Csányi Sándor a budai és keszthelyi agrár-felsőoktatás megszüntetéséről: cél a versenyképesség növelése

Belpol

Az OTP vezérét a budai és keszthelyi agrárfelsőoktatás megszüntetéséről kérdeztük. Csányi Sándor, a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) kuratóriumának vezetőjeként nem cáfolta a két intézmény bezárását, azt hangsúlyozva, hogy versenyképesség növelését támogató döntéseket pártol. Az továbbra sem világos, hogy a kiválóan működő, jövőre 225 éves Georgikon bezárása miben segíti a MATE-t abban, hogy a térség vezető agráregyeteme legyen.

Csányi Sándor, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnökeként az egyetem versenyképességének növelését várja, kaptuk a választ arra vonatkozó kérdésünkre, hogy az OTP vezérigazgatója támogatja-e a MATE budai és keszthelyi campusain a felsőfokú agrárképzések megszüntetését. E több forrásból származó információnkat sem az egyetem vezetése, kuratóriuma nem cáfolta, ahogy a kuratórium elnöke sem. Ennek megfelelően a válaszból az a következtetés adódik, hogy a két campus megszüntetésétől a versenyképesség növelését várják el a MATE irányítói. „Dr. Csányi Sándor a MATE versenyképességének növelését támogatja. A kuratórium minden, az egyetemmel kapcsolatos döntést aszerint mérlegel, hogy az közelebb viszi-e a MATE-t ahhoz a célhoz, hogy Közép-Európa vezető agrár- és élettudományi egyetemévé váljon” – közölte az OTP lapunkkal.

A válasz második részében sem olvasható a budai és keszthelyi agrárfelsőoktatás megszüntetéséről szóló cáfolat. Arról tájékoztatnak, hogy a magas színvonalú oktatást biztosítják továbbra is. „A MATE Budai és Keszthelyi Campusán folyó oktatási feladatok ellátása az eddig megszokott módon, továbbra is magas színvonalon biztosított. Nem születtek olyan döntések, amelyek ezt befolyásolnák, és az egyetem vezetése természetesnek tartja, hogy ha ilyen döntésekre a jövőben sor kerül, azokról haladéktalanul és első kézből tájékoztatja az egyetem polgárait” – írták. A válasz kapcsán meg kell jegyezni, az egyetem nem is tehet mást, kötelessége biztosítani az oktatást az intézménybe felvett hallgatóknak, a felsőoktatási törvény erre a MATE-t is kötelezi: „a megszűnésre kifutó rendszerben kerülhet sor, oly módon, hogy azok a hallgatók, akik megkezdték a tanulmányaikat az adott képzési szinten, azt be tudják fejezni”. Erről olvashatunk a válasz további részében: „Azon hallgatók, akik az idei esztendőben felvételt nyertek akár a MATE budai, akár a keszthelyi campusára, az adott campuson is fogják tanulmányaikat befejezni és diplomájukat kézhez venni.”

Mint megírtuk, információink szerint 2025-re szűnhet meg az agrárképzés a Budán, a Villányi úton és a Keszthelyen működő capmusokon, amelyek a februárban lettek a Gödöllői Szent István Egyetem bázisán megalakuló Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem intézetei. A Georgikon megszüntetéséről szóló információnkat a volt főigazgató is megerősítette, aki azóta már lemondott tisztségéről, mert nem kíván asszisztálni a legnagyobb dunántúli agrárfelsőoktatási intézmény bezárásához.

A versenyképesség fokozást a Georgikon esetében abszurd számonkérni, mivel oktatási és gazdálkodási tekintetben kiválóan működik. Korábban is megírtuk: ezer hallgatója van, oktatóinak nyolcvan százaléka rendelkezik tudományos minősítéssel, 54 oktatóból 35 egyetemi docens, 9 egyetemi tanár, öten az MTA doktorai. A MATE doktori iskolái közül a keszthelyi Festetics Doktori lskola nyerte el a legtöbb, 4 ösztöndíjat. Ami gazdálkodását illeti: nem hozott költségvetési mínuszt az integrációba, élő projektjeinek értéke 5,3 milliárd forint volt, ebből 1,7 milliárd forintnyi az új agrár szuperegyetembe került. 2018-ban és 2019-ben is pozitív egyenleggel zárt, 2018-ban a campus finanszírozásában a költségvetési támogatás és a saját bevétel aránya 43/57, 2019-ben már 37/63 százalék volt, a keszthelyi tangazdasága 2005 óta nonprofit kft. formában gazdálkodik veszteség nélkül.

Az OTP vezérét megkérdeztük arról is, tervezi a részvételt a MATE gödöllői székhelyének bővítésében, amire az intézetek bezárása miatt szükség lehet.

Csányi Sándor nem zárta ki ennek lehetőségét.

„Az OTP-csoport bármely tagja részt fog-e venni a MATE gödöllői központjának bővítésében, ingatlanfejlesztésében, akár hitelezőként, akár beruházóként, akár kivitelezőként?” – tettük fel a kérdést. Erre a következő választ kaptuk az OTP-től. „Jelenleg nem zajlik olyan MATE beszerzés/közbeszerzés, amelyen az OTP Csoport bármely tagja elindult volna vagy tervezne elindulni. Ha a jövőben lesz ilyen, az OTP Csoport az üzleti érdekei mentén fogja mérlegelni az ajánlattételt.”

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.