Még mindig nem tudni, miért ijesztettünk rá Ausztriára

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 20.

Belpol

Vizsgálják, a magyar C–17-es gép az előírt 10-11 ezer méteres magasságról miért süllyedt 1000 méterre Attersee fölött szeptember 10-én.

Bár közleményt adtak ki a vizsgálatról, ebből egyelőre nem derült ki, miért sértette meg az osztrák légteret egy magyar felségjelű katonai repülőgép szeptember 10-én – írja a Telex.

A teherszállító gép aznap reggel berepülési engedéllyel szállt be az osztrák légtérbe, de az előírt 10-11 ezer méteres magasság helyett valamiért lesüllyedt 1000 méterre Felső-Ausztria nyugati felén, a Salzkammergut régióhoz tartozó Attersee fölött. A magyar légijárművet rádión megkérték, azonnal hagyja el az osztrák légteret, és vadászgépek kísérték ki.

A Stratégiai Légiszállítási Képesség – amely Facebook-oldala szerint „3 Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépet üzemeltet, katonai stratégiai légiszállítási képességet biztosítva a konzorcium 12 tagországának” – azt közli, hogy együtt vizsgálja az incidens körülményeit a magyar Légügyi Felügyeleti Hatósággal.

A gép gyakorlatozott: ez a „vizuális repülési útvonal (VFR) gyakorlása volt, tehát az, hogy a repülőgép személyzete látási viszonyok alapján tájékozódjon az automatika helyett”. Ám „körülbelül fél órával a gyakorlórepülés kezdete után az osztrák légierő kapcsolatba lépett a Stratégiai Légiszállítási Képesség repülésforgalom-irányító (Command and Control) századával, és a kérdéses repülő azonnali emelkedését kérte. A kérést az Osztrák Irányítási Ügynökség is megismételte a gépnek rádión. Ezután a SAC-01 farokjelzésű gép a kért magasságra emelkedett, és elhagyta Ausztria légterét bázisa, Magyarország felé” – írja a közlemény, amely szerint a Stratégiai Légiszállítási Képességnek éves diplomáciai engedélye van arra, hogy gépei átrepüljenek Ausztria fölött.

Arra a kérdésre nem ad választ a közlemény, miért ereszkedett az előírt magasság alá a magyar gép. Az osztrák védelmi minisztérium az esetről azt nyilatkozta, hogy Ausztria légterét évente ötvenszer is megsértik, de ilyen nagy mértékben még egy gép sem tért el az előírt repülési magasságtól, és vizsgálóbizottságot alakítottak a történtek miatt.

A leadkép forrása a Stratégiai Légiszállítási Képesség Facebook-oldala

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.