Matolcsy is szemet vetett rá, de Orbán Ráhel köre kaphatja meg

  • Szalai Anna
  • 2019. március 21.

Belpol

Versenyeztetés nélkül adja el a Bálnát a főváros az államnak.

Három évvel ezelőtt Tarlós István főpolgármester még leállíttatta a Bálna értékesítésének előkészítését, mivel több szempontból is gyanúsnak találta az ügyletet. Tarlós ahhoz sem járult hozzá, hogy a tender kiírására vonatkozó előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés egyáltalán megtárgyalja. Holott az adásvételi szerződés feltételrendszerét addigra már részleteiben megtárgyalta a Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes vezette tárgyalócsapat a vevőként bejelentkező Magyar Nemzeti Bank képviselőivel. Csakhogy kiderült, a vételt a kormány nem támogatta.

A fővárosi önkormányzat ekkor úgy döntött, pályázatot ír ki a Bálna értékesítésére. A tenderhez szükséges értékbecslésre a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt.-t kérték fel. Bagdy akkor azt mondta, hogy legalább a bekerülési költséget szeretnék megkapni.

A 13 ezer négyzetméteres Közraktárak épületegyüttesre a beruházó Porto Investment Kft. 8,5 milliárdot költött, ebből 7,5 milliárd volt bankhitel. A főváros a perek idején kötött alkukban 6,5 millió eurót fizetett a beruházónak, 2,7 millió eurót a generálkivitelezőnek (ez együtt nagyjából 2,8 milliárd forint). Utóbb további 1,32 milliárd forintot szavazott meg a befejezésre. Épphogy meglesz.

A fővárosnak már az MNB ajánlata is kapóra jött, hiszen a multifunkcionális központ bevételei  jócskán elmaradtak a várttól. Az átadáskor még évi 3 milliárd forinttal számolt a városvezetés, dekésőbb már a 400 millió­ra taksált üzemeltetési költség kitermelésével is elégedett lett volna. Sokat elvitt a pereskedés is, ráadásul a főváros költségvetési bevételei felére csökkentek az elmúlt években. Az idén már óriási lyuk tátongott a kötségvetésen.

A 29 millió euró­ és kamatai megfizetését újabb követelő MKB bank időközben állami tulajdonba került. A 2015-ben indított második pert még így sem sikerült lezárni. Nincs ítélet egyelőre a CET Event és Adriana cégek 2015 kártérítési perekben sem.

A Bálna értékesítésére kiírt nyílt pályázat eredménytelenül zárult: heten érdeklődtek, ám a pályázati dokumentációt egyedül az MNB vásárolta meg, de végül nem adott be ajánlatot.

Ezt azzal magyarázták, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter november 30-án bejelentette: a központot megvásárolják a Magyar Turisztikai Ügynökségnek.

A városvezetés javaslatára a Fővárosi Közgyűlés 2018 januárjában felhatalmazta Tarlós István főpolgármestert, hogy tárgyaljon a kormánnyal arról, hogy az állam meg fogja venni a Bálna Budapest Kereskedelmi és Kulturális Központot.

Hosszan rágták a gittet, mígnem megszületett a jövő szerdán a közgyűlés elé terjesztendő javaslat. Ennek értelmében a főváros versenyeztetés nélkül 11,2 milliárd forintért átadja az épületet az államnak. A Csarnok és Piac Igazgatóságot, valamint a Budapesti Történeti Múzeumot kiköltöztetik. A birtokbaadás határidejét 2019. június végéig határozzák meg. A képviselők jövő szerdán szavaznak a javaslatról.

Turisztikai körökben már három éve tényként kezelik, hogy az épület Orbán Ráhel üzleti köréhez kerül. „A miniszterelnök valószínűleg rámutatott az épületre, a kedves papa pedig közpénzből megoldja neki ezt a lehetőséget, színlelt, valamilyen stróman cégnek átjátszva az üzemeltetést" - jelentette ki akkoriban Gy. Németh Erzsébet a Demokratikus Koalíció fővárosi képviselője.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.