Május elsejéről az alapjövedelem jut a Párbeszéd eszébe

  • narancs.hu
  • 2022. május 1.

Belpol

A párt emlékeztet, a munka világára most is a kizsákmányolás, az igazságtalanság és az egyenlőtlenség jellemző.

Az alapjövedelem bevezetését szorgalmazza május elseje alkalmából a Párbeszéd. A párt közösségi oldalán szereplő poszt szerint május elsejét a munka ünnepének szokás nevezni, de nem szabadna elfelejteni, hogy ez a dolgozó emberek ünnepe.

„Nem a futószalag melletti robotokat ünnepeljük, hanem az embereket! És nem maga a munka, hanem az emberi produktív erő, a rátermettség, a találékonyság, illetve az emberi méltóság előtt tisztelgünk” – miközben a Párbeszéd szerint a munka világában ma is dominál a kizsákmányolás, az elnyomás, az igazságtalanság és az egyenlőtlenség, és ez erre az országra, az Orbán-kormány működésére is jellemző. 

Az alapjövedelem bevezetése modernkori megoldás ezekre a problémákra – érvel a párt. Tévedés azt hinni, hogy kiváltaná a munkát, viszont olyan járandóság, amely mindenkinek jár, emberi jogon, és így garanciát adna arra, hogy senkinek se kelljen nélkülöznie, és „ez egy olyan országban, ahol milliók élnek a létminimum alatt, óriási előrelépés lenne”.

A Párbeszéd posztja emlékeztet, egyetlen magyar pártként kidolgozott alapjövedelem-koncepcióval rendelkezik.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.