Mégsem lesznek luxusbungalók a Pilis legszebbnek tartott tavánál

Belpol

A kivitelező elállt a tizenkét tóparti „VIP-faház” felhúzásától. A környezetvédő helyi civilek tiltakozását ugyan alaptalannak minősítették, de azzal indokolták visszavonulásukat, hogy váratlanul kiderült, a szomszéd településről durva bűz árad, ami arra is utal, hogy a szennyvízszennyezést a luxusházak helye, a Határréti tó is elszenvedi.

Luxusüdülőket építene egy beruházó a csobánkai önkormányzat engedélyével a Határréti tónál, írta meg lapunk néhány hete. A Pilis szélén elterülő tó Csobánka, Pilisvörösvár és Pilisszántó között fekszik, egyik partszakasza Csobánkához tartozik. A hegység legszebb tavának tartják. Csobánka polgármesterét június végén azonban arról értesítette a beruházó, hogy eláll a luxusbungalók építésétől a Határréti horgásztó partján. Az erről kötött előszerződést felmondja, aminek elfogadásáról még a helyi képviselő-testületnek is döntenie kell. 

A vállalkozó Treehouses Kft. a Heves megyei Noszvajon hozta létre első szállásfejlesztő zöldporjektjét, erdei területen létesített könnyűszerkezetes épületeket, világos, ablakos faházakat kényelmi funkciókkal. A négycsillagos szállodai minőséget adó lombházaival 2018-ban elnyerte az év szálláshelye elismerést. Legújabb épületük a cabin, amely, „felszereltségében mindent extrát tartalmaz, így a privát tóra néző jakuzzit és a panoráma infraszaunát, a friss faillat és pihepuha ágynemű mellett”. Júliusban két főre egy éjszakát 140 ezer forintért ajánlottak.

A csobánkai önkormányzathoz tartozó tópart közvetlen környezetében a csobánkai önkormányzathoz tartozó területen tizenkét ilyen bungalót építettek volna, ha nem bontakozik ki tavasztól a beruházást elsöprő társadalmi tiltakozás, mely országos nyilvánosságot kapott. A horgászok észlelték először annak káros előjelét, amikor áprilisban a tavat elzárták előlük. Őket követték a helyi civilek, akik 6500 aláírást gyűjtöttek össze tóvédő petíciójukhoz.

Akkor kezdtek a természetet féltők javára fordulni az események, amikor Tordai Bence az ATV Egyenes Beszéd június 20-i műsorában való szereplésével még inkább ismertté vált a tiltakozásuk. A képviselő ellenérvként azt is felvetette, hogy a tó ezzel a beruházással szinte magánkézbe kerül, nem lesz hozzáférhető mások, csak az ott üdülők számára.

Másnap Völgyes József polgármester indulatos nyílt levélben támadta Tordait, de tovább lendíteni már ezzel sem tudta a turisztikai fejlesztést. A polgármester szerint a képviselő kizárólag a beruházás ellenzőitől kapott információkat ismerhette, mivel nyilatkozata előtt az önkormányzatot nem kereste az ügyben. A polgármester ekképpen foglalta össze a fejlesztés ellenzői, köztük Tordai aktivitását. „Tendenciózus, számomra ismeretlen forrásból származó, tárgyi tévedéseket, téves jogszabály-értelmezéseket, és a vagyonhasznosítási szerződést aláíró felek rosszhiszeműségét feltételező, és a Képviselő-testület kompetenciáját, az eljárás jogszerűségét, és Csobánka Község tulajdonosi jogának gyakorlását megkérdőjelező megállapításaikat több cikkben, a közösségi médiában, és más fórumokon is hangoztatják.”

Völgyes kifejtette, hogy a tervezett szálláshelyfejlesztési projekt Csobánka fejlődését szolgálja, a 2016-ban megfogalmazott fejlesztési céloknak megfelel, hasznos, és mindkét szerződő fél, de a térség számára is előnyös. A beruházás csak az előszerződésben foglaltaknak megfelelően, engedélyezési eljárásban, a hatályos építésügyi és környezetvédelmi szabályozásnak megfelelően valósulhat meg.

A Narancs.hu június 23-án kérdezte a polgármestert, hogy megtudjuk, melyek azok az Tordai-állítások, amelyek nem állják ki az igazság próbáját, továbbá a fejlesztés hátteréről, hasznáról, a tó hasznosításáról is kérdeztük, de nem reagált egyikre sem. Sem aznap, sem két nappal később, amikor megkapta a Treehouses Kft. ügyvezetője levelét, amelyben az előszerződés felmondásáról tájékoztatta, lezárásképpen közös elszámolást javasolva.

Az elállás okát a polgármester nyílt levelében is megfogalmazott, a projektet ért alaptalan támadásokkal keretezték. „A megvalósítását kívülálló harmadik személyek megalapozatlan kritikával illették, téves és hiányos információk alapján mind a tárgyban tartott nyilvános meghallgatáson, mind az online felületeken kifejezett támadásokkal illették a feleket.” Ezzel szemben áll a Treehouses alapvető koncepciója, „ami az együttműködésről, a természetközeli élményekről, kikapcsolódásról, a csendről, nyugalomról és a békéről szól, mely nem egyeztethető össze a koncepciót ért támadássorozattal, és igaztalan vádakkal, és amely hozzáállással társaságunk azonosulni nem tud”.

Itt azonban nem ért véget a magyarázkodás. Fő okként a közeli vidékről áramló szennyvízszagot jelölték meg, amely korábban, a novemberi előszerződés kötésig nem volt ismert számukra. „A fenti körülmények mellett az utóbbi időszak csapadékos időjárása rámutatott, hogy a területen Pilisszántó település irányából kellemetlen szennyvízszag terjed, mely minden bizonnyal a zárt szennyvíztárolók hiánya és az elégtelen műszaki kialakítások következménye. A megfelelő szabályozás és a közműfejlesztések a szomszédos település részéről nem megoldottak, mely a talajvízen keresztül nemcsak a környéket, de a tavat is szennyezi. Ilyen mértékű környezetszennyezéssel társaságunk koncepciója nem tud azonosulni.”

Június 27-én a polgármester közmeghallgatást és az elállást is ismertető környezetvédelmi falugyűlésen adta a lakosság tudtára a végkifejletet. „Örülök, hogy a beruházó is belátta, nem szabad természetközeli szálláshelyeket természetkárosítás árán létrehozni, és elállt a szerződéstől” – kommentálta a hírt Tordai Bence. Az országgyűlési képviselő szerint a győzelem egyértelműen a társadalmi nyomásnak, elsősorban a helyi — pilisi, csobánkai — civileknek köszönhető, akik megszervezték az ellenállást, valamint a hozzájuk csatlakozott, általa is képviselt Budai Zöldek közösségének.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.