Megmérte a hallgatói magyarságtudatát a Corvinuson egy tanár

  • narancs.hu
  • 2019. november 14.

Belpol

Tózsa István, a földtudományok doktora és (úgy tűnik) gyakorló magyarológus számszerűsítette az egyetemisták magyarságtudatát.

A Magyar Demokrata nevű hetilapban Totális tájékozatlanság címmel látott napvilágot az az interjú, ami minden bizonnyal egy forradalmi tudományos áttörés első nyilvános lenyomata: Tózsa István, a Budapesti Corvinus Egyetem „Hungarikumok és nemzeti örökségtervezés” című tárgyának előadója ugyanis megmérte hallgatói magyarságtudatát.

Tózsa szerint a diákok elképzelhetetlen magyarságtudat-hiányosságokban szenvednek, amit mi sem példáz jobban, mint hogy az 1995 után születettek „nemcsak nem tudják, hol van Szentes vagy Gyula, de Tokajt, Eger, Pannonhalmát pedig Balatonfüred helyére jelölik be egy vaktérképen.” Tán ennél is megdöbbentőbb, hogy száz hallgató közül nincs egy, aki felismerné a Rákóczi- vagy Klapka-induló dallamát.

„Dolgozatok és tesztek százaival tudnám alátámasztani azt a totális tájékozatlanságot, amit tapasztalnom kell”, lamentál Tózsa. „Olyan mértékben hiányzik a magyarságukra vonatkozó kulturális ismeretük, mintha sosem jártak volna általános iskolába, mintha sose tettek volna érettségit magyar nyelv és történelemből”, sőt, a hallgató egész egyszerűen olyan, mint „egy magyarul beszélő külföldi”.

Tózsa azonban nem hagyatkozik pusztán intuíciókra, hanem kvantifikálta a magyar hallgatók magyarságtudatát, amelynek értelmében „az alapszakos hallgatók magyarságtudata kognitív szinten 15-21 százalék, a mesterszakos kontrollcsoporté 33.” Hogy pontosan milyen értelemben kognitív kategória egy kulturális identitás: nem derül ki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.