a Covid járvány idején történt: „a családunkkal nyilvánosan felajánlottunk félmillió forintot a Szent László Kórház dolgozóit támogató alapítványnak. Azért tettük nyilvánosan, hogy minél több ember kövesse a példánkat, kifejezve az egészségügyi dolgozók felé a szolidaritásunkat. A kórház visszajelzése szerint jelentős adományokat kaptak ezt követően. Pár órának se kellett eltelnie, és érkezett a telefon az eddig már sokszor felemlegetett személytől [Magyar Péter itt egyértelműen Rogán Antalra céloz – a szerk.], hogy ezt hogy mertük megtenni, ez politikai öngyilkosság, mert ezzel azt üzenjük a közvéleménynek, hogy a kórházakban nincs elég forrás.”

A másik történet annyiban pikánsabb, mert Orbán Viktor is szerepel benne: „Az ukrán háború kitörésekor szintén felajánlottunk félmillió forintot az egyik segélyszervezetnek és befogadtunk egy kárpátaljai menekült családot a házunkban lévő üres lakásba. Itt is érkezett a telefon, hogy ezt hogy képzeljük előzetes egyeztetés nélkül. Majd egy óra múlva ismét csengett a telefon, hogy ha már így alakult, akkor elhoznák egy forgatócsoporttal miniszterelnök urat, hogy készítsenek egy FB videót arról, hogy elbeszélget a családdal. Amikor a családnak ezt jeleztem, egy óra sem telt el és összecsomagoltak, mondván, hogy nem akarnak videókon szerepelni és az otthon maradt családtagjaikat veszélyeztetni. Nagyon szégyelltem magam, hogy egyáltalán felvetettem a dolgot.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.