Még nem tudni, hogyan, hol, és kivel, de Lajos Tamás szerint lesz oktatás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen

  • 2020. szeptember 24.

Belpol

A Vidnyánszky-féle kuratórium tagja az ATV Híradónak bizonygatta ezt, és érvelt a sztrájk ellen is.

Ahogy arról szerdán beszámoltunk, ma délután figyelmeztető sztrájkot tartottak a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Vas utcai épületében azok a dolgozók, akik egyetértenek a sztrájk eszközével és céljaival.

Este az SZFE Facebook-oldalára került fel egy kép, amin a sztrájkbizottság tagjai, Veszprémi Judit, Csató Kata, Forgács Péter, Karsai György és Németh Gábor őrt állnak a blokád alá vett intézmény bejáratánál.

false

 

Fotó: Facebook/SZFE

Ezzel egyidőben az ATV Híradójában beszélt arról Lajos Tamás operatőr, az SZFE-t szeptember 1-től fenntartó, Vidnyánszky Attila által vezetett kuratórium tagja, hogy amennyiben a bíróság kimondja, hogy jogszerű az egyetemi oktatók sztrájkja, a kuratórium alternatív oktatást szervez. Az egyetem dolgozóinak ötpontos követelés listájáról elmondta, szerinte ezek politikai követelések, ezért úgy véli a sztrájk úgy ahogy van jogellenes. Az operatőr hozzátette: a kuratórium a magyar jogszabályok által adott, és megengedett keretek között vont magához jogokat. Lajos elmondta, amint jogi lehetőség nyílik rá, azonnal bírósághoz fordulnak, és ha a bíróság megállapítja, hogy ez egy törvényes sztrájk akkor megszervezik az alternatív oktatást. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy miként szervezik meg az oktatást, de annyit elárult, hogy lesz, aki tanítsa majd a diákokat, és a hely is megvan, ahol a félév folytatódhat.

A Mancson korábban Janisch Attila filmrendező írt nyílt levelet Lajos Tamásnak, miután az operatőr egy interjúban a következőket mondta: „Én is jártam az SZFE-re, később tanítottam is ott, tudom, ismerem az ott folyó oktatást, és nem tudom elképzelni, hogyan lehetne azokat ideológiával megtölteni. Ezzel együtt van olyan oktató a filmművészetin, aki tizenhat éve nem csinált filmet, viszont folyamatosan politizál. Én évente megcsinálok minimum öt-hat filmet, tehát én filmesnek gondolom magam. Aki tizenhat éve nem csinál filmet, és politizál, az szerintem politikus, csak a sportállása a Színház- és Filmművészeti Egyetemen van.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.