Már akciózott is a Mi Hazánk a Ferenc téri BLM-szobornál

  • narancs.hu
  • 2021. április 1.

Belpol

A szélsőjobbosok körülkerítették a nem sokkal korábban felállított alkotást.

Furnérlemezekből állított paravánnal takarták el a Mi Hazánk nevű szélsőjobbos formáció tagjai a IX. kerületi Ferenc téren csütörtökön a nap közben felállított Black Lives Matter-szobrot.

Szalay Péter szobrászművész Prizma című alkotását, amely a New York-i Szabadság-szobrot formázza meg szivárványszínben, térdre ereszkedve, felemelt ökölbe szorított jobb kézzel, előzőleg Baranyi Krisztina polgármester is megtekintette. 

 
Fotó: narancs.hu

Az alkotó lapunknak adott interjújában egyébként úgy nyilatkozott, nem lenne problémája azzal, ha például ledöntenék a szobrot.

Ha erre - legalábbis egyelőre - nem is került sor, a Mi Hazánk helyszínre érkező tagjai tettek arról, hogy az alkotás ne legyen látható. A Toroczkai László pártelnökkel felvonuló szélsőjobbos fiatalok falemezekkel körbekerítették a Prizmát, a házilag barkácsolt paravánokra fából készült feszületet helyeztek el, a falemezek oldalára pedig "A feketéknek se tetszene a szivárvány" feliratú plakátokat ragasztottak. Mindezt számos fotós és újságíró dokumentálhatta a Ferenc téri napsütésben, amiképp azt is, ahogy a helyszínre kiszálló rendőrök igazoltatták a parlamenti képviselettel is rendelkező Fidesz-szatellit párt aktivistáit. 

 
Fotó: narancs.hu

 
Forrás: narancs.hu

Incidens nem történt. Két nő X-szel áthúzta a szélsőjobbosok plakátjait, mire utóbbiak részéről volt egy kis hőbörgés. Utána egy freeSZFE feliratú maszkot rakott valaki a falemezekre, de a Toroczkai-hívek leszedték és megtaposták. Helyi lakosok egyébként arra készülnek, este eltávolítják a szobrot körülölelő paravánt.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.